Markus Lång
Katuosoite
00840 Helsinki 84
16. 5. 2013
 
 
 
 
 
OPETUSMINISTERIÖLLE
 
 
 
ASIA sivistyksellisten etujen julkinen loukkaaminen
   
 
 
Pyydän kohteliaimmin Opetusministeriötä tekijänoikeuslain 53 §:n tarkoittamana viranomaisena ryhtymään välittömästi toimenpiteisiin jäljempänä selostetun videojulkaisun myynnin ja levittämisen kieltämiseksi. Käsitykseni mukaan kyseisellä videojulkaisulla loukataan törkeästi sivistyksellisiä etuja.
 
Oy Future Film Distribution Ab on julkaissut tekijöiden kuoleman jälkeen vuonna 2012 Suomessa DVD-videojulkaisuna Henri-Georges Clouzot’n (1907–1977) ohjaaman elokuvateoksen Picasso — arvoitus (Le mystère Picasso), joka julkistettiin ensimmäisen kerran vuonna 1956. Elokuvassa seurataan taiteilija Pablo Picasson (1881–1973) luomistyötä. Elokuvan pääkuvaajana toimi Claude Renoir (1913–1993).
 
Kyseinen elokuvateos on yksi taidehistorian merkittävimpiä ja ainutlaatuisimpia kuvauksia taidemaalarin työstä in situ. Kohdehenkilöä Pablo Picassoa on luonnehdittu 1900-luvun merkittävimmäksi taiteilijahahmoksi (Otavan Suuri Ensyklopedia). Oy Future Film Distribution Ab:n julkaiseman levykotelon kansitekstissä elokuvaa luonnehditaan ”ranskalaisen dokumenttielokuvan kansallisaarteeksi”. Vaikuttaa selvältä, että tähän elokuvaan sisältyy kansainvälisesti merkittäviä sivistyksellisiä arvoja eikä sanottuun elokuvateokseen voida suhtautua kevytmielisesti eikä huolimattomasti edes Oy Future Film Distribution Ab:n oman lausuman mukaan.
 
Elokuvan Picasso — arvoitus valmistustapaan sisältyy olennainen ja huomionarvoinen erityispiirre: elokuvassa käytetään kahta eri kuvasuhdetta. Elokuvan alku on kuvattu käyttäen ns. Academy-kuvasuhdetta, jossa kuvan leveyden ja korkeuden suhde on 1,37 : 1. Elokuvan loppuosa (noin 20 minuuttia) on sitä vastoin kuvattu käyttäen ns. CinemaScope-menetelmää (anamorfista objektiivia), jossa kuvan leveyden ja korkeuden suhde on 2,35 : 1. Kuva-alan leveneminen lähes kaksinkertaiseksi kesken elokuvaa on erittäin harvinainen ja esteettisesti vaikuttava, taiteellista oivallusvoimaa osoittava tehokeino.
 
Moitteeni kohdistuu siihen, että Oy Future Film Distribution Ab:n julkaisemassa DVD-laitoksessa elokuva esitetään alusta loppuun saakka käyttäen kuvasuhdetta 1,33 : 1. Elokuvan 20 viimeisen minuutin ajan kaikki kuvatut taideteokset ja tapahtumat nähdään vaakasuunnaltaan voimakkaasti litistyneenä. (Liitteessä kuvanäytteitä.) Tällainen esitystapa turmelee törkeästi taidemaalausten esityksen, ja kaikki näyttää likilaskuiselta ja naurettavalta. Käsitykseni mukaan tuollaisessa esityksessä loukataan elokuvan ohjaajan Clouzot’n, pääkuvaajan Renoirin ja taidemaalarin Picasson tekijänoikeutta, sillä elokuvateosta on muutettu tekijöiden taiteellista arvoa ja omalaatuisuutta loukkaavalla tavalla ja elokuvateos on saatettu yleisön saataviin tekijöitä sanotuin tavoin loukkaavassa muodossa. Niin tehdessään kyseinen yhtiö loukkaa merkittäviä sivistyksellisiä etuja törkeästi.
 
Aikaisemmasta oikeuskäytännöstä: Korkeimman oikeuden ennakkoratkaisussa KKO 1967-II-10 kustannusyhtiön katsottiin menetelleen julkisesti sivistyksellisiä etuja loukkaavasti julkaisemalla arvokkaiksi tunnettuja nuorisokirjoja sellaisina mukaelmina ja lyhennelminä niissä siitä ilmoittamatta, että teosten kirjallinen arvo oli turmeltu.
 
Opetusministeriö voi hankkia asiassa lausunnon Tekijänoikeusneuvostolta, Kansalliselta audiovisuaaliselta arkistolta ja Valtion taidemuseolta.
 
Kunnioittavasti
[allekirjoitus]
Markus Lång
 
 
LIITTEET tekstissä mainitut

 

 

Takaisin

 


 

LIITE

 

Videojulkaisun vääristynyt kuvasuhde:

Tekijöiden tarkoittama kuvasuhde:

Videojulkaisun vääristynyt kuvasuhde:

Tekijöiden tarkoittama kuvasuhde: