Markus Lång
Psykoanalyysi ja sen soveltaminen musiikintutkimukseen
Studia musicologica Universitatis Helsingiensis, 12 [11]
Helsinki, 2004
ISBN 952-10-2197-7
ISSN 0787-4294
PDF-versio 94 kB
Zusammenfassung | 5 | |||
Tekijältä | 7 | |||
1. | Johdanto | 9 | ||
1.1. | Mikä varsinaisesti on musiikkia? | 11 | ||
1.2. | Voimmeko tutkia musiikinharjoittamista objektiivisesti? | 15 | ||
1.3. | Onko psykoanalyysilla tieteellistä uskottavuutta? | 18 | ||
1.4. | Miten emergenssi ilmenee? | 21 | ||
2. | Kohti psykoanalyysia | 30 | ||
2.1. | Psykoanalyysin vaiheet Sigmund Freudin elinaikana | 30 | ||
2.2. | Psykoanalyysin vaiheet II maailmansodan jälkeen | 44 | ||
2.3. | Psykoanalyysin vaiheet Suomessa | 51 | ||
3. | Psykoanalyyttisen teorian perusteilla | 54 | ||
3.1. | Kehityspsykologinen näkökulma | 54 | ||
3.2. | Persoonallisuuden rakenne | 59 | ||
3.3. | Yhteisön rakentuminen | 68 | ||
4. | Tieto-opin vaatimukset ja psykoanalyysi | 71 | ||
4.1. | Tieto-opin käsitteitä | 71 | ||
4.1.1. | Tieto | 72 | ||
4.1.2. | Oikeutus | 73 | ||
4.1.3. | Totuus | 74 | ||
4.1.4. | Skeptisismi | 76 | ||
4.1.5. | Hyve-epistemologia | 77 | ||
4.2. | Psykoanalyysi tieto-opillisessa tarkastelussa | 80 | ||
4.2.1. | Totuusteoriat psykoanalyysissa | 81 | ||
4.2.2. | Havainto | 87 | ||
4.2.3. | Menettelytavoista | 90 | ||
4.2.4. | Oikeuttaminen ja tiedolliset hyveet | 92 | ||
4.3. | Filosofia psykoanalyysin näkökulmasta | 93 | ||
4.3.1. | Filosofia ylimalkaan | 94 | ||
4.3.2. | Ymmärtäminen | 96 | ||
4.3.3. | Skeptisismi | 96 | ||
5. | Psykoanalyysin kritiikkiä | 98 | ||
5.1. | Kumoutuvuus (Popper) | 99 | ||
5.2. | Kliinisen näytön ongelma (Grünbaum) | 104 | ||
5.2.1. | Grünbaumin taustaoletusten kritiikkiä | 104 | ||
5.2.2. | Vastaavuusperustelusta | 107 | ||
5.2.3. | Tiedollinen saastuminen | 109 | ||
5.3. | Essentialistisen tulkitsemisen kritiikki (Wittgenstein) | 111 | ||
5.4. | Sosiaalipsykologinen kritiikki (Canetti) | 116 | ||
5.5. | Läheisyyteen perustuva sukurutsauskammo (Westermarck) | 120 | ||
5.6. | Alkuanalyysien erehdykset (Webster) | 127 | ||
6. | Hermeneutiikka, reseptioestetiikka ja psykoanalyysi | 134 | ||
6.1. | Yleiskatsaus hermeneutiikkaan | 134 | ||
6.1.1. | Hermeneuttisten teorioiden vaiheita: vierauden tulkintaa | 134 | ||
6.1.2. | Käytännön kysymyksiä | 144 | ||
6.2. | Hermeneutiikan ja psykoanalyysin suhteesta | 148 | ||
6.3. | Musiikin hermeneutiikkaa | 156 | ||
6.3.1. | Musiikkihermeneutiikan historiaa | 157 | ||
6.3.2. | Musiikkihermeneutiikan oikeuttamisesta | 160 | ||
6.4. | Mitä tarkoittaminen on? | 163 | ||
7. | Psykoanalyyttinen musiikintutkimus | 170 | ||
7.1. | Psykoanalyyttisesta taiteidentutkimuksesta | 170 | ||
7.2. | Psykoanalyyttisen musiikintutkimuksen vaiheita | 178 | ||
7.3. | Psykoanalyysin peruskäsitteitä musiikintutkimuksen apuna | 188 | ||
7.3.1. | Primaariprosessi | 190 | ||
7.3.2. | Unityö | 206 | ||
7.3.3. | Vietti | 219 | ||
7.3.4. | Ego | 225 | ||
7.3.5. | Superego | 228 | ||
7.3.6. | Sitominen | 234 | ||
7.3.7. | Sijoittaminen | 240 | ||
7.3.8. | Samastuminen | 248 | ||
7.3.9. | Siirtymäkohde | 261 | ||
8. | Johtopäätöksiä | 265 | ||
Liite A · Sigmund Freud, pragmatisti? | 271 | |||
Liite B · Sosiobiologia: retoriikkaa ja mielettömiä ihmisiä | 279 | |||
English abstract | 285 | |||
Kirjallisuus | 287 | |||
Henkilöhakemisto | 313 |