© Markus Lång 2005–06
Psykologia-lehti
tilasi vastineen syksyllä 2005
mutta kieltäytyi julkaisemasta sitä.
PDF-versio (91 kB).
Vastine on julkaistu myös kokoelmassa
Valitetut teokset (s. 221–231) vuonna 2014.
Sosiobiologia on kolkutellut tieteen portteja 1970-luvulta alkaen.
Sosiobiologia on julistettu tieteen kulmakiveksi ja kaikkien kiistojen
voittajiksi, suhteellisuusteorian veroiseksi suursaavutukseksi.
Väitetty asema perustuu kuitenkin vaikutelmien luomiseen ja
uhoamiseen, ja tieteenalana ihmisen sosiobiologia muistuttaa
enemmän korttitaloa kuin tieteellistä rakennelmaa.
Sosiobiologian tutkimusasetelmat ovat hataria, ne perustuvat voimakkaisiin
ennakkokäsityksiin, toiveajatteluun ja aihetodisteluun. Sosiobiologien
väitteet ovat usein löyhän ajattelun ruokkimaa intoilua,
populaareja heittoja ja katteettomia analogioita, joita ei voida eikä
haluta testata. Selitystä haetaan aina sieltä, mistä
sitä helpoimmin löytyy, ristiriitaisuuksista ei piitata eikä
kielteistä näyttöä juuri mainita. Sosiobiologian
kritiikkiin ei suhtauduta asiallisesti, vaan keskustelu saa kiihtyneitä,
tunteenomaisia sävyjä, jotka eivät herätä
luottamusta.
Nämä ongelmat
näkyvät myös toimittaja Jussi Niemelän ja
toimittaja Osmo Tammisalon keskustelupuheenvuorosta
(Tammisalo–Niemelä 2006). Joudun laatimaan jo
neljännen vastineen Jussi Niemelälle. Hän ja Osmo
Tammisalo arvostelevat kärkevästi väitöskirjaani
(Lång 2004) ja suhtautuvat tieteeseen dogmaattisesti ja
fundamentalistisesti; fallibilismia he eivät juuri kelpuuta.
Biologian filosofiaan ja
tieteenfilosofiaan Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalo suhtautuvat
kielteisesti ja esittävät tieteen perustuvan vain empiriaan ja
reduktioon (esim. Niemelä 2004: 81, 89); ontologisen ja
selittävän reduktionismin eroa ei mainita. Filosofian ja
tieteiden pätevyyttä he arvioivat sen mukaan, miten ne
suhtautuvat evoluutioteoriaan, käytännössä
kaiketi sosiobiologiaan (mts. 79).1 He jättävät
kuitenkin huomiotta sen, että havainnot tulkitaan
väistämättä aina jonkin teorian muodostamasta
viitekehyksestä lähtien ja että omien taustaoletusten
pohtiminen ja kyseenalaistaminen ja käsitteiden
määrittely kuuluvat olennaisesti tieteenharjoittamiseen.
”Naiivi usko puhtaista havainnoista johdettuihin varmoihin ja lopullisiin tieteellisiin totuuksiin on perusteetonta. Ennakko-odotukset vaikuttavat havaintoihin, ja tieteessä valinta vaihtoehtoisten hypoteesien välillä edellyttää monimutkaista tasapainottelua – –.” (Raatikainen 2004: 69.)
”Niinpä filosofia on tärkeää biologialle, koska biologian kiehtovat johtopäätökset eivät seuraa yksinomaan biologisista tosiseikoista. Vastaavasti biologia on tärkeää filosofialle, koska nuo kiehtovat johtopäätökset todellakin riippuvat biologisista tosiseikoista.” (Sterelny–Griffiths 1999: 5.)
Jussi Niemelän ja Osmo Tammisalon
näkemyksissä ei ole sijaa erityistieteiden ja tieteenfilosofian
vastavuoroisuudelle eikä skeptisismille. He edustavat naiivia
realismia (”Niin on, jos siltä
näyttää!”), ja he odottavat tieteeltä
sellaista varmuutta, jota se ei voi tarjota (Lång 2005b).
Tämä havainnollistaa sitä, kuinka eri tavoin lehtimiehet
ja tiedemiehet suhtautuvat tieteeseen. Arvostetut tieteentekijät
eivät halveksi tieteenfilosofiaa, eivätkä yksityiset
tieteenalat ole irrallisia, sulkeutuneita kokonaisuuksia.
Biologian filosofian torjuminen
on sikäli ymmärrettävää, että
filosofit ovat yleensä suhtautuneet ihmisen sosiobiologiaan ja
evoluutiopsykologiaan melko varauksellisesti ja vieläpä
perustelleet käsityksensä (esim. Niiniluoto 1984:
157–171; Sterelny–Griffiths 1999: 217–252;
Dupré 2001: 1–116; 2003: 77–98; Bunge 2003:
141–144, 154–162; Raatikainen 2003; Buller 2005). Sen
sijaan että vastaisivat perusteluihin, Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo koettavat saattaa arvostelijat — esimerkiksi Stephen Jay
Gouldin ja Richard Lewontinin (1998) —
epäilyttävään valoon muun muassa ad
hominem -argumentein ja vähättelevin luonnehdinnoin
(ks. Niemelä 2004: 81–82). Jos arvostelijat todellakin ovat
hakoteillä, pitäisi osoittaa, kuinka se ilmenee heidän
perusteluistaan.
Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo koettavat kääntää
rempseällä retoriikallaan huomion pois siitä,
etteivät he kykene esittämään tieteellisesti
vakuuttavia perusteluja suurellisten väitteidensä tueksi.
Jo aikaisemmin osoitin, että Jussi Niemelä ei ole
lukenut väitöskirjaani, vaikka sitä toistuvasti ja
kovasanaisesti arvostelee (Lång 2005b). Sama rajoitus ilmenee Jussi
Niemelän ja Osmo Tammisalon kirjoitelmasta. He ovat lukeneet
kirjasta vain
liitteen B (kuusi sivua 321:stä), vaikka sen
päätelmät nojaavat varsinaisessa tekstissä
esitettyyn. Käsittelen seuraavaksi muutamia kiistakysymyksiä
siinä määrin kuin tila sallii; joihinkin moitteisiin olen
vastannut jo toisaalla (Lång 2005b; 2006a). Jussi Niemelä ja
Osmo Tammisalo tuominnevat puheenvuoroni jo ennakolta:
”Lång kuitenkin luulee tosissaan, että hänen saivartelullaan on oikeasti jotain merkitystä tieteelle. Långin haparoivien argumenttien perusteella tämä on pelkkää toiveajattelua.” (Niemelä 2004: 81.)
Koska Jussi
Niemelä ja Osmo Tammisalo ovat lukeneet liitettä B
voimakkaiden kielteisten ennakkokäsitysten vallassa, he
näkevät epäjohdonmukaisuutta ja asiantuntemattomuutta
siellä, missä sitä ei ole. Kun olin vaatinut, että
ihmisiä olisi tarkasteltava ihmisinä eikä
eläiminä ja vastaavasti eläimiä olisi tarkasteltava
eläiminä eikä ihmisinä, he pitävät
sitä ristiriitaisena. ”Geenin itsekkyys” ja
”eläinten homoseksuaalisuus” ovat tyypillisiä
esimerkkejä antropomorfisesta kielenkäytöstä:
tarkastelun kohteeseen projisoidaan inhimillisiä ominaisuuksia ja
kohdetta koetetaan ymmärtää
”empaattisesti”, asettumalla ihmisenä sen asemaan;
eläimiä kohdellaan mielekkäinä, tavoitteikkaina,
inhimillisinä toimijoina. Tämä estää
näkemästä varsinaisia tutkimusongelmia. (Vrt. Hanke
2004.)2
Jussi Niemelän ja Osmo
Tammisalon mielestä luonnehdinta ”kognitiivinen kosketus
todellisuuteen” on ”varsin mielenkiintoinen”
(Tammisalo–Niemelä 2006) eli ”yksi kaikkien aikojen
hauskimmista” (Niemelä 2004: 83). Ilmaus on
lähtöisin Linda T. Zagzebskin (1996: 270)
hyve-epistemologiasta, jota esittelen väitöskirjani
luvussa 4 (Lång 2004: 77–80), mutta Jussi
Niemelä ja Osmo Tammisalo eivät näy sitä
tuntevan. He koettavat kumota hyve-epistemologiaa
vähättelevin luonnehdinnoin, eikä heidän
tieto-opillista asiantuntemustaan voi pitää kovin vakuuttavana
(vrt. Lång 2005a; 2005b).
Väitöskirjani
luvuissa 4 ja 5 puolustan yksityiskohtaisesti psykoanalyysin
tieteellisyyttä ja osoitan sen noudattavan tieteen
menetelmää (Lång 2004: 80–133). Jussi
Niemelä ja Osmo Tammisalo jättävät perusteluni
huomiotta ja yhä edelleen väittävät
psykoanalyysia epätieteelliseksi. 1100-luvun filosofien lailla he
linnoittautuvat tietyn katsantokannan suojiin ja aika ajoin karauttavat
”taistelemaan toisia vastaan” (Peirce 2001: 169).
Ikävä kyllä he hutkivat olkiukkoja, koska he tukeutuvat
vain pariin kirjoittajaan, jotka eivät kuvaa psykoanalyyttista teoriaa
asianmukaisesti (Hans Eysenck, Jeja-Pekka Roos), eivätkä he
myöskään viittaa psykoanalyyttisiin kirjoituksiin.
Heidän psykoanalyysikäsityksensä on varsin vulgaari, ja
se muistuttaa enemmänkin elokuvia ja TV-sarjoja kuin
tieteellistä kirjallisuutta. Lisäksi he henkilöivät
psykoanalyysin yksioikoisesti Sigmund Freudiin ja nimittävät
psykoanalyysia usein ”freudilaisuudeksi”. Mihin unohtuivat
tuhannet muut psykoanalyytikot ja heidän kokoamansa
näyttö? (Vrt. Lång 2004: 105, 132; 2005b;
2006a.)3
Freudille esitetään
omituisia vaatimuksia: hänen olisi itse pitänyt keksiä
tiedostumattomat psyykkiset prosessit (todellisuudessa hän
myönsi auliisti muiden ehtineen edelle [ks. esim. Freud 1946:
44–53]), ja hänen olisi pitänyt tuntea nykyaikaista
perinnöllisyystiedettä. Relevantimpaa olisi tutkistella
nykyaikaisen psykoanalyysin käsityksiä.
Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo valjastavat kärryt hevosen eteen tiedustellessaan:
”Kysymme siis Långilta selitystä, miksi lapsen
kehityksessä olisi oidipaalisen himon vaihe. Kysymme
myös, minkälaisia empiirisiä havaintoja on selityksen
tueksi.” (Tammisalo–Niemelä 2006.)
Kysymyksenasettelu osoittaa heidän nurinkurisen
lähtökohtansa: he kehittelevät ensin teorioita ja rupeavat
sitten sovittamaan maailmaa niihin. He muistuttavat 1800-luvun
tiedemiehiä, jotka todistelivat kirjoituspöytänsä
ääressä, että kimalainen ei voi
lentää. Psykoanalyysi etenee vastakkaiseen suuntaan:
havaitaan yllättävä kliininen ilmiö ja ruvetaan
etsimään sille selitystä. Oidipuskompleksia ei ole
konstruoitu jonkin teorian pohjalta, vaan oidipaalisuuden avulla koetetaan
selittää tiettyjä kliinisiä, empiirisiä
havaintoja (Simon–Blass 1991); teorian avulla havainnot saatetaan
järjestykseen ja niille etsitään selitystä. Selitykset
ovat luonteeltaan hypoteeseja, ja niille voidaan etsiä tukea ja
niitä voidaan käyttää mielekkäästi
avuksi kliinisessä työssä ja muussa psykoanalyyttisessa
tutkimuksessa, esimerkiksi taiteen analyysissa.
Psykoanalyysissa ei
väitetä, että ihmiseltä olisi kadonnut
insestinvälttämisvaisto; sen sijaan tarkastellaan sitä,
kuinka tuo vaisto ilmenee psyykkisen olennon kehityksessä,
eikä eläimistä ole siinä apua. Mahdollisen
leimautumisen lisäksi ihmisen psyykkisyys ja kulttuurin mukana
periytyvät asenteet vaikuttavat tuon vaiston kehittymiseen ja
muotoon. Tuskinpa Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalokaan
kieltävät sitä, että eroahdistuksen muuttuminen
välttämisvaistoksi on monimutkainen ilmiö, joka
edellyttää paitsi selittämistä myös
havainnointia. Kuten he itse toteavat, ”ilman rohkeita avauksia
tiede ei edisty”.
Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo ovat sitoutuneet teoriaan, jonka mukaan oidipuskompleksia ei
voi olla, ja kieltäytyvät tarkastelemasta ilmiöitä
muulla tavoin; lisäksi he määrittelevät
oidipaalisuuden niin, ettei sillä ole paljonkaan tekemistä
psykoanalyyttisen teorian kanssa (vrt. esim. Tähkä 1997:
166–174). Tämä tekee heistä jyrkkiä
relativisteja, ei empiristejä. Oidipaalisen asetelman olemassaolo ei
riipu siitä, sopiiko se jonkun kuvioihin vai ei. (Ylimalkaan
oidipuskompleksin kiihkeä, yksipuolinen korostaminen ei vastaa
nykyaikaisen psykoanalyysin todellisuutta — se kuuluu vain
vulgaariversioon, ”pseudofreudilaisuuteen”.) Jussi
Niemelän ja Osmo Tammisalon asenne ei edusta tieteen
menetelmää vaan jääräpäisyyden
menetelmää (vrt. Peirce 2001: 137–150), ja
heidän tiedustelunsa voi toistaiseksi jättää omaan
arvoonsa.
Sama ongelma vaivaa
heidän Freud-kritiikkiään muutoinkin. He arvostelevat
Freudia mutta eivät viittaa psykoanalyyttisiin kirjoituksiin, joista
epäileväinen lukija voisi tarkistaa, ovatko he esittäneet
Freudin käsitykset ja historialliset seikat alkuunkaan
totuudenmukaisesti. ”Kylmä, etäinen
äitihän on psykoanalyyttisen teorian mukaan syyllinen lapsen
sairauteen [skitsofreniaan]”, he kirjoittavat (Niemelä 2004:
84) mutta eivät viittaa yhteenkään psykoanalyyttiseen
lähdeteokseen, josta heidän väitteensä voitaisiin
tarkistaa. He eivät myöskään ota huomioon
psykoanalyytikkojen omaa Freud-kritiikkiä eivätkä
psykoanalyyttisen teorian tämänhetkisiä muotoja (esim.
Alanen 1997; Tähkä 1997: 337–). Heillä ei ole
kliinistä kokemusta, joka auttaisi arvioimaan
käytännön mielenterveystyötä ja
esimerkiksi traumojen ja hyväksikäytön vaikutusta
autismiin ja skitsofreniaan.4
Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalo väittävät
minun kumoavan Darwinin evoluutioteoriaa. Väite on hupsu ja
perätön. He itse edustavat yltiöpäistä
adaptionismia, joka käyttää ilmiöiden seurauksia
niiden selittämiseen. Moinen on
kehäpäättelyä: ilmiö on oman itsensä
syy. He ovat lähempänä J.-B. de Lamarckia kuin
Charles Darwinia.
Evoluutioteoriaan
sisältyy useita suuntauksia, ja Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo menettelevät näennäistieteellisesti
korottaessaan oman suuntauksensa ainoaksi oikeaksi, julistaessaan
itsensä voittajaksi ja tuomitessaan muut jopa
”huijareiksi”.5
He kieltäytyvät tieteellisestä keskustelusta, vaikka
vaihtoehtoisten hypoteesien (”rohkeiden avausten”)
esittäminen ja pohtiminen on hyvin tärkeää
tieteen edistymiselle. Heidän kirjallisuusviitteensä ovat
epämääräisiä, ja
väittäessään ihmisen sosiobiologiaa totuuden
tieksi he nojautuvat useimmiten — toisiin sosiobiologeihin.
Sivunumerot puuttuvat, joten viittausten ja väitteiden tarkistaminen
on usein vaikeaa.
”Mikä muu
mekanismi kuin luonnonvalinta voi selittää sopeutumien
olemassaolon?” kysyvät Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo. Sopeutumien olemassaolo johtuu mutaatioista, siis sattumasta,
kuten totesin. Jotkin mutaatiot ovat adaptiivisia, mutta luonnonvalinta ei
niitä tuota vaan pelkästään
säilyttää, silloinkin kun ne eivät
enää ole adaptiivisia tai ne palvelevat muuta tarkoitusta, kuten
jo Charles Darwin totesi:
”Ihminen ei voi luoda muunnoksia eikä myöskään estää niitä ilmestymästä; hän voi ainoastaan säilyttää ja edelleen kehittää muunnoksia, milloin niitä esiintyy. – – Toisaalta saatamme olla varmat siitä, että jokainen vähimmässäkin määrässä vahingollinen muutos joutuu säälimättömän häviön alaiseksi. Tätä suotuisten yksilöllisten eroavaisuuksien ja muuntelujen säilymistä ja haitallisten häviämistä olen kutsunut luonnolliseksi valinnaksi eli kelvollisimpain eloonjäämiseksi. Muunteluihin, jotka eivät ole hyödyllisiä eivätkä vahingollisia, ei luonnollinen valinta vaikuta; ne joko jäävät epävakaiseksi ainekseksi, kuten kenties on polymorfisten lajien laita, taikka vakiintuvat lopulta, riippuen elimistön ja olosuhteiden laadusta.
Muutamat kirjailijat ovat käsittäneet väärin tai vastustaneet ‚luonnollisen valinnan‘ nimitystä. Jotkut taas ovat kuvitelleet luonnollisen valinnan aikaansaavan muuntelua, kun se sitävastoin ainoastaan säilyttää sellaisia muunteluja, jotka aiheutuvat olennon elinehdoista ja ovat sille suotuisia näissä elinehdoissa. – –
Kuten ensi luvussa olemme osoittaneet, on meillä täysi syy uskoa elinehtojen muutosten synnyttävän taipumusta lisääntyvään muuntelevaisuuteen. Edellämainitussa tapauksessa elinehdot ovat muuttuneet, ja tämä on ilmeisesti luonnolliselle valinnalle eduksi, koska siten tarjoutuu paremmat mahdollisuudet hyödyllisten muuntelujen ilmaantumiseen. Jollei sellaisia ilmaannu, ei luonnollinen valinta voi mitään aikaansaada.” (Darwin 1913: 90–92; vrt. Sterelny–Griffiths 1999: 29–30).
Lisäksi monet piirteet, kuten lukutaito, ovat adaptiivisia,
vaikka ne eivät ole adaptaatioita. Olisiko luonnonvalinta
tuottanut lukutaidon? Lukutaito lienee tarkoituksenmukainen
ilmiö. Sopeutumat eli adaptaatiot ovat jo
määritelmän nojalla luonnonvalinnan seurauksia (mts.
217–218). Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalo eivät
erottele adaptaatiota adaptiivisuudesta. Lisäksi he
jättävät huomiotta symbioottiset kokonaisuudet, jotka
syntyvät ”sattumalta, kun monimutkaisten ilmiöiden
osat liittyvät yhteen” (Lång 2004: 282), esimerkiksi
puut ja sienet, eläimet ja selluloosaa hajottavat bakteerit sekä
jäkälä, joka koostuu sienestä ja
levästä (Sterelny–Griffiths 1999: 60, 173 et
passim). Luonnonvalinta ei ole niitä tuottanut;
silti niitä voi pitää tarkoituksenmukaisina, sikäli
kuin me ylimalkaan tarkoitamme ”luonnonvalinnalla”,
”tuottamisella” ja
”tarkoituksenmukaisuudella” samaa. (He eivät
määrittele käyttämiään
käsitteitä kovin tarkasti; moinen olisi kai
”saivartelua”.)
Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo tähdentävät sitä, että ihmisen
käyttäytymiselle voidaan esittää sekä
proksimaattinen että ultimaattinen selitys. He
jättävät vähemmälle huomiolle sen,
että ultimaattiset, evoluutioon liittyvät selitykset ovat aina
luonteeltaan hypoteeseja6 ja
niiden merkitys on usein marginaalinen proksimaattisen selityksen rinnalla;
on otettava huomioon, että jonkin ilmiön ultimaattinen selitys
voi olla pelkkä illuusio, joka perustuu selittäjän
vahvoihin ennakko-oletuksiin ja joka kertoo enemmän
esittäjästään kuin ihmislajin ominaisuuksista.
Sattumalle jätti sijaa myös Charles Darwin:
”Luonnollista valintaa ovat tärkeällä tavalla avustaneet lisääntyneen tai vähentyneen käytön perinnölliset vaikutukset ja vähäisemmässä määrässä ulkonaisten elinehtojen suoranainen vaikutus adaptiivisiin rakennelmiin, joko muinaisiin tai nykyisiin, sekä muuntelut, jotka meistä näyttävät syntyneen spontanisesti, koska emme tunne niiden syitä. Minusta tuntuu siltä, että olen aikaisemmin arvostanut liian vähäisiksi jälkimäisten muuntelumuotojen tavallisuuden ja merkityksen muunteluina, jotka johtavat pysyväisiin toisintoihin riippumatta luonnollisesta valinnasta. Mutta koska johtopäätöksiäni on viime aikoina aivan vääristelty ja väitetty minun lukevan lajien muuntumisen yksinomaan luonnollisen valinnan ansioksi, sallittakoon minun huomauttaa, että teokseni ensimmäisessä ja myöhemmissä painoksissa olen hyvin huomattavalla paikalla — Johdannon lopussa — lausunut seuraavat sanat: ‚Olen vakuutettu siitä, että luonnollinen valinta on ollut muutosten tärkeimpänä, vaikkakaan ei yksinomaisena syynä.‘ Tämä ei ole mitään hyödyttänyt. Asioiden jatkuvalla vääristelyllä on suuri vaikutus. Mutta onneksi tieteen historia osottaa, ettei tämä vaikutus ole pitkäikäinen.” (Darwin 1913: 595.)
Jotkin ilmiöt ovat sattumaa, luonnonvalinta ei ”näe” kaikkea, eikä elämällä ole tarkoitusta.
Myös skitsofreniaa Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalo
käsittelevät asiantuntemattomasti. Heidän mukaansa
skitsofreniaan sisältyy ”merkittävä geneettinen
komponentti”. Ainoana lähteenä on Robert Plominin
ym. kirja Behavioral Genetics. Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo eivät esitä sivunumeroita, joiden avulla
heidän väitteensä voitaisiin tarkistaa. Kenties he
eivät ole lukeneet kyseistä kirjaa eivätkä
tiedä, ettei ainakaan sen uusin painos tue kiistattomasti heidän
väitteitään, tai he koettavat erehdyttää
lukijoita esittämällä kyseisen kirjan tukevan
heidän kantaansa.7 He
eivät myöskään viittaa muihin psykiatrian
yleisesityksiin, joissa todetaan, että skitsofrenialla tarkoitetaan varsin
monimuotoisia vakavia mielenterveyshäiriöitä ja
sairauden taustalla on tapauskohtaisesti geneettisiä, biologisia,
ympäristölähtöisiä ja psykologisia
tekijöitä (esim. Kalat 2004: 476–484;
Turkington–Martindale–Bloch-Thorsen 2005: 163;
Riley–Kendler 2005).
Vaikka skitsofrenian eri
muotoja esiintyy suvuittain, ei perimä vaikuta sairastumiseen
deterministisesti, kuten Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalo tuntuvat
ajattelevan. He käsittävät skitsofrenian etiologian liian
yksioikoisesti ja nojautuvat tutkimuksiin, joissa ei oteta huomioon
sitä, kuinka kasvu- ja elinympäristö (perheen tai suvun
vääristyneet vuorovaikutussuhteet) vaikuttaa sairastumiseen ja
sairauden uusiutumiseen. Jos jostakin asiasta ei haluta
etsiä empiiristä näyttöä, se ei osoita,
että näyttöä ei löytyisikään.
Kysymys on siitä, mitä näkökulmaa halutaan
korostaa ja onko tuo näkökulma tarkoituksenmukainen tai
ainoa oikea. Koska heillä ei ole kliinistä kokemusta, kuinka
he voivat arvioida skitsofrenian syitä ja hoitoa ja erimielisiä
teorioita? Ovatko he havainnoineet skitsofreenikkoja? Kuinka
geneettisissä tutkimuksissa voitaisiin varmistua siitä, ettei
sairastumisen taustalla ole psykososiaalisesti periytyviä
vuorovaikutuksen vääristymiä, jos niiden olemassaolo
kiistetään a priori tai niitä ei resurssien
puutteen vuoksi oteta tutkimuksessa huomioon? Heidän
käsityksensä vaikuttavat kirjaviisaudelta, joka perustuu
yksipuoliseen lähdeteokseen. Perinnöllisyyden
pelkistäminen geeneihin (DNA:han) merkitsee liian rajoittunutta
käsitystä siitä, mitä suvullisessa
lisääntymisessä siirtyy sukupolvelta seuraavalle
(Sterelny–Griffiths 1999: 55–148).
Geneettisesti identtisillä
kaksosillakin perimä johtaa vain noin 50 prosentin
todennäköisyydellä sairastumiseen
(Plomin–DeFries–McClearn–McGuffin 2001: 210),
ja jos Jay Josephin (2003: 134–239) metodologista kritiikkiä
on uskominen, konkordanssi on huomattavasti pienempi,
ehkä jopa olematon. Myöskään skitsofrenian
geenejä ei ole kyetty luotettavasti osoittamaan (esim. Kalat 2004:
479–480), mutta geneetikot eivät ole tulkinneet
tätä osoitukseksi siitä, että kyseisiä
geenejä ei ole (Joseph 2005), vaan mieluummin siitä,
että skitsofrenian taustalla on lukuisia geenejä ja kunkin
vaikutus on pieni
(Plomin–DeFries–McClearn–McGuffin 2001: 216).
Millaiset havainnot saisivat geneetikot tunnustamaan, että
”skitsofreniageenejä” ei ole? Selvää on
vain se, että moisiin geeneihin haluttaisiin erittäin kernaasti
uskoa. Geenimytologia jyrää.
Plominin ym. asenne vaikuttaa
katteettoman luottavaiselta: kunhan vain löydetään
geenit, jotka liittyvät skitsofreniaan, on ongelmat ratkaistu
(Plomin–DeFries–McClearn–McGuffin 2001: 215).
Tästä seuraa myös kiistanalaisia ja yksipuolisia
hoitosuosituksia: biologinen hoito (lääkitys) ratkaisee kaiken.
Skitsofrenian parantumiseen voidaan kuitenkin vaikuttaa myös
psykoterapialla; lääkehoito helpottaa oireita mutta ei poista
uusiutuvuutta, ja lääkkeillä voi olla vakavia
sivuvaikutuksia (Alanen 1997;
Martindale–Bateman–Crowe–Margison 2000).
Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalo saattavat itsensä omituiseen valaistukseen todetessaan, että väitöskirjaani Psykoanalyysi ja sen soveltaminen musiikintutkimukseen ei voitaisi hyväksyä ”tieteelliseksi akateemiseksi väitöskirjaksi” (Tammisalo–Niemelä 2006). Häväistyskirjoituksen sanamuodot eivät jätä tulkinnanvaraa:
”Långin väitöskirja on tarkoitushakuista näkökulmafilosofiaa, diskurssien relativismia, moralistista virhepäättelyä ja epistemologista ynnä muuta saivartelua. Itseironiaa ei Långin väitöskirjasta kuitenkaan löydy. [!?] Ehkä tämä olisikin pelastusveneessä viruvalta hieman liikaa vaadittu.
Loppupäätelmänä voidaan todeta, että Markus Långin käsissä tiede on muuttunut koherentiksi rajatiedoksi, performanssitaiteeksi ja poliittisretoriseksi [sic] pellehyppelyksi. Moraaliposeeraaminen on tehnyt humanismista ikävää, halpaa ja helppoa jokamiehen hupia. Jos tällaiset väitöskirjat menevät läpi, on postmoderni diskurssien relativismi voittanut.” (Niemelä 2004: 94.)
Kuten todettua, Jussi Niemelä ja Osmo Tammisalo eivät
ole lukeneet väitöskirjaani, he eivät ole
tiedeyhteisön jäseniä, eivätkä he ole
osoittaneet filosofista eivätkä musiikkitieteellistä ja
musiikkipsykologista pätevyyttä, jota tutkielman arvostelu
edellyttää. He eivät voi arvioida
väitöskirjani tieteellisyyttä. Heidän
luonnehdinnoillaan ei ole mitään tekemistä
väitöskirjani sisällön eikä tieteellisen
arvostelun kanssa, eivätkä he kykene vastaamaan
sosiobiologian kritiikkiini asiallisin perusteluin.
Eriskummalliselta vaikuttaa
epistemologisen pohdiskelun nimittäminen
”saivarteluksi”. Eivätkö Jussi Niemelä ja
Osmo Tammisalo ymmärrä, että epistemologia on
kaiken vakavasti otettavan ajattelun ja tieteen perusta? On
tärkeää pohtia, kuinka muodostamme
käsityksiä ja noudatammeko siinä luotettavaa ja
hyveellistä menettelyä. — Kiinnostavaa
sinänsä monet Jussi Niemelän ja Osmo Tammisalon
syytökset soveltuvat osuvammin heihin itseensä:
asiaperustelujen asemesta he tarjoavat retorista voimailua, saivartelua ja
virhepäätelmiä. Heidän sosiobiologiansa on
ajatusleikkiä ja etätyötä, helppoa jokamiehen
hupia.
Jussi Niemelä ja Osmo
Tammisalo vetoavat sosiaalipolitiikan professorin Jeja-Pekka Roosin
lausuntoon mutta jättävät huomiotta esitarkastajien ja
vastaväittäjän lausunnot, jotka puolsivat
väitöskirjaa yksimielisesti. Prof. Roos ei saapunut
väitöstilaisuuteen lukemaan lausuntoaan, eikä
hänen lausuntonsa antanut humanistiselle tiedekunnalle aihetta
toimenpiteisiin (ks. myös Lång 2006b).
Jos olen oikein
ymmärtänyt (ks. Niemelä 2005a), Jussi Niemelä
ja Osmo Tammisalo olivat väitöstilaisuudessa
läsnä, mutta he eivät esittäneet tilaisuuden
lopussa huomautuksia, vaikka niitä yleisöltä
pyysin.8
1. Sosiobiologian rinnastaminen
suhteellisuusteoriaan on yhtä katteetonta kuin psykoanalyysin
rinnastaminen homeopatiaan, eikä ylimalkaisia rinnastuksia voi
käyttää perusteluna.
2. Kuten väitöskirjassani huomautan, projektio eli
sijoittaminen jäytää olennaisesti
todellisuudenmukaisuuttamme (Lång 2004: 240). Antropomorfismi
on adultomorfismin kaltainen esimerkki projektiosta psyykkisenä
puolustustoimenpiteenä (vrt. mts. 55).
3. Koska heidän kirjoituksensa otsikko on ”Freud ja
sosiobiologia”, vaikuttaa yllättävältä,
että he eivät ota kantaa Frank J. Sullowayhin, jonka
mielestä Sigmund Freud on merkittävin esi-sosiobiologi
Charles Darwinin ja Edward O. Wilsonin välissä (Sulloway
1979: 5). Sullowayn Freud-luentaa voidaan kuitenkin arvostella
epätäsmällisyydestä (Robinson 1993:
18–100; Köhler 1996: 67–69, 76–80,
84–99).
4. Varhaisen deprivaation vaikutusta on tutkittu mm. reesusapinoilla (esim.
Harlow–Dodsworth–Harlow 1965) ja ihmisillä (esim.
Rutter ym. 1999). Hoivan puute johti autistiseen
käyttäytymiseen. (Tämä on erotettava
geneettisestä autismista, jota riittävä hoiva ei voi
estää. Autismin historiasta ja määrittelystä
ks. esim. Holmer Nadesan 2005.)
5. Tutkija ottaa työkseen asioista selvää eli
pyrkii muodostamaan mahdollisimman totuudenmukaisia
käsityksiä. Kun tutkijaa nimitetään
huijariksi ja valehtelijaksi (vrt. Niemelä
2004: 83, 90), hänen väitetään
esittävän käsityksiä, jotka hän varmasti
tietää paikkansapitämättömiksi. Jotta
tuollaiset nimittelyt eivät jäisi herjauksen tasolle, ne
edellyttävät vahvaa näyttöä siitä,
että (a) kyseiset käsitykset tosiaankin ovat
paikkansapitämättömiä ja että (b) tutkija
esittää ne tietoisena
paikkansapitämättömyydestä.
6. Sosiobiologiset selitykset muistuttavat usein teologisia tulkintoja: nuoret
fundamentalistit tulkitsevat luonnonvalinnan ilmoitusta ja ilmoittavat
kansalle totuuden. Voi sitä, joka ei heidän sanomaansa
hyväksy! Hän on humanisti, feministi, moralisti, relativisti,
postmodernisti, dekonstruktionisti, subjektivisti, kommunisti, stalinisti,
metafyysikko, pseudotieteilijä, freudilainen, marxilainen,
saivartelija, valehtelija, huijari, performanssitaiteilija, rotta, Urho
Kekkosen poika ynnä muuta inhottavaa. (Vrt. Niemelä 2004;
2005a; 2005b.)
7. Kenties osa muistakin heidän lähdeviitteistään
osoittautuu tarkistettaessa silmänlumeeksi. Kun keksii hyvän
tarinan, miksi pilata sitä liian tarkoilla tosiasioilla? Toisaalta tarinan
voi syöttää lukijoille uskottavan ja arvovaltaisen
näköisillä lähdeviitteillä. Lisäksi he
ovat jättäneet lähdeviittaukset pois lainatessaan
väitöskirjani tekstiä ja sitten ihmettelevät:
”Kuka sosiobiologi on sellaisia
[käyttäytymissuosituksia] antanut!”
8. Väitöstilaisuus järjestettiin Helsingin yliopistossa 4.
päivänä helmikuuta 2005; Jussi Niemelän
häväistyskirjoitus oli valmistunut lokakuussa 2004. En
tiedä toimittaneeni hänelle väitöskirjan
käsikirjoitusta. Häväistyskirjoitus ei perustu
väitöskirjan julkaistuun versioon, eikä hän ole
minulta väitöskirjaa tiedustellut.
Alanen, Yrjö O. 1997: Schizophrenia: Its Origins
and Need-adapted Treatment. Karnac Books, London.
Buller, David J. 2005: Adapting Minds: Evolutionary Psychology and the
Persistent Quest for Human Nature. The MIT Press, Cambridge (Mass.).
Bunge, Mario 2003: Emergence and Convergence: Qualitative Novelty and
the Unity of Knowledge. University of Toronto Press, Toronto.
Darwin, Charles 1913: Lajien synty luonnollisen valinnan kautta eli luonnon
suosimien rotujen säilyminen taistelussa olemassaolosta. Suomentanut A. R.
Koskimies. Arvi A. Karisto, Hämeenlinna. [The Origin of Species by Means
of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life,
1859–72.]
Dupré, John A. 2001: Human Nature and the Limits of Science.
Oxford University Press, Oxford.
Dupré, John A. 2003: Darwin’s Legacy: What Evolution
Means Today. Oxford University Press, Oxford.
Freud, Sigmund 1946: Zur Geschichte der psychoanalytischen Bewegung.
[1914.] — Gesammelte Werke X, s. 43–113. Imago, London.
Gould, Stephen Jay — Lewontin, Richard C. 1998: Pyhän
Markuksen kirkon holvikolmiot ja panglossinen paradigma: adaptionistisen ohjelman
kritiikki. Suomentanut Matti Sintonen. — Biologian filosofian
näkökulmia (toim. Matti Sintonen), s. 121–142. [The
Spandrels of San Marco and the Panglossian Paradigm, 1978.]
Hanke, David 2004: Teleology: the explanation that bedevils biology. —
Explanations: Styles of Explanations in Science (toim. John Cornwell), s.
143–155. Oxford University Press, Oxford.
Harlow, Harry F. — Dodsworth, Robert O. — Harlow, Margaret
K. 1965: Total Social Isolation in Monkeys. — Proceedings of the
National Academy of Sciences of the United States of America 1 (54. vsk.), s.
90–97.
Holmer Nadesan, Majia 2005: Constructing Autism: Unravelling the
‘Truth’ and Understanding the Social. Routledge, London.
Joseph, Jay 2003: The Gene Illusion: Genetic Research in Psychiatry and
Psychology Under the Microscope. PCCS Books, Ross-on-Wye.
Joseph, Jay 2005: Research Paradigms of Psychiatric Genetics. — The
American Journal of Psychiatry 10 (162. vsk.), s. 1985.
Kalat, James W. 20048: Biological
Psychology. Thomson Wadsworth, Belmont.
Köhler, Thomas 1996: Anti-Freud-Literatur von ihren
Anfängen bis heute. Zur wissenschaftlichen Fundierung von
Psychoanalyse-Kritik. W. Kohlhammer, Stuttgart.
Lång, Markus 2004:
Psykoanalyysi ja sen soveltaminen
musiikintutkimukseen. [Diss.] Studia musicologica Universitatis Helsingiensis,
12 [11]. Helsingin yliopisto, Helsinki.
Lång, Markus 2005a: Eleitä vai
perusteluja? —
Skeptikko 2 (18. vsk.), s. 33–35.
Lång, Markus 2005b:
Varjonyrkkeilyä pimeässä.
— Skeptikko 4 (18. vsk.), s. 49–54.
Lång, Markus 2006a:
Psykoanalyysi ja todellisuus. —
Psykoanalyysi-antologia (toim. Petri Meronen). Tulee julkaistavaksi.
Lång, Markus 2006b: [Arvovaltaa ja
uutisankkoja.] —
Skeptikko 1 (19. vsk.), s. 41–42.
Martindale, Brian — Bateman, Anthony — Crowe, Michael —
Margosin, Frank (toim.) 2000: Psychosis: Psychological Approaches and their
Effectiveness. Gaskell, London.
Niemelä, Jussi 2004: Sosiobiologiaa humanisteille ja muille vasta-alkajille
- Pamfletti. [Elektroninen käsikirjoitus. Osa laadittu yhdessä Osmo
Tammisalon kanssa.] <URI:http://www.masters.fi/Pamfletti.pdf>. [Tarkistettu 1. 6. 2005.]
Niemelä, Jussi 2005a: Salatiedettä Helsingin yliopistossa. —
Skeptikko 1 (18. vsk.), s. 38–39.
Niemelä, Jussi 2005b: Markus Lång, tiede ja fallibilismi. —
Skeptikko 3 (18. vsk.), s. 51–53.
Niiniluoto, Ilkka 1984: Tiede, filosofia ja maailmankatsomus. Filosofisia
esseitä tiedosta ja sen arvosta. Otava, Helsinki.
Peirce, Charles S. 2001: Johdatus tieteen logiikkaan ja muita
kirjoituksia. Valinnut ja suomentanut Markus Lång. Vastapaino,
Tampere.
Plomin, Robert — DeFries, John — McClearn, Gerald —
McGuffin, Peter 2000: Behavioral Genetics. Worth, New York.
Raatikainen, Panu 2003: Tekeekö tieteen kehitys ihmistieteet
tarpeettomiksi? — Tieteessä tapahtuu 1 (21. vsk.), s. 30–32.
<URI:http://www.tsv.fi/ttapaht/031/Raatikainen.pdf>.
Raatikainen, Panu 2004: Ihmistieteet ja filosofia. Gaudeamus,
Helsinki.
Riley, Brien P. — Kendler, Kenneth S. 2005: Schizophrenia: Genetics.
— Kaplan & Sadock’s Comprehensive Textbook of
Psychiatry I (toim. Benjamin J. Sadock & Virginia A. Sadock), s.
1354–1370. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
Robinson, Paul A. 1993: Freud and His Critics. University of California
Press, Berkeley.
Rutter, Michael — Andersen-Wood, Lucie — Beckett Celia —
Bredenkamp Diana et alii 1999: Quasi-autistic Patterns Following Severe Early
Global Privation. — Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied
Disciplines 4 (40. vsk.), s. 537–549.
Simon, Bennett — Blass, Rachel B. 1991: The Development and
Vicissitudes of Freud’s Ideas on the Oedipus Complex. — The
Cambridge Companion to Freud (toim. Jerome Neu), s. 161–174. Cambridge
University Press, Cambridge.
Sterelny, Kim — Griffiths, Paul E. 1999: Sex and Death: An
Introduction to Philosophy of Biology. The University of Chicago Press,
Chicago.
Sulloway, Frank J. 1979: Freud, Biologist of the Mind: Beyond the
Psychoanalytic Legend. André Deutsch, London.
Tammisalo, Osmo — Niemelä, Jussi 2006: Freud ja sosiobiologia.
— Psykologia (tulossa?).
Turkington, Douglas — Martindale, Brian — Bloch-Thorsen, Gerd
Ragna 2005: Schizophrenia. — Oxford Textbook of Psychotherapy
(toim. Glen O. Gabbard & Judith S. Beck & Jeremy Holmes), s.
163–176. Oxford University Press, Oxford.
Tähkä, Veikko 19972: Mielen
rakentuminen ja psykoanalyyttinen hoitaminen. WSOY, Helsinki. [Mind and Its
Treatment: A Psychoanalytical Approach, 1993.]
Zagzebski, Linda Trinkaus 1996: Virtues of the Mind: An Inquiry into the
Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge. Cambridge University
Press, Cambridge.