Artikkeli julkaistiin alun perin Altti
Kuusamon juhlakirjassa
Semiosis — merkkien virtaa (toim. Sam Inkinen &
Mauri Ylä-Kotola), s. 28–40 (Rovaniemi 2001).
Tätä versiota on hiukan laajennettu.
Myöhempi versio julkaistu tekijän väitöskirjassa
”Psykoanalyysi ja sen soveltaminen
musiikintutkimukseen” (2004), s. 271–278.
I
Mikä on totuus?
(Joh. 18: 38.)
Harva filosofi on suhtautunut totuuteen niin intohimoisesti kuin
Charles S. Peirce, eikä kukaan ole osoittanut totuudelle niin
kouriintuntuvaa merkitystä kuin Sigmund Freud.
Ihminen ei luonnostaan tiedä
totuutta vaan hän joutuu lähestymään sitä
askel askelelta. Järjen miekka on kaksiteräinen, sillä
ainutlaatuinen järkemme auttaa meitä kyllä kohoamaan
luonnonympäristön herraksi
näyttäessään, miten asiat voisivat olla, mutta
näin tehdessään järki joutuu kulkemaan
kokemuksen edellä, osin arvaten, osin haparoiden, osin toiveitamme
tyydyttäen. Järki pyrkii luonnostaan muodostamaan elostamme
ja olostamme kokonaiskäsityksen, mutta järjen on palveltava
useaa herraa samanaikaisesti: ulkomaailman olosuhteita,
velvollisuudentuntoamme ja ruumiillisia tarpeitamme.
Jälkimmäiset tekijät voidaan rinnastaa superegoon ja
idiin, ja järkeä voidaan verrata egoon (Freud 1993:
121–168).
Mitä totuus siis oikeastaan on?
Kun tahdomme päästä perille totuuden
käsitteestä, voimme tarkentaa sitä kolmella tavalla:
teemme käsitteestä selkeän ja tarkan ja tutkimme sen
käytännöllisiä vaikutuksia. Kaksi
ensimmäistä kriteeriä (clair &
distinct) ovat peräisin René Descartesilta ja
G. W. Leibnizilta, ja Peircen pragmatismi toi mukaan kolmannen (Peirce
2001: 151–174 = CP 5.388–410 =
EP 1: 124–141). Olemme tässä
kiinnostuneet ennen kaikkea pragmatismin ja klassisen psykoanalyysin
yhtäläisyydestä.
II
Tieto paisuttaa, mutta rakkaus
rakentaa.
(1. Kor. 8: 1.)
Peircen kirjoituksia hallitsee ankara eetos. Artikkelissaan ”Satunnaisuuden opissa” (Peirce 2001: 175–199 = CP 2.645–668 = EP 1: 142–154) vuodelta 1878 hän tekee todennäköispäättelystä elämän ja kuoleman kysymyksen. Se, joka lukee artikkelin ja jälkihuomautuksen (1910), kiinnittää varmasti huomiota siihen, kuinka Peirce tuo etiikan mukaan todennäköisyyslaskennan teoriaan:
”Näyttää siltä, että – – loogisuus heltymättä edellyttää meiltä äärettömiä kiinnosteita. Kiinnosteiden ei pidä päättyä oman kohtalomme mukana vaan niiden on suljettava piiriinsä kaikki. – – Se, joka ei uhraisi sieluaan pelastaakseen koko maailman, menettelee arvioni mukaan epäjohdonmukaisesti kauttaaltaan kaikissa päätelmissään. Logiikka perustuu yhteisöllisyyden periaatteeseen.” (Peirce 2001: 183–184 = CP 2.654 = EP 1: 149.)
Totuuden Peirce
määrittelee lyhyesti käsitykseksi, joka pyrkii
mahdollisimman lähelle todellisuutta. Todellisuus on jotain,
mikä on niin kuin se on, riippumatta siitä millainen
käsitys meillä siitä on. ”Todellisuudella on
sellaiset ja sellaiset ominaisuudet riippumatta siitä, ajatteleeko
kukaan sillä olevan näitä ominaisuuksia vai ei”
(CP 5.430 = EP 2: 342–343; vrt.
CP 5.211 = EP 2: 241; Peirce 2001:
169–174 = CP 5.405–410 = EP 1: 138–141).
Peircelle logiikan suuria periaatteita
ovat antaumus, yhteisöllisyys ja toivo. Yhteisöllisyys
tarkoittaa: kukaan ei voi tavoittaa totuutta yksin. ”Ennen kaikkea
yhden ihmisen kokemus ei ole mitään, jos se jää
yksin. Kun yksi ihminen näkee jotakin, mitä me emme voi
nähdä, me kutsumme sitä aistiharhaksi.” (Peirce
2001: 162 = CP 5.402.) Etsittäessä totuutta
useiden ihmisten vajavaisuudet tasapainottavat toisiaan. Etsintä
konkretisoituu työssä ja toiminnassa, ja kehitystä ohjaa
rakkaus. Rakkaus ei kohdistu pelkistyksiin vaan persooniin,
”rakkaisiimme, perheeseemme ja läheisiimme” (Peirce
2001: 343 = CP 6.288 = EP 1: 354). Eettinen
toiminta johtaa omalla painollaan kohti totuutta.
Kun etsimme totuutta ja suoritamme
abduktioita — Peircen nimitys hypoteesin
esittämiselle —, voimme vain toivoa, että keksimme
mielekkäitä hypoteeseja. Abduktio ei ole muuta kuin arvailua.
Totuutemme on siis vain arvauksista kudottua verkkoa, niin kuin
Ksenofanes sanoi, ja käsityksiemme olisi muodostettava vaijerin
kaltainen punos (Peirce 2001: 56 = CP 5.265 =
EP 1: 29). Tiede perustuu toivoon, että voisimme
vaistota totuuden luontaisesti. Kun asiaa lähemmin tarkastelee,
toivolla on vahvat perusteet. Jos aivomme nimittäin voivat
synnyttää niin merkillisen ilmiön kuin itsetajuisen
persoonamme, voidaan hyvin olettaa, että siinä ohessa aivot
pystyvät luomaan oikeansuuntaisia hypoteeseja kuin
itsestään ja ne ohjaavat etsimään totuutta oikealta
taholta. Kiistatta olemme tehneet vaikuttavia tiedollisia valloituksia.
(CP 7.218–220 = EP 2: 108.) Voitaisiin
jopa olettaa, kuten Peirce vihjaa, että maailmankaikkeuden
järjellisyys on muovannut ihmisjärjen omaksi kuvakseen. (EP
2: 68).1
Peircen tutkimuskohteena olivat
eksaktit tieteet (Peirce 2001: 14–17 = CP
1.4–14; Peirce 2001: 175–177 = CP
2.645–646 = EP 1: 143–144). Kun tutkijat
noudattavat nimenomaan tieteellistä menetelmää (Peirce
2001: 145–150 = CP 5.384–387 =
EP 1: 120–123), he joutuvat tulokseen
kohtalonomaisesti, vaikka lähtisivät eri suunnista
liikkeelle:
”Yksi tutkija voi selvittää valon nopeutta havainnoimalla Venuksen ylikulkua ja tähtien aberraatiota; toinen Marsin oppositioita ja Jupiterin kiertolaisten pimennyksiä; kolmas Armand Fizeaun menetelmää; neljäs Léon Foucault’n; viides J. A. Lissajous’n käyrien liikettä; kuudes, seitsemäs, kahdeksas ja yhdeksäs voivat vertailla eri menetelmin liikkumatonta ja liikkuvaa sähkövarausta. Ensi alkuun he kenties saavuttavat erilaisia tuloksia, mutta kun kukin hioo menetelmäänsä ja sen soveltamista, havaitaan tulosten siirtyvän tasaisesti kohti tiettyä määrättyä keskipistettä.” (Peirce 2001: 170–171 = CP 5.407 = EP 1: 138.)
Pragmatismin määritelmästä seuraa,
että totuus eli tosi käsitys voidaan tunnistaa seuraustensa
avulla. Peircen pragmatisismi eroaa kuitenkin pragmatistisesta
totuusteoriasta, jota kehittivät William James, John Dewey,
F. C. S. Schiller ym., sillä siinä totuuden
kriteerinä on toimivuus tai menestyksekkyys. Tällainen
määritelmä tuntuu nojaavan liian yksinkertaiseen
syy–seuraus-käsitykseen: maailma muka koostuu
yksityisistä tapahtumista ja jokaisella tapahtumalla on yksi
syy.2 (Peirce 2001:
379–384 = CP 6.600–601.) Myös
seuraus käsitetään tässä liian
ongelmattomasti, sillä tapahtuman seuraukset voivat ilmetä
vasta ajan myötä tai emme osaa etsiä seurauksia
oikeasta suunnasta. Syyn käsitettä arvioitaessa on otettava
huomioon jatkuvuus, holismi ja emergenssi: asiat ovat moninkertaisesti
sidoksissa toisiinsa, ja joskus seuraus syntyy yksinkertaisesti siitä,
että useat seikat ja havainnoija sattuvat tietynlaisiin suhteisiin.
Peirce ei hyväksynyt
pragmatistien totuusmääritelmää, sillä
hänelle ei ollut ratkaisevaa niinkään jokin tietty seuraus,
vaan totuus on raja-arvo, johon tieteellinen tutkimus johtaa, kun kaikki
seuraukset ovat selvillä (Peirce 2001: 170–171 =
CP 5.407 = EP 1: 138–139;
CP 8.258; Niiniluoto 1980: 111–112). Verrattoman
nerokkaasti hän käyttää matemaattisen raja-arvon
käsitettä määritellessään totuuden
käsitettä — kuten tiedetään, suurimmat
tutkijat siirtävät tieteellisiä ideoita tieteenalalta toiselle
(Peirce 2001: 258–260 = CP 6.9–12 =
EP 1: 286–288; CP 7.59–76).
Hän määritteli totuuden raja-arvoksi, jota ei saavuteta
ennen kuin äärettömyydessä, ja tämä
johti fallibilismiin eli erehtyväisyyden oppiin (Peirce 2001: 17 =
CP 1.13 ym.): joudumme tunnustamaan, että
parhaassakin tiedossamme saattaa olla virheitä, jotka paljastuvat
vasta ajan oloon.
Emme siis tavoita totuutta suoraan,
koska toiveemme ja pelkomme sekä havaintojemme rajallisuus
vaikuttavat käsityksiin, joita muodostamme. Freud (1943) viittaisi
mielihyväperiaatteen muovaavaan vaikutukseen, ja voitaisiin kaiketi
sanoa, että erehtyväisyytemmekin noudattaa tiettyä
logiikkaa, jonka psykoanalyysi on paljastanut.
III
Heidän
hedelmistään te tunnette heidät.
(Matt. 7: 16.)
Millaiseen totuusteoriaan psykoanalyysi perustuu? Freudin
mielestä psykoanalyysi kuuluu tieteenä tieteiden joukkoon ja
pyrkii tavoittelemaan totuutta, ja tämä pätee
myös terapiaan: ”Analyysisuhde perustuu totuudenrakkauteen
eli todellisuuden tunnustamiseen” (Freud 2000: 17). Totuutta ei
tavoitella yksin, vaan psykoanalyytikko ja potilas (ynnä analyytikon
työnohjaaja) ponnistelevat yhdessä. Psykoanalyyttinen hoito
muodostaa hyvin läheisen ihmissuhteen, ja terapeuttia voidaan
verrata performanssitaiteilijaan (Illes 1996: 129–135).
Menettelytapa on erikoinen: potilaan on kerrottava analyytikolle kaikki,
mitä hänen mieleensä juolahtaa, pitipä hän
sitä tyhjänpäiväisenä, loukkaavana,
sopimattomana tai muuna sellaisena.3
Analyytikko kuuntelee potilasta ja
tutkistelee omia vasteitaan ja muodostaa vähitellen, kuukausien
kuluessa käsityksen potilaasta. Potilas luovuttaa itsetutkistelunsa
väliaikaisesti analyytikon suoritettavaksi. Potilas sanoo:
”Tämä asia on inhottava, viheliäinen
tms.”, analyytikko sanoo: ”Olet vihainen.” (Vrt. Peirce
2001: 49 = CP 5.247 = EP 1: 23.)
Kuten todettua, totuudenmukaisuus
edellyttää ponnistelua, emmekä koskaan saa totuutta
jäännöksettömästi haltuumme.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että voisimme olla
”käsityksettömässä tilassa” (Peirce
2001: 90 = CP 5.318 = EP 1: 56), vaan
järkemme pyrkii aina muodostamaan jonkinlaisen käsityksen
asioista tukeutuen muuhun tietoomme. Voitaisiin puhua tiedollisesta eli
kognitiivisesta horror vacuista. Vaikuttaa siltä,
että kokonaiskäsitysten muodostaminen tuottaa jo
itsessään mielihyvää ja tahdomme huudahtaa: ”Tietenkin!”,
varsinkin jos käsitykset voivat muotoutua hahmopsykologisten peruslakien
mukaan, jos niistä puuttuu ambivalenssi tai ne voivat noudattaa
vaikkapa musta-valkoista maailmankuvaa (ks. Wittgenstein 1981: 481; Canetti 1998:
381–383). Tässä lienee yksi muoto
mielihyväperiaatetta, ja sitä on tieteellisessä
tutkimuksessa vastustettava. ”Tieteessähän me
irtaudumme mielihyväperiaatteen ylivallasta siinä
määrin kuin se henkisin ponnisteluin ylimalkaan on
mahdollista” (Freud 1971: 239; vrt. Freud 1964: 549; Peirce 2001: 66–67 =
CP 5.282 = EP 1: 37–38). Vaikka
musta-valkoinen suhtautumistapa (eli paranoidis-skitsoidinen asenne, kuten
Melanie Klein sanoisi) ehkä on evoluution aikaansaannosta, se ei
silti ole täysin totuudenmukainen, vaan kyseessä on
äärellinen sovittelumuodoste, jonka taustalla ovat yhtä
lailla vaivattoman tiedonkäsittelyn vaatimukset kuin todellisuuden
luonnekin. Kuten tiedetään, virheellisten käsitysten
varassa toimiminen voi johtaa hyviin tuloksiin (ks. Peirce 2001: 124 =
CP 5.357 = EP 1: 82; Peirce 2001: 130–131 =
CP 5.366 = EP 1: 112); lisäksi Gettier-paradoksit tarjoavat oman
ongelmansa: käsityksemme voi olla sattumalta oikea, toisin sanoen menestys
näyttäisi oikeuttavan käsityksen, vaikka
käsityksenmuodostuskeino ei ole ollut
oikeutettu (ks. Zagzebski 1996: 291). Freud
tarjoaa vivahteikkaan selityksen — koko tiedostumattoman
sielunelämämme — sille, miksi käsityksemme
ovat joskus kaukana totuudesta ja miksi uskomme toivekuvitelmiin.
Selityksissä on toki kartettava teleologisuutta, sillä
yksityistapauksissa se johtaa harhaan (Freud 1971: 319).
Vastasyntyneen lapsen hermosto on jo
pitkälle kehittynyt, ja se pystyy tarjoamaan vauvalle hallusinatorista
tyydytystä: tarpeen vaatiessa hermosto (muisti) koettaa
tyydyttää tarpeen herättämällä eloon
ja kertaamalla ”kantatilanteen”, joka johti tyydytykseen. Tarve
tyydytetään ”oikoteitse”. Tyydytys on kuitenkin
harhaa, sillä tarve ei sen myötä poistu.4 Kuvitelman
ylläpitäminen osoittautuu vähin erin
epätarkoituksenmukaiseksi energiankäytöksi, ja
vähitellen yksilö alkaa tavoitella tyydytystä
motoriikkansa avulla. (Freud 1968: 470–472; Tähkä
1997: 54.)
Freud jäsentää
ilmiötä mielihyväperiaatteen ja todellisuusperiaatteen
avulla. Hänen maailmankatsomuksensa oli pohjimmiltaan dualistinen
(Freud 1968: 9; 1993: 155; 2000: 15). Hän oli
todennäköisesti omaksunut dualismin nuoruudessaan
romantikkofilosofi Friedrich von Schellingin kirjoituksista, joiden mukaan
luonto koostuu keskenään taistelevista vastakkaisista voimista
(ks. Sjögren 1991: 42). Freudin kuvaus mielihyvä- ja
todellisuusperiaatteen keskinäisistä suhteista ei kuitenkaan
vaivatta toteuta dualismin ideaa, sillä todellisuusperiaate pyrkii
yhtä lailla tavoittelemaan mielihyvää mutta se ei pyri
välittömään viettien tyydytykseen vaan
lykkää mielihyvän kokemista ja luopuu kokonaan
tietyistä mielihyvän lähteistä. Todellisuusperiaate
mukautuu tosiasioihin, ja mielihyvää tavoitellaan
”kiertoteitse”. (Freud 1943; 1964: 310–311; 1993: 66.)
Todellisuusperiaatteen ja mielihyväperiaatteen ero ei siis perustu
dualismiin vaan paremminkin emergenssiin. — Vastaavanlaisella
uudelleenjäsentelyllä voitaisiin purkaa myös eroksen ja
kuolemanvietin vastakohtaisuus.
Kuinka tosiasiat tunnistetaan?
Mikä on Freudilla totuuden kriteeri?
”Tieteen tulosten yhtäpitävyyttä ulkoisten tosiasiain kanssa me sanomme niiden totuudeksi” (Freud 1964: 559).
Voimme havaita, että Freud noudattaa tässä korrespondenssi- eli
vastaavuusteorian mukaista totuuskäsitystä: Veritas est adæquatio
rei et intellectus. Freudilla vastaavuus on kuitenkin perusteltava
pragmaattisesti. (Illes 1996: 125–127.)
Freudin mukaan
todellisuuden tunnistaminen kuuluu arvostelukyvyn tehtäviin, joita
on kaksi: predikaattilogiikan tapaan olioon (alukseen, subjektiin)
liitetään jokin ominaisuus (maine, predikaatti) tai
evätään se oliolta; toiseksi arvostelukyky
myöntää tai kieltää jonkin psyykkisen
edustuksen (mielteen, representaation) reaalisen olemassaolon, ja
tätä toimintaa nimitetään realiteetintestaukseksi
(Freud 1998a: 9). Kiinnostavaa Freudin ajatuskulussa on sen
pragmatistinen perusjuonne: edustuksen totuus ratkaistaan sen toimivuuden
ja vaikutusten perusteella. Kuten todettua, ajattelu pystyy noutamaan
tajuntaan jotakin, mikä on havaittu aikaisemmin, mutta
selviäminen ja menestyminen edellyttävät, että
tyydytyksen lähde on todella olemassa. Realiteetintestauksen kuuluu
siis ”tavoittaa kohde uudelleen, vakuuttua siitä,
että se on yhä läsnä” (Freud 1998a: 9; vrt.
Freud 1971: 130). Ratkaisevaa on paitsi olion hyvä maine
myös se, että olio on todella olemassa ulkomaailmassa. Kun
hallitsemme ulkomaailmaa tavoitteemme mukaisesti ja se vaikuttaa
sisäiseen tilaamme toivotulla tavalla toistuvasti, olemme yleisesti
ottaen lähentyneet totuutta. Tämä ei kuitenkaan ole
ehdoton tae, sillä olemme voineet toimia virheellisen mielteen
varassa ja osua oikeaan sattumoisin. Ratkaisevaa on, että
tämä voi kuitenkin ilmetä vastaisuudessa eikä ole
korkeampaa totuuden kriteeriä kuin toiminta. Kehityskulku on
päättymätön ja samansuuntainen kuin
Peircellä: toiminta johtaa käsityksen (edustuksen)
tarkistamiseen ja tämä puolestaan uudenlaiseen toimintaan
(Peirce 2001: 158 = CP 5.397 = EP 1: 129).
Tieteellinen toiminta ei voi
lähteä liikkeelle selkeistä ja tarkkarajaisista
käsityksistä, kuten Descartes esitti, vaan tiedemiehet kuvaavat
havaintoaineistoa, ryhmittelevät ja järjestävät
sitä ja etsivät ilmiöiden välisiä
yhteyksiä. Havainnointi ei voi olla puhdasta ja riippumatonta, vaan
siihen vaikuttavat abstraktit ideat, joita meillä jo on ja jotka ovat
osaksi peräisin muualta kuin itse havaintoaineistosta; vaikka nuo
ideat näyttävät olevan havaintoaineistosta
lähtöisin, voidaan tietyssä mielessä sanoa,
että havaintoaineisto on niistä lähtöisin.
Havaintoaineisto ja abstraktiot kehittyvät vastavuoroisessa
vaikutuksessa, jota ohjaa empiria, käytännön kokemus.
(Freud 1946: 210–211.)
Freud ja Peirce ovat yhtä mieltä
tutkimuksen merkityksestä tieteelle:
”– – maailmaa voidaan oppia tuntemaan vain älyperäisesti, käsittelemällä huolellisesti tarkistettuja havaintoja, toisin sanoen vain tutkimustyötä tekemällä – –” (Freud 1964: 548; vrt. Peirce 2001: 134–150 = CP 5.374–387 = EP 1: 114–123).
Freud pyrki liittämään tieteellisen ajattelun arkiajatteluun ja piti tieteenharjoittamista jalostettuna arkiajatteluna:
”Perimmältään tieteellinen ajattelutapa on aivan samanluonteista kuin se normaaliajattelu, jonka varassa me kaikki – – koetamme selviytyä jokapäiväisen elämämme pulmista. Eroavuuksia on vain muutamin kohdin, tieteellinen ajattelu kun [1] on kiinnostunut sellaisistakin seikoista, jotka eivät välittömästi tuota kouraantuntuvaa hyötyä, [2] pyrkii tarkoin poistamaan yksilöllisten tekijäin ja [3] tunneseikkojen vaikutuksen tuloksiinsa, [4] varmistaa huolellisemmin havaintojensa luotettavuuden, ennen kuin rakentaa päätelmänsä niiden varaan, [5] hankkii uusia havaintoja, joihin arkielämän välinein ei päästä, ja [6] eristää tuloksiin vaikuttavat tekijät muuntelemalla kokeita järjestelmällisesti.” (Freud 1964: 558–559. Suomennosta muutettu.)
Freudin kanta ei tässä poikkea esimerkiksi Peircen esittämästä:
”Kaikki soveltavat tieteen menetelmää monenlaisiin tarkoituksiin ja lakkaavat soveltamasta vain kun eivät tiedä, miten sitä pitäisi käyttää” (Peirce 2001: 146 = CP 5.384 = EP 1: 120).
Tätä kantaa, jonka mukaan tieteellinen ajattelu on jalostettua
arkiajattelua,
voidaan nimittää terveen järjen realismiksi.
Psykoanalyysin ja pragmatismin
historiallinen yhteys on heikko ellei olematon. Vieraillessaan vuonna 1909
Yhdysvalloissa Freud tapasi William Jamesin, mutta tiedossa ei ole,
keskustelivatko he pragmatismista. James suhtautui epäillen Freudin
”päähänpinttymiin”, vaikka uskoikin
avarakatseisesti psykoanalyysin mahdollisuuksiin; Freudin symboliteoria ja
uskonnonvastaisuus vieraannuttivat Jamesia hänen ideoistaan,
yhtä lailla kuin Jamesin uskontomielisyys Freudia. Jamesin
pelottomuus angina pectoris -kohtauksen tullessa herätti
silti Freudissa syvää kunnioitusta. (Freud 1962: 62; Gay
1990: 269–270.)
Pragmatismi ja psykoanalyysi ovat siis
näemmä toisistaan riippumatta päätyneet
samansuuntaiseen totuuskäsitykseen. Tukekoon tämä
kyseistä teoriaa.5
IV
Totuus on tekevä
teidät vapaiksi.
(Joh. 8: 32.)
Paitsi että totuuden tavoittamista voidaan tarkastella
ontogeneettisesta näkökulmasta, voidaan myös pohtia,
millainen asema totuudelle annetaan varsinaisessa psykoanalyyttisessa
terapiassa.
Analyysissa potilaalle
pyritään osoittamaan hänen torjuntojaan ja
lisäämään hänen vapauttaan:
”Analyysihan ei pyri tekemään sairaalloisia reaktioita
mahdottomiksi, vaan antamaan potilaan minälle
vapauden päättää niin tai
näin” (Freud 1993: 159). Tärkeänä
työmenetelmänä on tulkintojen ja konstruktioiden
esittäminen (Freud 1998b). Analyytikko tekee
johtopäätöksiä potilaan tajunnanvirrasta ja kertoo
potilaalle seikkoja, joita potilas ei näköjään pysty
tietoisesti tavoittamaan mutta joilla analyytikko olettaa olevan ratkaisevaa
merkitystä. Tieteenfilosofian kannalta nämä tulkinnat ja
konstruktiot ovat tietenkin hypoteeseja ja niiden esittäminen
potilaalle on hypoteesin koettelua. (Vrt. Peirce 2001: 238–254 =
CP 2.619–644 = EP 1: 186–199;
Niiniluoto 1983: 125–199). Kiinnostavaa on se, miten hypoteesit
osoittautuvat todeksi tai epätodeksi. Freud joutui 1930-luvulla
vastaamaan syytökseen, ettei analyytikko voi koskaan olla
väärässä: kun potilas myöntää
tulkinnan oikeaksi, on analyytikko osunut oikeaan; kun potilas
väittää tulkintaa vääräksi, se on vain
osoitus hänen vastarinnastaan ja analyytikko on taas osunut oikeaan.
(Kritiikin on toistanut esim. Popper 1995: 35.) Freud kuvaa, miten
analyytikko todellisuudessa suhtautuu potilaan välittömiin
kieltoihin ja myöntöihin. Ratkaisevaa ei ole se, mitä
potilas heti sanoo, koska hän ei pysty muodostamaan
yleiskäsitystä omasta senhetkisestä sieluntilastaan vaan
tulkitsee sen myöhemmissä ajatuksissaan (vrt. Peirce 2001:
294–295 = CP 6.111 = EP 1: 315).
Niinpä tulkinnan tai konstruktion oikeellisuus paljastuu potilaan
käytöksestä sen jälkeen kun tulkinta
on esitetty: potilaan mieleen esimerkiksi palautuu lisää
muistoja, jotka tukevat tulkintaa, tai potilaan oireet helpottavat
selvällä tavalla ja hänen yleisvointinsa kohenee (Freud
1998b: 14). Vain analyysin jatko osoittaa, oliko tulkinta oikeansuuntainen,
ja tässä suhteessa psykoanalyysi on todellakin
päättymätöntä toimintaa (vrt. Freud 2000).
Psyykkinen universumi eroaa
ulkoisesta universumista sikäli, että asioiden tietäminen
vaikuttaa psyykkisen universumin järjestykseen, kun taas ulkoinen
maailmankaikkeus ei mullistu sen mukaan, paljonko siitä
tiedetään (vrt. Peirce 2001: 120–121 = CP 5.352 =
EP 1: 79–80).
Psyykkisessä universumissa ontologiaa ja epistemologiaa ei voida
erottaa sillä tavoin kuin arkielämässä ja
luonnontieteellisessä tutkimuksessa.6 Ihminen voikin aidosti
yllättyä mielensisällöistään, vaikkapa
silloin kun psykoanalyysissa hänelle osoitetaan mielteiden
välisiä yhteyksiä. Tämä tuntuu luontevalta
mahdollisuudelta, sillä
arkielämässäkään emme aina huomaa
käsillä olevien asioiden kaikkia ilmeisiä
yhteyksiä.
Toinen kiinnostava piirre on se, ettei
pelkkä pinnallinen, objektiivinen, atomistinen tieto (Erkenntnis)
riitä terapeuttisen vaikutuksen synnyttämiseen, vaan
tietäminen (Wissen) on sulautettava kokemuksellisesti
persoonaan. Objektiivinen tieto tavoittelee hallitsemista ja torjuntaa,
ei-objektiivinen tietäminen palvelee sopeutumista ja sen vaikutus on
vastavuoroista. (Parland 1984: 8–9.)
Psykoanalyysissa hypoteesien totuus on
vaikeammin rajattava kuin muissa tieteissä. Jälkikäteen
on mahdotonta erottaa tiedostumattomia fantasioita tiedostumattomiksi
muuttuneista muistoista (Freud 1943: 237). Kun psykoanalyysissa siis
selvitetään potilaan varhaisia kokemuksia ja
elämyksiä, kysymys on konstruktioista, joilla
elämästä tehdään itselle
mielekästä, ei välttämättä todellisen
historiallisen tapahtumasarjan objektiivisesta selvittämisestä.
Psykoanalyysi onkin joutunut peräytymään
alkuaikojensa luottavaisesta positivismista.
Varhaisen vuorovaikutuksen —
esimerkiksi oraalisen vaiheen — häiriöistä ei voi
syntyä jäsentyneitä muistikuvia, jotka voisi palauttaa
mieleen siten kuin aikuisiän muiston. Psykoanalyyttinen hoito vastaa
siihen, miten nuo varhaiset vääristymät ovat jatkaneet
elämäänsä kuljettuaan monien psyykkisten
kehitysvaiheiden kautta ja muututtuaan lähestulkoon
tunnistamattomiksi. ”Se, mikä kerran on syntynyt
elämään, osaa pysyä sitkeästi
hengissä” (Freud 2000: 10). Voidaan puhua jatkumosta, jonka
ensimmäiset ja viimeiset muodot eivät muistuta
enää lainkaan toisiaan ja joka vain kuljettaa tiettyä
kausaalista alkusysäystä myllertyvien olosuhteiden
tuiskeessa.
Muistimme on vajavainen ja
menneisyyden tapahtumat hämärtyvät, tiivistyvät
ja sekoittuvat toisiinsa. Emme voi odottaa, että voisimme
taianomaisesti palauttaa menneisyyden itsensä mieleemme ja
muistaminen toisi terveyden mukanaan. Kaikki muistikuvat ovat jo
sinänsä konstruktioita, mutta niihin sisältyy
”totuuden hitusia” (Freud 1998b: 15). Tästä
rajallisuudesta huolimatta muistojen palauttaminen ja
työstäminen vaikuttaa parantavasti, sillä niin
tehtäessä käynnistetään uudelleen
varhaislapsuudessa pysähtynyt ja vääristynyt kehitys
(Tähkä 1997: 212–213) ja näin valloitetaan
idiltä alaa egon hallittavaksi. Elämyksellistä totuutta
voidaan siis hyvin syin nimittää totuudeksi, koska sillä
on kaikki totuuden pragmaattiset tunnuspiirteet.
1. Tässä yhteydessä voidaan vain viitata siihen, miten tärkeä asema lamarckilaisella kehitysopilla oli sekä Peircen että Freudin ajattelussa (vrt. Peirce 2001: 352–367 = CP 6.299–317 = EP 1: 360–371 ja Freud 1989: 165–).
2. Tällaista ajattelua esiintyy oman aikamme tieteen popularisoinnissa, kun esimerkiksi kerrotaan löydetyn geeni, joka määrää tietyn käyttäytymistaipumuksen — ja siinä kaikki, mitä tarvitsee tietää.
3. Psykoanalyysissa ei käytetä ”vapaan assosiaation” menetelmää, kuten A. A. Brill hiukan virheellisesti käänsi Freudin ilmauksen Method der freien Einfälle, vaan vapaiden mieleenjohtumien menetelmää. Ilmauksilla on eronsa. Vapaa assosiaatio vaatii: ”Kerro, mitä sinulle tulee mieleen tästä!”, vapaiden mieleenjohtumien menetelmä: ”Kerro, mitä sinulle tulee mieleen!” Tosin Freudkin puhuu joskus ”vapaasta assosioinnista” (esim. Freud 1998b: 11).
4. Vrt. erehdyksen merkitys itseyden synnylle Peircellä (Peirce 2001: 45–46 = CP 5.234 = EP 1: 20; CP 7.188 = EP 2: 84).
5. Kuten Peter Illes (1996) huomauttaa, psykoanalyysista löytyy myös korrespondenssi- ja koherenssiteorian aineksia ja jopa viittauksia konstruktionistiseen totuusteoriaan. Olen tässä kirjoituksessa keskittynyt tutkimaan pragmatistisia aineksia, mutta en tietenkään kiistä muiden teorioiden läsnäoloa.
6. Ontologia tarkoittaa tässä sitä, miten ulkomaailman oliot ovat, havainnoijasta riippumatta, ja epistemologia sitä, kuinka havainnoija saa ulkomaailman asiaintiloja vähitellen tietoonsa joko kokemuksen tai päättelyn tietä.
Canetti, Elias 1998:
Joukko ja valta.
Suomentanut Markus Lång. Loki-Kirjat, Helsinki. [Masse und
Macht, 1960.]
CP = Collected Papers of Charles Sanders Peirce,
1–8 (toim. Charles Hartshorne ym.). Harvard University Press,
Cambridge (Mass.). 1931–58.
EP = The Essential Peirce. Selected Philosophical
Writings, 1– (toim. Nathan Houser ym.). Indiana University
Press, Bloomington. 1992–.
Freud, Sigmund 1943: Formulierungen über die zwei
Prinzipien des psychischen Geschehens. [1910.] —
Gesammelte Werke VIII, s. 230–238. Imago,
London.
Freud, Sigmund 1946: Triebe und Triebschicksale. [1915.]
— Gesammelte Werke X, s. 210–232. Imago,
London.
Freud, Sigmund 1962:
Omaelämäkerrallinen tutkielma. Suomentaneet
Pulmu ja Tapio Nousiainen. Otava, Helsinki.
[Selbstdarstellung, 1925.]
Freud, Sigmund 1964: Johdatus psykoanalyysiin.
Suomentanut Erkki Puranen. Gummerus, Jyväskylä.
[Vorlesungen zur Einführung in die Psychoanalyse, 1917,
& Neue Folge der Vorlesungen zur Einführung in die
Psychoanalyse, 1932.]
Freud, Sigmund 1968: Unien tulkinta.
Suomentanut Erkki Puranen. Gummerus, Jyväskylä.
[Die Traumdeutung, 1900.]
Freud, Sigmund 1971: Seksuaaliteoria.
Suomentanut Erkki Puranen. Gummerus, Jyväskylä.
Freud, Sigmund 1989: Toteemi ja tabu.
Suomentanut Mirja Rutanen. Love Kirjat, Helsinki. [Totem und
Taboo, 1913.]
Freud, Sigmund 1993: Johdatus narsismiin ja muita
esseitä. Suomentanut Mirja Rutanen. Love Kirjat, Helsinki.
[Zur Einführung des Narzißmus, 1914, &
Jenseits des Lustprinzips, 1920, & Das Ich und das
Es, 1923, & Aus der Geschichte einer infantilen Neurose,
1918.]
Freud, Sigmund 1998a: Kieltäminen. Suomentanut
Markus Lång. — Psykologia 1 (33. vsk.), liite, s.
8–10. [Die Verneinung, 1925.]
Freud, Sigmund 1998b: Konstruktiot analyysissa.
Suomentanut Markus Lång. — Psykologia 1 (33.
vsk.), liite, s. 11–16. [Konstruktionen in der Analyse,
1937.]
Freud, Sigmund 2000: Analyysin päättyminen ja
päättymättömyys. Suomentanut Markus
Lång. — Psykologia 3 (35. vsk.), liite, s.
5–20. [Die endliche und die unendliche Analyse,
1937.]
Gay, Peter 1990: Freud. Suomentaneet Mirja
Rutanen ja Anna Rutanen. Otava, Helsinki. [Freud: A
Biography, 1989.]
Illes, Peter 1996: Wahrheitstheorien bei Sigmund Freud:
Von der Korrespondenz zur Art Performance. Eine
pragmatisch-ästhetische Untersuchung. Tectum,
Marburg.
Niiniluoto, Ilkka 1980: Johdatus tieteenfilosofiaan.
Käsitteen- ja teorianmuodostus. Otava, Helsinki.
Niiniluoto, Ilkka 1983: Tieteellinen päättely
ja selittäminen. Otava, Helsinki.
Parland, Oscar 1984: Tieto ja tietäminen V.
Sesemannin filosofiassa. — Synteesi 1–2 (3.
vsk.), s. 6–20.
Peirce, Charles S. 2001: Johdatus tieteen logiikkaan ja
muita kirjoituksia. Valinnut ja suomentanut Markus Lång.
Vastapaino, Tampere.
Popper, Karl 1995: Arvauksia ja kumoamisia.
Tieteellisen tiedon kasvu. Suomentanut Eero Eerola. Gaudeamus,
Helsinki. [Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific
Knowledge, 1963.]
Sjögren, Lars 1991: Sigmund Freud.
Elämä ja teokset. Suomentanut Leena Nivala. WSOY,
Helsinki. [Sigmund Freud — mannen och verket,
1989.]
Tähkä, Veikko 19972: Mielen rakentuminen ja
psykoanalyyttinen hoitaminen. WSOY, Helsinki. [Mind and Its
Treatment: A Psychoanalytical Approach, 1993.]
Wittgenstein, Ludwig 1981: Luentoja estetiikasta. Suomentanut Heikki
Nyman. — Parnasso 7 & 8 (31. vsk.), s. 425–438 &
475–490.
Zagzebski, Linda T. 1996: Virtues of the Mind: An Inquiry into the
Nature of Virtue and the
Ethical Foundations of Knowledge. Cambridge University Press,
Cambrigde.