© 2004 Markus Lång
Julkaistu esipuheena tekijän
väitöskirjassa
”Psykoanalyysi ja sen soveltaminen
musiikintutkimukseen” (2004), s. 7–8.
PDF-versio 62 kB
”Lukijan on oikeus tietää, kuinka kirjoittaja on
päätynyt
käsityksiinsä”, totesi Charles S. Peirce eräässä
esipuheluonnoksessaan. Joutumatta ad hominem- ja ad verecundiam
-argumentteihin voitaneen lukijalle kertoa lyhyesti tämän tutkielman
syntyhistoriasta. Musiikin ja psykoanalyysin yhdistäminen tuli
ensimmäisen
kerran tietoisuuteeni Helsingin yliopistossa lukuvuonna 1991–92, kun
valmistelin
pro gradu -tutkielmaani ja musiikkitieteen
laudatur-seminaariin osallistui psykoanalyytikko, joka tutki oidipaalisia
asetelmia eräästä Johannes
Brahmsin sävellyksestä. Hänen päätelmänsä
tuntuivat
minusta tuolloin (ja tuntuvat yhä) epätyydyttäviltä, mutta
psykoanalyysin epistemologiset ongelmat alkoivat askarruttaa minua, ja vaikka
laadin välillä lisensiaatintyön toisesta aiheesta, on psykoanalyysi
tarjonnut minulle toistakymmentä vuotta ajateltavaa.
Pyrin käsittelemään
tutkielmassani tasapuolisesti ja monitieteisesti kahta ongelmakokonaisuutta,
joita pidän molempia yhtä kiinnostavina ja joista
jälkimmäinen
nojaa edelliseen: psykoanalyysin tieteellisyyttä ja psykoanalyyttista
musiikintutkimusta. Onnekseni olen saanut työskennellä laitoksessa,
jossa laajoihin ja monitieteisiin kysymyksenasetteluihin suhtaudutaan
kannustavasti.
Tutkielmassani yhdistyy kolme tieteenalaa:
teoreettinen filosofia, yleinen psykologia ja yleinen musiikkitiede.
Tämä
kokoonpano, ”tietue”, tarjoaa työkalut, joilla voidaan
ryhtyä
ratkaisemaan tutkielman kahta perusongelmaa: voidaanko psykoanalyysia
pitää
tieteenä, ja voidaanko psykoanalyysin käsitteitä
soveltaa musiikintutkimukseen? Koska olen näköjään
ryhtynyt tarjoamaan vastauksia myös jälkimmäiseen
kysymykseen, voinee lukija päätellä minun vastanneen
edelliseen myöntävästi. Psykoanalyysi
herättää yhä vahvaa torjuntaa, mutta tämä
johtuu muista seikoista kuin psykoanalyysin
epätieteellisyydestä.
Alkujaan toivoin, että olisin
voinut omaksua etnomusikologisen näkökulman ja
käsitellä tutkielmassa maailman kaikkia musiikinlajeja, mutta
ajan ja asiantuntemuksen rajallisuus ohjasi hyvin nopeasti rajoittumaan
musiikkiin, jota parhaiten tunnen: länsimaiseen taidemusiikkiin.
Että muihin musiikkeihin ei tässä paljon viitata, sitä
ei pidä tulkita arvottavaksi ratkaisuksi. Suomessa on tutkittu
psykoanalyyttisesti jatsia (Toivanen 2000: 200–) ja
populaarimusiikkia (Heinonen 1995), ja lukija voi tutustua näihin
kiinnostuksensa mukaan. Keskittyminen yhteen musiikinlajiin
tiivistää ja yhtenäistää muutoin laaja-alaista
työtä, kun taas universaalinen näkökulma olisi voinut
levitä hallitsemattoman laajaksi. Lacanilaista ja mannermaista
näkökulmaa soveltaa lis. Susanna Välimäki, jonka
väitöskirja Subject Strategies in Music valmistuu
lähiaikoina; taidemusiikin ohella hän tutkii
populaarimusiikkia.
Tutkimustyön olen suorittanut
itsenäisesti, mutta se ei olisi käynyt päinsä ilman
laajaa yhteistyötä, josta kuuluu kiitos useille ihmisille ja
organisaatioille. Kiitän musiikkitieteen professoria Eero Tarastia,
joka hyväksyi tutkimussuunnitelmani, seurasi työn
edistymistä ja tarjosi laitoksen voimavarat käyttööni.
Hän toimi henkilökohtaisena esikuvana monitieteisyydelleni.
Tutkielma ei olisi voinut edetä eikä valmistua ilman
työnohjaajani prof. Kimmo Lehtosen kärsivällistä tukea
ja kannustusta. Seitsemän pitkää vuotta sain
häneltä apua ja ohjausta! Kiitän prof. Lehtosta
sydämellisesti näistä oppivuosista. Kirjoitustyön
kuluessa monet tutkijat lukivat otteita käsikirjoituksesta. Haluan
kiittää keskusteluista ja kommenteista erityisesti dos. Juhani
Ihanusta, dos. Alfonso Padillaa, dos. Sami Pihlströmiä, prof.
Jeja-Pekka Roosia, prof. Tarastia, maist. Jukka Tiilikaista, yo. Tommi
Uschanovia ja lis. Susanna Välimäkeä sekä
musiikkitieteen tutkijaseminaarin jäseniä Helsingin yliopistosta.
Heidän psykoanalyyttinen, musiikkitieteellinen ja filosofinen
asiantuntemuksensa oli arvokas innoituksen lähde. Tuesta ja avusta
kiitän myös prof. Erkki Pekkilää, yo. Jaakko
Penttilää, prof. Martti Pokelaa ja maist. Timo
Väänästä. Prof. Erkki Salmenhaaraa kiitokseni
eivät enää tavoita. Kiitän myös
väitöskirjani esitarkastajia dos. Ihanusta ja prof. Jaan Rossia
siitä, että he hyväksyivät käsikirjoituksen ja
ehdottivat tärkeitä korjauksia. Tiivistelmien kieliasua
korjasivat leht. Helmut Diekmann ja Dr. Allan B. Ho.
Käsikirjoituksen varhaisemmista
versioista on julkaistu otteita seuraavissa lehdissä: Musiikki
(3/1995 ja 4/2003), Niin & näin (1/2003), Synteesi
(1/2003), Psykoterapia (3/2003) ja Yhteiskuntapolitiikka
(6/2003). Kiitän päätoimittajia ja toimitusten esilukijoita
arvokkaista huomautuksista ja parannusehdotuksista. Kiitän prof.
Tarastia siitä, että hän hyväksyi
väitöskirjani julkaisusarjaan Studia musicologica
Universitatis Helsingiensis. Tutkimustyön ohessa suomensin
tutkimuskirjallisuuteeni kuuluvia teoksia, ja musiikkitieteen laitos,
nykyinen musiikkitieteen oppiaine, tarjosi julkaisukanavansa
käyttööni.
Kokopäivätoimisen
tutkimustyön mahdollistamisesta ja turvaamisesta v. 2000–04
kiitän Niilo Helanderin Säätiötä, Suomen
Kulttuurirahastoa, Ella ja Georg Ehrnroothin Säätiötä
sekä Helsingin yliopiston rehtoria. Tutkimuskirjallisuuden ja
musiikkiaineiston sain vaivattomasti käsiini Helsingin yliopiston
kirjaston ja sen kaukolainapalvelun, Sibelius-Akatemian kirjaston,
Helsingin kaupunginkirjaston ja Vantaan kaupunginkirjaston kautta.
Psykoanalyysi on ennen kaikkea
kuuntelemisen taitoa. Lukija arvioikoon, olenko oppinut kuuntelemaan ja
mitä voitaisiin kuulla toisin.
Helsingin Töölössä
lokakuulla 2004
der Verfasser