Suomennos julkaistiin alun perin
Synteesin
numerossa 2/1998 (17. vsk.), s. 2–17.
Myöhempi, tarkistettu versio julkaistiin
Osuuskunta Vastapainon
kustantamassa
Peirce-valikoimassa
Johdatus tieteen
logiikkaan
ja muita kirjoituksia, s. 127–150 (Tampere 2001).
Edelleen tarkistettu versio julkaistiin valikoiman
toisessa, laajennetussa laitoksessa, s. 131–155
(Helsinki 2022).
Siteerattaessa viitattava jälkimmäiseen julkaisuun.
Katso myös painovirheiden
luetteloa.
(Vuoden 1998 suomennos)
I
Harvat ihmiset viitsivät opiskella logiikkaa, koska kaikki
pitävät itseään jo täysiverisinä
päättelijöinä. Mutta olen huomannut, että
tämä tyytyväisyys koskee vain omaa
järjenkäyttöä eikä toisten järkeily
pääse siitä osalliseksi.
Saamme päättelykyvyn
täydellisesti hallintaamme viimeisenä henkisistä
lahjoistamme, sillä päättelykyky ei ole
niinkään luontainen taipumus vaan hitaasti ja vaivoin
omaksuttava taito. Sen harjoittamisen historia sopisi mainiosti
kirjan aiheeksi. Keskiajalla skolastikot tekivät roomalaisten
esikuvan mukaan logiikasta poikien ensimmäisen oppiaineen heti
kieliopin jälkeen, koska pitivät logiikkaa hyvin helppona.
Helppoa se olikin siinä muodossa kuin se tuohon aikaan
ymmärrettiin. Skolastikkojen mukaan logiikan
pääperiaate kuului, että kaikki tieto pohjautuu joko
auktoriteettiin tai järkeen; mutta mitä järjellä
päätelläänkin, se riippuu yksinomaan
premissistä, joka on auktoriteetilta saatu. Niinpä heti kun
pojat hallitsivat syllogismien käytön, heidän
älyllistä työkalupakkiaan pidettiin
täydellisenä.
Roger Bacon, tuo huomionarvoinen henki,
joka 1200-luvun keskivaiheilla oli melkeinpä tiedemies, piti
skolastikkojen päättelykatsomusta lähinnä
esteenä tavoiteltaessa totuutta. Baconin mielestä yksin
kokemus voi opettaa mitään — tuo kanta meidän
on helppo ymmärtää, koska edeltävät
sukupolvet ovat jättäneet meille tarkoin
määritellyn käsityksen kokemuksesta;
hänestäkin ajatus tuntui täysin selvältä,
koska sen vaikeudet eivät olleet vielä paljastuneet.
Hänen arvionsa mukaan sisäinen valaistus oli parhain
kaikista kokemuksen muodoista, sillä se opettaa luonnosta monia
asioita, joita ulkoiset aistit eivät koskaan voisi paljastaa,
kuten sen miten leipä muuttuu Kristuksen ruumiiksi.
Neljä vuosisataa myöhemmin
toinen, kuuluisampi Bacon kuvaili Novum Organumin
ensimmäisessä kirjassa kokemusta selkeästi ja esitti,
että kokemuksen on alistuttava todentamiselle ja tarkistuksille.
Mutta vaikka lordi Baconin katsomus on edeltäjien
yläpuolella, kiinnittää nykylukija, jos ei säiky
hänen suurisanaista tyyliään, ensi sijassa huomiota
hänen vajavaiseen näkemykseensä tieteen
menettelytavoista. Että meidän tarvitsee vain suorittaa
muutama epämääräinen koe, laatia tuloksista
yhteenveto tietynlaiselle tyhjälle lomakkeelle, käydä
lomake läpi tietyn säännön mukaan, kruksata
kaikki, mikä ei kelpaa, ja merkitä vaihtoehdot, ja
näin fysiikka saataisiin muutamassa vuodessa valmiiksi —
siinä vasta ajatus! ”Hän kirjoitti tieteestä kuin
oikeusministeri”, todellakin, kuten William Harvey, tuo aito
tiedemies, totesi.2
Varhaisilla
luonnontieteilijöillä Kopernikuksella, Tyko Brahella,
Johannes Keplerillä, Galileo Galileilla, Harveylla ja William
Gilbertillä oli menetelmät, jotka muistuttivat enemmän
nykyajan virkaveljien keinoja. Kepler otti ja piirsi käyrän
kulkemaan Marsin sijaintikohtien
kautta3
ja määritti,
miten kauan planeetta kulki käyrän eri osia; mutta
suurimman palveluksensa tieteelle hän kaiketi teki
teroittaessaan ihmisten mieliin, että näin oli
meneteltävä, jos tähtitiedettä haluttiin
kehittää; että heidän ei pitänyt tyytyä
tutkimaan, oliko yksi episyklijärjestelmä parempi kuin
toinen, vaan heidän oli istuttava lukujen ääreen ja
selvitettävä käyrän tosiasiallinen muoto.
Hän toteutti hankkeensa verrattoman tarmokkaasti ja rohkeasti
ja kompuroi (meidän mielestämme) täysin
käsittämättömällä tavalla
järjettömästä hypoteesista toiseen, kunnes
kokeiltuaan kahtakymmentäkahta hän päätyi
kekseliäisyytensä ehdyttyä kiertorataan, jota
nykylogiikan asein varustettu järki olisi koettanut
melkeinpä
ensimmäiseksi.4
Samalla tavoin jokainen
merkittävä tieteen edistysaskel, josta seuraavien
sukupolvien kannattaa ottaa vaarin, tarjoaa havainnollista
näyttöä kirjoitusajankohtansa
järjenkäytön vajavuuksista; ja jokainen
merkittävä tieteen edistysaskel on opettanut jotakin uutta
logiikasta. Näin oli, kun A. L. de Lavoisier ja hänen
aikalaisensa ryhtyivät tutkimaan kemiaa. Aiemmin kemistien
elämänohje oli kuulunut: Lege, lege, lege, labora, ora,
relege. Lavoisier’n menetelmään ei kuulunut lukeminen
eikä rukoilu, hän ei uneksinut, että jollain
pitkällä ja monivaiheisella kemiallisella prosessilla olisi
tietynlainen lopputulos, ei pannut koetta
täytäntöön innottoman kärsivällisesti,
kokeen vääjäämättä epäonnistuttua
ei uneksinut, että tiettyjen parannusten jälkeen koesarja
johtaisi johonkin toiseen tulokseen, eikä lopulta julkistanut
jälkimmäistä unta totena: hän vei
järkensä laboratorioon ja kirjaimellisesti teki
tislausastioista ja retorteista ajattelun työkaluja ja näin
kehitti päättelystä jotain, mitä oli
harjoitettava silmät auki, oli manipuloitava todellisia olioita
eikä sanoja ja kuvitelmia.
Darwinismin
herättämässä sanasodassa on pääosin
kysymys logiikasta.5
Hra Charles Darwin on ehdottanut,
että tilastollista menetelmää sovellettaisiin
biologiaan.6 Samoin
on menetelty kokonaan toisella
tieteenalalla, kaasuopissa. Vaikka kaasuhiukkasten rakennehypoteesin
perusteella on mahdoton kuvata yksityisen kaasumolekyylin
liikettä, pystyivät Rudolf Clausius ja James Maxwell
yhtä kaikki, kahdeksan vuotta ennen kuin Darwinin kuolematon
teos julkaistiin, todennäköisyyslaskennan avulla
ennustamaan, että pitkällä aikavälillä
se-ja-se osuus molekyyleista saavuttaisi tietyissä olosuhteissa
sen-ja-sen nopeuden; ja että joka sekunti tapahtuisi tietty
suhteellinen määrä törmäyksiä jne.; ja
näistä väittämistä he pystyivät
päättelemään tiettyjä kaasujen
ominaisuuksia, erityisesti niiden lämpötilojen suhteen.
Vaikkei Darwinkaan pysty sanomaan, miten vaihtelu ja luonnonvalinta
vaikuttavat yksityisessä tapauksessa, hän osoittaa,
että pitkällä aikavälillä ne sopeuttavat tai
sopeuttaisivat eläimet ympäristöönsä.
Johtuvatko olemassaolevat eläinmuodot tällaisen toiminnan
vaikutuksesta vai eivät ja miten teoriaan pitäisi
suhtautua, sitä pohditaan keskustelussa, jossa tosiasiain ja
logiikan kysymykset ovat kiinnostavalla tavalla kietoutuneet
toisiinsa.
II
Päättelyn tarkoituksena on löytää jotain
muuta, mitä emme vielä tiedä, harkitsemalla sitä,
minkä me jo tunnemme. Niinpä päättely on
tuloksekasta, jos se tuottaa7 toden
johtopäätöksen tosista premisseistä eikä
päinvastoin. Näin ollen kelpoisuusongelma liittyy
väittämiin eikä ajatteluun. Kun A on premissin
sisältämät seikat ja B
johtopäätös, kysymys kuuluu, onko näillä
väittämillä tosiaan sellainen suhde, että jos
A olisi, niin B olisi yleensä. Jos on, niin
päätelmä on kelvollinen; jos ei, niin ei ole. Kysymys
ei vähimmässäkään määrin koske
sitä, että jos järkemme hyväksyy premissit,
haluamme niin muodoin hyväksyä myös
johtopäätöksen. On totta, että
päättelemme luonnostamme oikein. Mutta tämä on
sattumaa; tosi johtopäätös pysyisi totena, vaikkemme
tahtoisi sitä hyväksyä; ja väärä
pysyisi vääränä, vaikka hyväksyisimme sen
vastustelematta.
Lienemme pääasiallisesti
loogisia eläimiä, mutta emme ole täydellisen loogisia.
Useimmat meistä ovat luonnostaan esimerkiksi sangviinisempia ja
toiveikkaampia kuin looginen harkinta antaisi aihetta. Olemme
rakentuneet niin, että havaittavien tosiseikkojen puuttuessa
olemme onnellisia ja itseemme tyytyväisiä; niinpä
kokemus jatkuvasti jäytää toivoamme ja
pyrkimyksiämme. Vaikka tämä parannuskeino vaikuttaisi
koko eliniän, se ei silti yleensä hävitä
sangviinista asennettamme. Kun mikään kokemus ei
pidättele toivoamme, olemme todennäköisesti
hillittömän luottavaisia. Käytännön asioissa
(jos näitä ei ymmärretä vanhassa
merkityksessä vaan niiden ajatellaan koostuvan varmuuden ja
tuloksekkaan päättelyn harkitusta liitosta) loogisuus on
hyödyllisin ominaisuus, mitä eläimellä voi olla,
ja se saattaa siksi olla luonnonvalinnan tulosta; mutta näiden
ulkopuolella lienee edukkaampaa, että eläimen mieli on
täynnä miellyttäviä ja rohkaisevia kuvitelmia,
olipa niiden totuuden laita mikä hyvänsä; ja näin
ollen luonnonvalinta saattaa synnyttää
epäkäytännöllisissä yksilöissä
erheellistä ajattelutapaa.8
Se, mikä saa meidät
tekemään tietyistä premisseistä tietyn
johtopäätöksen eikä jotain muuta, on jonkinlainen
järjen tottumus (habit of mind), olkoonpa rakenteellinen
tai hankittu. Tottumus on hyvä tai huono sen mukaan, tuottaako se
tosia johtopäätöksiä tosista premisseistä vai ei;
ja päättelyä pidetään pätevänä tai
pätemättömänä katsomatta niinkään
varsinaisen johtopäätöksen totuuteen kuin siihen, tuottaako
tätä tai tuota päättelyä hallitseva tottumus
yleensä tosia johtopäätöksiä vai ei. Kyseinen
järjen tottumus, joka hallitsee tätä tai tuota
päättelyä, voidaan lausua väittämänä, ja
väittämän totuus riippuu niiden päätelmien
pätevyydestä, joihin tuo tottumus
johtaa; ja tällaista lauseketta kutsutaan
päätelmän johtoperiaatteeksi (guiding
principle). Kuvitellaan esimerkiksi että huomaamme, kuinka
pyörivä kuparilevy pysähtyy nopeasti joutuessaan
magneetin napojen väliin, ja me päättelemme,
että näin käy kaikille kuparilevyille.
Johtoperiaate kuuluu, että
mikä pätee yhteen kuparilevyyn, pätee toiseenkin.
Tällainen johtoperiaate pätee paljon luotettavammin
kupariin kuin moneen muuhun aineeseen, vaikkapa pronssiin.
Voitaisiin kirjoittaa kirja, jossa
esiteltäisiin kaikkein tärkeimmät päättelyn
johtoperiaatteet. Täytyy myöntää, ettei
siitä olisi paljon hyötyä ihmiselle, jonka ajatukset
keskittyvät kokonaan käytännön asioihin ja jonka
toiminta etenee valmiita polkuja myöten. Hänen
järkensä kohtaamat ongelmat liittyvät rutiiniasioihin,
jotka hän on kertaalleen omaksunut opetellessaan toimiaan. Mutta
jos ihminen uskaltautuu oudolle alueelle tai sellaiselle, jossa
kokemus ei lakkaamatta varmista hänen
päätelmiään, niin kaikki historia osoittaa,
että miehuullisinkin ymmärrys usein eksyy suunnastaan ja
haaskaa voimansa ponnisteluihin, jotka eivät suinkaan vie
lähemmä päämäärää vaan jopa
johtavat tyystin harhaan. Järki on silloin kuin laiva
avomerellä, eikä kannella ole ketään, joka
ymmärtäisi navigoinnin sääntöjä.
Tuommoisessa tilanteessa yleistajuinen tutkimus päättelyn
johtoperiaatteista osoittautuisi varmasti hyödylliseksi.
Aihetta ei kuitenkaan voi paljon
käsitellä, ellei sitä ensin rajata; lähes
mikä tahansa seikka voi näet toimia johtoperiaatteena.
Mutta seikat voidaan jakaa niin, että toiseen luokkaan kuuluvat
ehdottoman olennaiset johtoperiaatteet, kun taas toiseen
jäävät ne, jotka ovat muutoin kiinnostavia
tutkimuskohteina. Jaottelu erottaa ne, joita
välttämättä pidetään
itsestäänselvinä kysyttäessä, miksi jonkin
päätelmän ajatellaan seuraavan tietyistä
premisseistä, ja ne, jotka eivät tuohon
kysymyksenasetteluun sisälly. Vähäinen pohdinta
osoittaa, että esitettäessä looginen kysymys on jo
oletettu monenlaisia seikkoja. On esimerkiksi oletettu, että on
sellaisia mielentiloja kuin epäily ja vakaumus — että
yhdestä voidaan siirtyä toiseen ja ajattelun kohde pysyy
samana ja että siirtymä noudattaa
sääntöjä, jotka sitovat kaikkien
ymmärrystä yhtä lailla. Koska nämä seikat
on tiedettävä, ennen kuin meillä voi olla
mitään selkeää mielikuvaa
päättelemisestä, ei tunnu enää kovin
kiinnostavalta pohtia, ovatko nämä tosia vai
virheellisiä. Toisaalta on helppo uskoa, että ne
päättelysäännöt, jotka on johdettu itse
menetelmän luonteesta, ovat kaikkein olennaisimpia; ja niin
kauan kuin päättely tosiaan noudattaa näitä
sääntöjä, se ei ainakaan johda tosista
premisseistä epätosiin päätelmiin. Itse asiassa
se, mitä loogiseen kysymyksenasetteluun sisältyvistä
olettamuksista voidaan päätellä, osoittautuu
tärkeämmäksi kuin voisi olettaa, ja tämä
johtuu syistä, joita on vaikea osoittaa heti alussa. Mainitsen
tässä vain sen, että mielikuvat, jotka
tosiasiallisesti ovat loogisten pohdiskelujen tulosta, vaikkei
niitä vaivatta sellaisiksi tunnista, sekoittuvat tavallisten
ajatustemme kanssa ja aiheuttavat usein suurta hämmennystä.
Näin käy esimerkiksi laatuominaisuuden kanssa.
Laatuominaisuus (quality) sinänsä ei koskaan ole
havainnon kohteena. Voimme nähdä että olio on sininen
tai vihreä, mutta me emme näe sinisyyttä emmekä
vihreyttä; ne ovat loogisten pohdintojen tulosta. Tosiasia on,
että terve järki tahi ajattelu sellaisena, kuin se ensi
alkuun kohoaa vain käytännöllisen tason
yläpuolelle, kärsii kauttaaltaan tuollaisesta vajavaisesta
loogisuudesta, jota yleensä metafysiikaksi kutsutaan;
eikä sitä paranna muu kuin perusteellinen logiikan
kurssi.
III
Yleensä me tiedämme, milloin tahdomme esittää
kysymyksen ja milloin lausua väittämän, sillä
epäilyn ja vakaumuksen elämys eroavat
toisistaan.9
Mutta tämä ei vielä
yksin erota epäilyä vakaumuksesta. On
käytännöllinen ero. Vakaumuksemme ohjaavat halujamme
ja muokkaavat toimintaamme. Assassiinit eli ”Vuoren vanhuksen”
seuraajat säntäsivät kuolemaan tämän
pienimmästäkin viittauksesta, sillä he uskoivat,
että tottelemalla häntä he saavuttaisivat iankaikkisen
autuuden. Jos he olisivat tätä epäilleet, he
eivät olisi siten menetelleet. Sama pätee kaikkiin
vakaumuksiin niiden asteen mukaisesti. Vakaumuksen elämys on
enemmän tai vähemmän varma osoitus siitä,
että meidän luonteeseemme on vakiintunut tottumus, joka
määrää
tekomme.10 Epäilyllä
ei koskaan ole moista vaikutusta.
Kolmattakaan eroa ei kannata
ylenkatsoa. Epäily on epämiellyttävä ja
epätyydyttävä olotila, josta tahdomme taistella
itsemme vapaaksi ja siirtyä
uskonvarmuuteen11;
jälkimmäinen on näet tyyni ja tyydyttävä
olotila, jota emme tahdo kartella, emmekä tahdo vaihtaa uskoa
mihinkään muuhun.12
Me päinvastoin emme
takerru itsepintaisesti vain käsityksiin vaan niihin
käsityksiin joita meillä on.
Niinpä sekä
epäilyllä että vakaumuksella on meihin
myönteisiä vaikutuksia, vaikkakin hyvin erilaisia. Vakaumus
ei saa meitä toimimaan oitis, mutta se saattaa meidät
sellaiseen tilaan, että tilaisuuden tullen
käyttäydymme jollain tietyllä tavoin.
Epäilyllä ei ole vähimmässäkään
määrin moisia aktiivisia vaikutuksia, vaan epäily
yllyttää meitä tutkimaan niin kauan että
epäily tuhoutuu. Tämä into tuo mieleen hermosolun
ärsyttämisen ja siitä seuraavan refleksin; sillä
vakaumuksen vastineena hermojärjestelmässä meidän
on tarkasteltava niin sanottuja hermoassosiaatioita —
esimerkiksi sitä hermojen tottumusta, kun persikan tuoksu saa
suun kostumaan.13
IV
Epäilyn lietsoma ärtymys johtaa taistelemaan uskonvarmuuden
saavuttamiseksi. Kutsun tätä taistelua tutkimukseksi
(inquiry), vaikka on myönnettävä, ettei tuo
nimitys ole aina järin osuva.
Epäilyn lietsoma ärtymys on
ainut välitön syy kamppailla vakaumuksen saavuttamiseksi.
Meille on aivan varmasti parhaaksi, jos vakaumuksemme tosiaan ohjaa
toimiamme niin että toiveemme toteutuvat; tämä huomio
saa meidät hylkäämään kaikki
käsitykset, jotka näyttävät muodostuneen siten,
etteivät ne takaa kyseistä tulosta. Mutta huomio kykenee
aikaansaamaan tämän vain herättämällä
epäilyn, joka korvaa kyseisen
vakaumuksen.14
Epäilyn mukana alkaa myös taistelu, ja kun epäily
lakkaa, päättyy taistelukin. Niinpä tutkimuksen
ainoana tarkoituksena on näkemysten selvittäminen. Voimme
tietenkin luulotella, että tämä ei meille riitä
ja että me emme etsi vain näkemyksiä vaan tosia
näkemyksiä. Mutta jos tätä luuloa tutkistellaan
lähemmin, se osoittautuu perusteettomaksi. Sillä heti kun
me olemme saavuttaneet vakaan käsityksen, olemme täysin
tyytyväisiä, eikä tähän vaikuta se, onko
käsitys oikea vai väärä. On myös
ilmeistä, ettemme voi tavoitella mitään, mikä
sijaitsee tietopiirimme tuolle puolen, sillä mikään,
mikä ei liity ajatustemme elämään, ei voi
käynnistää henkistä ponnistelua.
Enintään voidaan väittää, että etsimme
käsitystä, jota pidämme totena. Mutta me
pidämme kaikkia käsityksiämme totena; ja
tämä huomautus on todellakin silkka
tautologia.15
Että tutkimuksen ainoa tavoite on
näkemysten selvittäminen, on erityisen tärkeä
väite. Se siivoaa pois tieltä sekavan joukon
epämääräisiä ja harhaanjohtavia kuvitelmia
todisteen luonteesta. Muutamia voidaan käsitellä lyhyesti
tässä.
1. Eräät filosofit ovat
arvelleet, että voidakseen aloittaa tutkimuksen oli ihmisen
ensin vain esitettävä kysymys joko suullisesti tai
kirjallisesti, ja he ovat jopa kehottaneet kyseenalaistamaan kaiken
ennen tutkimuksen alkua! Mutta jos vain ilmaisemme jonkin
väittämän kysyvässä muodossa, se ei
yllytä järkeämme kamppailemaan vakaumuksen
tavoittamiseksi. Tarvitaan todellista ja elävää
epäilyä; ilman sitä kaikki pohdiskelu on
turhaa.16
2. Muuan hyvin laajalle levinnyt
käsitys sanoo, että todistamisen on perustuttava
viimesijaisiin ja epäilyksettömiin väittämiin.
Erään koulukunnan mukaan näitä
väittämiä ovat yleisesti pätevät
alkuperiaatteet; erään toisen koulukunnan mukaan niitä
ovat perimmäiset aistivaikutelmat (sensations). Mutta
jotta tutkimus ylipäänsä voisi johtaa tuohon
täysin tyydyttävään lopputulokseen, jota
kutsutaan todistamiseksi, sen on itse asiassa
lähdettävä väittämistä, joihin ei voi
kohdistaa minkäänlaista todellista epäilyä. Jos
premissejä ei todellisuudessa lainkaan epäillä, ne
eivät voi olla tyydyttävämpiä kuin
ovat.17
3. Muutamat ihmiset tuntuvat
kiistelevän kernaasti jostain seikasta vielä kauan sen
jälkeen kun maailma on sen täysin omaksunut. Mutta
mitään varsinaista edistystä ei seuraa. Kun
epäily katoaa, katoaa myös asianomainen henkinen
toiminta; jos se kuitenkin jatkuisi, sillä ei olisi
tarkoitusta.18
V
Jos tutkimuksen ainoa tarkoitus on näkemysten selvittäminen
ja jos vakaumuksella on tottumuksen luonne — miksi emme
siinä tapauksessa koettaisi saavuttaa kaivattua tavoitetta
siten, että jossain kysymyksessä takertuisimme
hellittämättä mihin tahansa vastaukseen, johon voimme
päätyä, toistelisimme sitä
päättäväisesti itseksemme, tarttuisimme kaikkeen,
mikä saattaisi tukea käsitystämme, ja totuttelisimme
vihaten ja halveksuen torjumaan kaiken, mikä saattaisi sitä
häiritä? Monet ihmiset todella noudattavat tätä
yksinkertaista ja suorasukaista menetelmää. Muistan kerran
kuinka minua pyydettiin olemaan lukematta erästä
sanomalehteä, jotta se ei muuttaisi näkemystäni
vapaakaupasta. ”Etten jäisi sen harhapäätelmien ja
virheellisten selostusten pauloihin”, kuului
sanamuoto.19
”Sinä et ole”, sanoi tuttavani, ”kansantaloustieteen
erityistuntija. Siksi harhaanjohtavat argumentit saattaisivat helposti
erehdyttää sinua. Niinpä saattaisit johtua uskomaan
suojatulleihin, jos luet tämän lehden. Mutta sinä tunnustat,
että vapaakauppa on tosi oppi; ethän halua uskoa siihen,
mikä ei ole totta.” Olen usein nähnyt tätä keinoa
käytettävän tietoisesti. Sitäkin useammin
vaistonvarainen inho päättämätöntä
mielentilaa kohtaan, paisuteltuna epäilyn peloksi, saa ihmiset
takertumaan kouristuksenomaisesti käsityksiin, jotka he ovat jo
omaksuneet. Ihmisestä tuntuu, että jos hän vain horjumatta
luottaa käsitykseensä, se on täysin tyydyttävä. Ei
voi kieltää, ettei vakaa ja horjumaton usko tarjoa suurta
mielenrauhaa. Moinen saattaa silti johtaa todellakin hankaluuksiin,
jos joku päättäväisesti uskoo, ettei tuli
häntä polta, tai jos joku uskoo joutuvansa iankaikkiseen
kadotukseen, mikäli hän saisi ravintonsa muutoin kuin
mahapumpun avulla. Mutta se, joka tällaisen menetelmän
omaksuu, ei salli hankaluuksien käydä suuremmaksi kuin
hyötyjen. Hän sanoo: ”Nojaan
järkkymättä totuuteen, ja totuus on aina
hyväksi.” Ja monissa tapauksissa voi tyyni usko hyvinkin tuottaa
enemmän mielihyvää kuin sen harhainen luonne
hankaluuksia. Niinpä jos on totta, että kuolema merkitsee
lopullista tuhoa, niin se, joka uskoo, että kuoltuaan hän
menee varmasti suoraan taivaaseen, mikäli on noudattanut
tässä elämässä tiettyjä yksinkertaisia
sääntöjä, saa halpaa mielihyvää
eikä siitä seuraa minkäänlaista
pettymystä.20
Ihmiset tuntuvan arvostavan
tämänkaltaista ajatuskulkua uskonnollisissa asioissa,
sillä usein kuulee sanottavan: ”Voi, minä en voisi uskoa
niin-ja-niin, sillä olisin viheliäinen, jos niin tekisin.”
Kun strutsi kätkee päänsä hiekkaan vaaran tullen,
se todennäköisesti valitsee mukavimman menettelytavan.
Strutsi kätkee vaaran ja sitten tyynesti toteaa, ettei vaaraa
ole; ja jos se on täysin varma siitä, ettei vaaraa ole,
miksi sen pitäisi nostaa päänsä ja katsoa?
Ihminen saattaa elää elämäänsä ja
järjestelmällisesti pitää poissa silmistä
kaiken, mikä saattaisi muuttaa hänen
käsityksiään, ja jos hän vain onnistuu —
sillä hänen menettelynsä perustuu kahteen keskeisiin
psykologiseen lakiin —, en ymmärrä, miten
hänen menettelyään voidaan vastustaa. Olisi
itsekeskeistä ja nenäkästä
väittää, että hänen menettelynsä olisi
järjetöntä, sillä tämä vain merkitsisi
sitä, että hän muodostaa käsityksensä eri
tavoin kuin me. Hän ei aio olla järkevä, ja usein
hän puhuu pilkaten heikosta ja erehtyväisestä
ihmisjärjestä. Ajatelkoon hän siis niin kuin
häntä miellyttää.
Mutta tämä
käsityksenmuodostuskeino, jota voi nimittää
jääräpäisyyden menetelmäksi, ei
käytännössä kestä. Sosiaaliset vaikutukset
nousevat sitä vastaan. Kun joku ajattelee näin, hän
huomaa, että muut ajattelevat toisin kuin hän, ja kenties
jonain selvänäköisenä hetkenä hänen
mieleensä juolahtaa, että muiden käsitykset ovat aivan
yhtä hyviä kuin hänen omansa, ja tämä
horjuttaa hänen luottamustaan omiin käsityksiin. Tuo
huomio, että toisen ihmisen ajatus tai tuntemus voi olla
samanarvoinen kuin oma, on ilmeinen edistysaskel ja vieläpä
hyvin tärkeä. Huomio viriää yllykkeestä,
joka on liian vahva ihmisen tukahduttaa, jollei sitten tahdota tuhota
koko ihmissukua. Jos emme ryhdy erakkomunkeiksi, me vaikutamme
vääjäämättä toistemme käsityksiin;
niinpä kysymys ei ole siitä, kuinka vain yksilöt
voivat muodostaa käsityksensä vaan kuinka yhteisö voi
muodostaa käsityksensä.
Vaikuttakoon siis valtion tahto
yksilön tahdon asemesta. Luotakoon virasto, jonka on
teroitettava virheettömiä oppeja ihmisten mieleen,
toisteltava niitä lakkaamatta ja opetettava niitä nuorille;
samanaikaisesti virastolla on valta estää vastakkaisten
käsitysten opettaminen, levittäminen ja ilmaiseminen.
Poistettakoon kaikenlaiset mielenmuutokset aiheet ihmisten
tietoisuudesta. Pidettäköön heidät
tietämättöminä, jotta he eivät keksisi
ajatella toisin kuin ajattelevat. Valjastettakoon heidän
intohimonsa niin, että he suhtautuvat vihaten ja kammoksuen
yksityisiin ja epätavallisiin näkemyksiin. Sitten
peloteltakoon vaitonaisiksi kaikki, jotka torjuvat virallisen
käsityksen. Ihmiset kokoontukoot ja kierittäkööt
moiset yksilöt tervassa ja höyhenissä, tai
tutkittakoon epäilyksenalaisten yksilöiden ajattelutapa
perin pohjin, ja kun heidät on havaittu vikapääksi
kiellettyihin käsityksiin, rangaistakoon heitä
näyttävästi. Jos täyttä yksimielisyyttä
muutoin ei saavuteta, on toisinajattelijain joukkosurma osoittautunut
hyvin tehokkaaksi keinoksi, kun maahan on haluttu yhdenmukainen
mielipide. Jos tähän ei riitä voimaa, laadittakoon
lista näkemyksistä, joita yksikään
itsenäisesti ajatteleva ihminen ei voi hyväksyä, ja
velvoitettakoon uskolliset hyväksymään kaikki nuo
väittämät, jotta heidät näin erotettaisiin
mahdollisimman tehokkaasti muun maailman vaikutuksesta.
Eritoten tällä
menetelmällä on varhaisimmista ajoista lähtien
turvattu oikeat teologiset ja poliittiset opinkappaleet ja
säilytetty niiden yleinen tai yleismaailmallinen luonne.
Menetelmää on käytetty erityisesti Roomassa Numa
Pompiliuksen ajoista aina Pius IX:n päiviin asti. Tämä
on historian täydellisin esimerkki; mutta aina kun löytyy
papisto — eikä ole ollut uskontoa, josta papisto
puuttuisi —, on tätä menetelmää
käytetty muodossa tai toisessa. Missä vain on ylimystö
tai ammattikunta tai mikä tahansa ihmisyhteisö, jonka
jäsenten edut riippuvat tai niiden kuvitellaan riippuvan
tietyistä käsityksistä, aina löytyy
jälkiä tuosta yhteisötunteen luonnollisesta
tuotteesta. Tähän järjestelmään liittyy aina
julmuuksia; ja kun se rakennetaan johdonmukaisesti, siitä tulee
mitä kauhistuttavin hirvitys jokaisen järjellisen ihmisen
silmissä. Tilanteen ei pitäisi olla yllätys,
sillä yhteiskunnan virkamies ei pidä
hyväksyttävänä sitä, että yhteiskunnan
edut väistyisivät armon tieltä niin kuin hän
voisi sallia yksityisten etujensa väistyvän. On siksi
käsitettävää, että myötätunto ja
toveruus näin johtavat
häikäilemättömimpään
vallankäyttöön.
Kun arvioimme tätä
käsityksenmuodostuskeinoa, jota voi kutsua arvovallan
menetelmäksi, on ensinnäkin tunnustettava sen suunnaton
henkinen ja moraalinen ylemmyys verrattuna
jääräpäisyyden menetelmään. Sen
menestys on vastaavasti suurempi; ja todellisuudessa se on kerran
toisensa jälkeen saavuttanut mahtavimmat tulokset. Jo
pelkät kivirakennelmat, joita se on synnyttänyt —
esimerkiksi Siamissa, Egyptissä ja Euroopassa —, ovat
niin vaikuttavia, että luonnon mahtavimmat saavutukset saattavat
hädin tuskin kilvoitella niiden rinnalla. Ja geologisia kausia
lukuun ottamatta ei löydy niin valtavia ajanjaksoja kuin
tuollaiset järjestäytyneet uskonnot
hallitsevat.21
Jos tutkimme asiaa lähemmin, voimme
havaita, ettei ainutkaan uskontunnustus ole pysynyt aina
samanlaisena; muutos vain on niin hidasta, ettei sitä havaitse
yhden ihmisiän kuluessa, joten yksilön usko säilyy
käytännöllisesti katsoen sellaisenaan. Ihmiskunnan
joukoille ei ehkä ole parempaa menetelmää kuin
tämä. Jos niiden korkein tahto on älyllinen orjuus,
niin orjina niiden tulee pysyä.
Mutta mikään instituutio ei
voi ruveta säätelemään kaikkia mahdollisia
mielipiteitä. Vain tärkeimpiin voidaan puuttua, ja muilta
osin ihmisten mielet on jätettävä oman onnensa nojaan.
Tämä vajavaisuus ei ole vaaraksi niin kauan kuin ihmiset
elävät kulttuurissa, jossa yksi näkemys ei vaikuta
toiseen — toisin sanoen niin kauan kuin he eivät osaa
laskea yhteen kaksi ynnä kaksi. Mutta kaikkein
pappisvaltaisimmistakin yhteiskunnista löytyy
yksilöitä, jotka nousevat tuon asiaintilan
yläpuolelle. Nämä ihmiset ovat sosiaalisesti
tavallista herkkävaistoisempia; he näkevät, että
toisissa maissa ja toisina aikoina ihmiset ovat kannattaneet hyvin
erilaisia opinkappaleita kuin heidät itsensä on kasvatettu
uskomaan; eivätkä he voi välttyä
näkemästä, että vain sattumalta heidät on
kasvatettu niin kuin on ja vain sattumalta heitä ovat
ympäröineen ne tavat ja suhteet, jotka ovat saaneet
heidät uskomaan niin kuin ovat eivätkä aivan toisin.
Eivätkä he rehellisyydessään voi torjua
päätelmää, ettei heidän pidä
missään tapauksessa asettaa omia
näkemyksiään korkeammalle kuin muiden kansojen ja
muiden vuosisatojen näkemyksiä; näin epäily
herää heidän mielessään.
Edelleen he havaitsevat, että
tällaisten epäilyjen täytyy kohdistua heidän
mielessään kaikkiin käsityksiin, jotka tuntuvat olevan
heidän tai yleisten mielipidevaikuttajien oikkujen tulosta.
Siksi on luovuttava sekä jääräpäisesti
takertumasta johonkin käsitykseen että pakottamasta
sitä mielivaltaisesti toisten uskottavaksi. On omaksuttava uusi
käsityksenmuodostuskeino, joka paitsi yllyttää
uskomaan myös ratkaisee, mihin käsitykseen uskoa.
Vaikuttakoot luontaiset mieltymykset siis vapaasti ja niiden
ohjaamina ihmiset keskustelkoot keskenään ja harkitkoot
asioita eri näkökulmista ja vähitellen muodostakoot
käsityksiä sopusoinnussa luonnonvaikutusten kanssa.
Tämä menetelmä muistuttaa sitä, jonka kautta
taiteen käsitykset ovat saavuttaneet kypsyytensä.
Täydellisin esimerkki löytyy metafyysisen filosofian
historiasta. Tuollaiset järjestelmät eivät
yleensä ole perustuneet havaittaviin tosiasioihin, eivät
ainakaan kovin suurelta osin. Ne on omaksuttu pääasiassa
siksi, että niiden perusväittämät tuntuivat
”järkeenkäyviltä”. Ilmaus on osuva; se ei tarkoita
sitä, mikä käy yhteen kokemuksen kanssa, vaan
sitä, mitä me olemme taipuvaiset uskomaan. Esimerkiksi
Platon pitää järkeenkäypänä sitä,
että taivaanpallojen mitat suhtautuvat toisiinsa kuten kielen
pituudet, jotka tuottavat tasasointuja. Monet filosofit ovat
johtuneet keskeisimpiin päätelmiinsä tällaisten
pohdintojen tietä22;
mutta tämä on heikoin
ja kehittymättömin muoto, mitä menetelmä voi
omaksua, sillä on selvää, että joku toinen voisi
pitää järkeenkäyvämpänä Keplerin
teoriaa, jonka mukaan taivaanpallot suhtautuvat toisiinsa kuten
säännöllisten monitahokkaiden sisään ja
ympäri piirretyt pallot. Mutta mielipiteiden törmäys
johtaa ihmiset nopeasti turvautumaan yleismaailmallisempiin
perusteisiin. Otetaan esimerkiksi opetus, jonka mukaan ihminen toimii
vain itsekkäästi — toisin sanoen harkitsee, että
jokin menettely takaa enemmän mielihyvää kuin toinen.
Tälle ei löydy maailmasta mitään tosiasiallista
tukea, mutta ajatusta kannatetaan laajalti ainoana
järkeenkäypänä
teoriana.23
Tämä menetelmä on
järjen näkökulmasta paljon älyllisempi ja
kunnioitettavampi kuin kumpikaan niistä, joita olemme
tarkastelleet. Itse asiassa niin kauan kuin parempaa
menetelmää ei voida käyttää, tätä
olisi noudatettava, sillä siinä ilmenee vaisto, jota
pitäisi kaikissa tapauksissa noudattaa käsitysten
viimesijaisena perusteena. Mutta menetelmä epäonnistuu
hyvin ilmeisellä tavalla. Tutkimus muuttuu samanlaiseksi kuin
maun kehittäminen; mutta maku on ikävä kyllä aina
enemmän tai vähemmän muotiseikka, ja siksipä
metafyysikot eivät ole päätyneet vakaisiin
käsityksiin vaan heiluri on keinunut edestakaisin materiaalisen
ja henkisen filosofian välillä aina varhaisimmista ajoista
alkaen. Ja niinpä tällaisesta a priori
-menetelmästä meidät karkotetaan, lordi Baconin
sanoin, totiseen induktioon. Olemme tähän asti tutkineet
a priori -menetelmää keinona, joka lupasi vapauttaa
näkemyksemme satunnaisista ja oikullisista aineksista. Mutta kun
kehitysprosessi eliminoi satunnaisten olojen vaikutuksen, se samalla
suurentaa muita vaikutuksia. Niinpä tämä
menetelmä ei olennaisesti eroa arvovallan
menetelmästä. Hallitus ei ehkä ole pannut rikkaa
ristiin ohjaillakseen vakaumuksiani; olen ulkonaisesti saanut
ehkä aivan vapaasti valita sanokaamme yksiavioisuuden ja
moniavioisuuden väliltä, ja vain omantuntoni ohjaamana olen
ehkä päätellyt, että jälkimmäinen
käytäntö on jo sinänsä irstas. Mutta kun
havaitsen, ettei kristinusko leviä niin sivistyneen kulttuurin
kuin hindujen keskuuteen, koska heidän mielestään me
kohtelemme naisia moraalittomasti, en voi olla havaitsematta,
että vaikka hallitus ei ole puuttunut asiaan, satunnaiset
tekijät vaikuttavat suuresti tunnepitoisten käsitysten
kehitykseen. Oletan silti lukijoideni seisovan niiden joukossa, jotka
heti nähdessään, että tosiasioista riippumattomat
ulkopuoliset satunnaiset seikat ovat ratkaisseet heidän
käsityksensä, eivät vain sanallisesti
myönnä, että tuo käsitys on
epäilyttävä, vaan epäilevät sitä
todella niin että se ainakin joiltain osin lakkaa olemasta
käsitys.
Jotta siis tekisimme oikeutta
epäilyllemme, olisi löydettävä menetelmä,
jonka avulla käsityksiämme ei voitaisi vakiinnuttaa
inhimillisesti vaan ulkoisesti — sellainen menetelmä,
johon ajattelumme ei
vaikuta.24 Jotkut mystikot
kuvittelevat, että ylhäältä saatu yksityinen
innoitus voisi olla tuollainen menetelmä. Mutta se on vain yksi
muoto jääräpäisyyden menetelmää, jossa
totuutta ei vielä ole käsitetty julkiseksi. Ulkoinen
vakiinnuttaja ei olisi ulkoinen siinä mielessä kuin
tarkoitamme, jos sen vaikutus rajoittuisi yhteen yksilöön.
Sen on vaikutettava tai voitava vaikuttaa kaikkiin. Ja vaikka
nämä vaikutukset ovat välttämättä
yhtä moninaisia kuin yksityiset olosuhteet, niin menetelmän
ohjaamana on jokaisen ihmisen tehtävä viime
kädessä sama
johtopäätös.25
Tällainen on tieteen menetelmä. Sen perushypoteesi voidaan
ilmaista tutummalla kielellä seuraavasti: on todellisia olioita,
joiden ominaisuudet eivät mitenkään riipu meidän
näkemyksistämme; nuo tosioliot vaikuttavat aisteihimme
säännöllisten lakien mukaisesti, ja vaikka meidän
aistimuksemme ovat yhtä moninaiset kuin suhteemme olioihin, niin
käyttäen hyväksi havainnon lakeja me voimme
järkeilemällä selvittää, millaisia oliot
todella ja varsinaisesti ovat; ja kuka tahansa, jolla on
riittävää kokemusta ja joka pohtii asioita
riittävästi, päätyy ainoaan oikeaan
johtopäätökseen. Tässä on otettu mukaan
todellisuuden käsite. Voidaan kysyä, mistä
tiedän, että tosiolioita on olemassa. Jos tämä
hypoteesi on tutkimusmenetelmäni ainut tuki, ei
tutkimusmenetelmää pidä käyttää
hypoteesini tukena. Vastaus kuuluu näin: 1. Jos selvitysten
ei voida katsoa vahvistavan tosiolioiden olemassaoloa, ne eivät
ainakaan johda päinvastaiseen lopputulokseen; mutta
menetelmä ja käsitys, jolle se perustuu, pysyvät aina
sopusoinnussa. Menetelmän soveltaminen ei anna aihetta
epäilyksille, toisin kuin muiden menetelmien kohdalla.
2. Kaikki käsityksenmuodostuskeinot saavat alkunsa
siitä, että olemme tyytymättömiä kahden
proposition ristiriitaisuuteen. Mutta tässä jo
myönnetään epäsuorasti, että proposition
pitäisi edustaa jotakin yhtä oliota. Niinpä
kukaan ei siksi voi epäillä tosiolioiden olemassaoloa,
sillä jos hän epäilisi, ei epäily
herättäisi tyytymättömyyttä. Niinpä
kaikkien ymmärrys hyväksyy hypoteesin. Täten
sosiaalinen vaikutus ei saa ihmisiä epäilemään
sitä. 3. Kaikki soveltavat tieteen menetelmää
monenlaisiin tarkoituksiin ja lakkaavat soveltamasta vain kun
eivät tiedä, miten sitä pitäisi
käyttää. 4. Menetelmän tarjoama kokemus ei
ole saanut meitä epäilemään sitä, vaan
päinvastoin tieteellinen tutkimustyö on menestynyt
voitokkaasti muodostettaessa käsityksiä. Nämä
seikat selittävät sen, miksi en epäile
menetelmää enkä hypoteesia, johon se perustuu; ja
koska itse en epäile enkä usko, että epäilee
kukaan muu, johon voisin vaikuttaa, olisi turhaa jaarittelua sanoa
siitä enemmän. Jos joku aidosti epäilee asiaa,
siinä hänelle
miettimistä.26
Tässä kirjoitussarjassa
pyritään kuvaamaan tieteellisen tutkimuksen
menetelmää. Tässä vaiheessa voidaan vain lyhyesti
kuvata, miten tieteen menetelmä eroaa muista
käsityksenmuodostuskeinoista.
Tieteen menetelmä on
näistä neljästä ainut, joka erottaa toisistaan
oikean ja väärän menettelyn. Jos omaksun
jääräpäisyyden menetelmän ja torjun kaikki
vaikutukset, olipa tämän menettelyn syynä mikä
hyvänsä, niin se on tämän menetelmän
kannalta välttämätöntä. Sama pätee
arvovallan menetelmään: valtio voi yrittää
hävittää harhaoppisuuden keinoilla, jotka tieteen
näkökulmasta vaikuttavat huonosti harkituilta
tehtäväänsä; mutta tämän
menetelmän ainut koetus on se, mitä valtio ajattelee;
niinpä se ei voi menetellä väärin. Sama
pätee a priori -menetelmään. Sen mukaan
yksilön tulee ajatella niin kuin hän on taipuvainen
ajattelemaan. Näin kaikki metafyysikot varmasti
menettelevät; tosin he ovat taipuvaisia tuomitsemaan, että
kaikki muut metafyysikot ovat erehtyneet luonnottomalla tavalla.
Hegelin järjestelmä tunnustaa jokaisen luontaisen
ajattelutaipumuksen loogiseksi, vaikka vastakkainen pyrkimys varmasti
kumoaakin sen. Hegel ajattelee, että näiden taipumusten
seuraanto noudattaa säännöllisyyttä, minkä
johdosta käsitys osuu lopulta oikeaan ajelehdittuaan ensin
suuntaan ja toiseen. Ja on totta, että metafyysikot todella
osuvat lopulta oikeaan; Hegelin luonnonjärjestys kuvaa
siedettävällä tavalla hänen aikansa
tiedettä; ja sen, minkä tieteellinen tutkimus onkin
vapauttava epäilyistä, sen metafyysikot todistelevat
varmasti jo a priori. Mutta tieteen menetelmän kohdalla
on toisin. Voin lähteä tiedetyistä ja havaituista
tosiseikoista ja edetä tuntemattomaan; ja silti noudattamani
säännöt eivät välttämättä ole
sellaisia, jotka tutkimus voisi vahvistaa. Sovellanko
menetelmää asianmukaisesti, sitä eivät koettele
välittömät tuntemukseni eivätkä tavoitteeni,
vaan menetelmän soveltaminen tuo mukanaan koetuksen. Siksi
hyvä ja huono päättely ovat yhtä lailla
mahdollisia; ja tähän seikkaan perustuu logiikan
käytännöllinen osa.
Ei pidä olettaa, että
kolmella ensimmäisellä menetelmällä ei olisi
mitään etuja tieteen menetelmään nähden.
Kaikilla on päinvastoin omat erityiset vahvuutensa. A
priori -menetelmälle ovat ominaisia miellyttävät
johtopäätökset. Omaksumme luonnostaan sellaisen
käsityksen kuin haluamme ja luonnostaan uskomme siihen,
mikä imartelee ihmisen turhamaisuutta, kunnes kylmät
tosiasiat herättävät meidät auvoisasta unestamme.
Arvovallan menetelmä hallitsee aina ihmiskunnan joukkoja; ja ne,
jotka harjoittavat valtiossa järjestelmällisen
voimankäytön eri muotoja, eivät koskaan vakuutu
siitä, että vaarallista järkeilyä ei pitäisi
tukahduttaa keinolla millä hyvänsä. Jos halutaan
välttää loukkaamasta sanavapautta karkeasti, turvataan
näkemysten yhdenmukaisuus moraaliterrorilla, jonka yhteiskunnan
yläluokka varauksitta hyväksyy. Arvovallan menetelmän
soveltaminen merkitsee rauhaa. Tietyt poikkeamat sallitaan; toiset
(joita pidetään vaarallisina) kielletään.
Nämä vaihtelevat eri maissa ja eri aikoina; mutta olitpa
missä hyvänsä, niin tiedä että kun
vakavissasi kannatat käsitystä, joka on tuomittu tabuksi,
voit olla täysin varma kohtelusta, joka ei ehkä ole
yhtä raakaa kuin susijahdissa mutta paljon hienostuneempaa.
Siksi ihmiskunnan suurimmat älylliset hyväntekijät
eivät koskaan ole rohjenneet eivätkä
vieläkään rohkene ilmaista ajatuksiaan niiden kaikessa
laajuudessa; ja siksi jokaisen ehdotuksen ylle, jonka on katsottu
vaikuttavan yhteisön turvallisuuteen, lankeaa epäilyksen
varjo prima facie. Merkillistä kylläkin, vaino ei
tule pelkästään ulkoapäin, vaan ihminen tuntee
piinaa ja joutuu useimmiten täysin pois tolaltaan, kun hän
huomaa kannattavansa käsityksiä, joita hänet on
kasvatettu inhoamaan. Rauhaarakastavan ja myötämielisen
ihmisen on siis vaikea vastustaa kiusausta, kun näkemykset on
alistettava auktoriteetille. Mutta kaikkein eniten ihailen
jääräpäisyyden menetelmää, sillä
se on väkevä, välitön ja suora. Sen kannattajille
on ominaista luonteen määrätietoisuus, joka helposti
sopii moiseen ajattelutapaan. He eivät halua tuhlata aikaa
pohtimalla, mitä he haluavat, vaan he iskevät salaman
lailla siihen mihin ensimmäiseksi osuvat, pitävät
siitä kiinni loppuun asti epäröimättä
hetkeäkään, tuli mitä tuli. Tällaiset uljaat
ominaisuudet liittyvät yleensä loistokkaaseen,
lyhytikäiseen menestykseen. On mahdotonta olla kadehtimatta
ihmistä, joka pärjää ilman järkeä,
vaikka tiedämme, miten siinä lopulta käy.
Tällä tavoin muut
käsityksenmuodostuskeinot ovat etevämpiä kuin
tieteellinen tutkimus. Ihmisen pitäisi harkita niitä
tarkasti; ja sitten hänen olisi pääteltävä,
että loppujen lopuksi hän tahtoo näkemystensä
lankeavan yhteen tosiasiain kanssa eikä ole mitään
syytä, miksi kolme ensimmäistä menetelmää
niin tekisivät. Tämä lopputulos on tieteen
menetelmän erityisoikeus. Valinta on tehtävä
tällaisten harkintojen pohjalta — tuo valinta merkitsee
enemmän kuin jonkin älyllisen katsomuksen omaksuminen, se
on yksi ihmiselämän ratkaisevista
päätöksistä ja siihen ihminen on sitoutunut
ratkaisun tehtyään. Tottumuksen voima saa ihmisen joskus
takertumaan vanhoihin käsityksiinsä, vaikka hän jo
kykenee näkemään, ettei niillä ole
kestävää perustaa. Mutta asiaintilan tutkistelu
voittaa nuo tottumukset, ja hänen pitäisi sallia
tutkistelun edetä estelemättä. Joskus ihmiset
karttavat tätä kuvitellen, että tietyt käsitykset
ovat hyväksi, vaikka he tietävät niiden
lepäävän tyhjän päällä. Mutta
kuvitelkoot sellaiset ihmiset tilannetta, joka on vastaavankaltainen
joskin erilainen kuin heidän omansa. Kysykööt he
itseltään, mitä heidän pitäisi sanoa
parannuksen tehneelle muslimille, kun tämä epäröi
luopua vanhoista käsityksistään, jotka koskevat
sukupuolten suhteita; tai parannuksen tehneelle katoliselle, joka
yhä karttaa lukea Raamattua. Eivätkö he sanoisi,
että näiden ihmisten olisi harkittava asioita loppuun asti
ja ymmärrettävä uusi oppi ja omaksuttava se
kokonaisuudessaan? Mutta ennen kaikkea olisi mietittävä,
että tärkeämpää kuin erilliset
käsitykset on käsitysten kokonaisuus ja että jos ei
uskalleta tarkastella jonkin käsityksen perusteita
pelättäessä niiden voivan osoittautua kelvottomiksi,
se on yhtä moraalitonta kuin vahingollistakin. Jos ihminen
tunnustaa sellaisen asian kuin totuuden, jonka voi erottaa
epätodesta yksinkertaisesti siten, että toimittaessa
totuuden varassa päädymme
vääjäämättä sinne mihin pyrimme
emmekä harhaan, eikä tästä vakaumuksesta
huolimatta uskalla tuntea totuutta vaan pyrkii karttamaan sitä,
niin hän on tosiaankin surkuteltavassa mielentilassa.
27Niin,
muillakin menetelmillä on etunsa: puhdasta loogista omaatuntoa ei saa
ilmaiseksi, niin kuin ei saa mitään hyveitä —
niin kuin kaikki mitä arvostamme käy meille kalliiksi.
Mutta meidän ei pidä toivoa, että asia olisi toisin.
Loogisen menetelmän nerokkuutta pitäisi rakastaa ja
kunnioittaa kuin morsianta, jonka mies on valinnut mieluummin kuin
mitään muuta koko maailmasta. Hänen ei tarvitse
ylenkatsoa muita; päinvastoin hän voi kunnioittaa muita
syvästi ja näin tehdessään hän kunnioittaa
omaansa sitäkin syvemmin. Mutta tämän morsiamen mies
on valinnut, ja hän tietää valinneensa oikein. Ja
valinnan tehtyään mies työskentelee ja taistelee
morsiamensa hyväksi eikä sure saamiaan iskuja vaan toivoo
voivansa antaa yhtä monta ja yhtä kovaa iskua takaisin ja
pyrkii olemaan hänen arvoisensa ritari ja taistelija, sillä
morsiamen suloisesta loistosta ovat lähtöisin hänen
innoituksensa ja hänen rohkeutensa.
The Fixation of Belief, 1877.
1. Kirjoitus julkaistiin alun perin Popular Science Monthly
-lehdessä v. 1877. Kirjoitus on ensimmäinen osa kuuden
artikkelin sarjasta ”Illustrations of the Logic of Science”. Peircen
oma ranskankielinen käännös ”Comment se fixe la
croyance” julkaistiin v. 1878 lehdessä Revue Philosophique
de la France et de L’Étranger. Vuonna 1903 Peirce yhdisti
tämän artikkelin ja seuraavan (”Kuinka selkeytämme
ideoitamme”), antoi niille otsikon ”My Plea for Pragmatism” ja laati
seuraavan esipuheen:
”Tämän esseen kaksi lukua
julkaistiin ensin ilman yhteistä otsikkoa Popular Science
Monthly -lehdessä marraskuussa 1877 ja tammikuussa 1878.
Kirjoittajan ranskankieliset versiot (jälkimmäinen essee
on itse asiassa kirjoitettu ensin ranskaksi höyrylaivan kannella
syyskuussa 1877) ilmestyivät Revue Philosophiquessa (6.
ja 7. vuosik.). Kirjoitukset saivat osakseen yhtä
vähän huomiota kuin vaativatkin; mutta muutamia vuosia
myöhemmin professori William Jamesin vaikutusvaltainen kynä
teki filosofian maailman tietoiseksi niiden
pääväittämästä (ja vei sen todellakin
kauemmas kuin kirjoittajan liikkumavara sallii, ja kirjoittaja
tunnustaa yhä absoluutin todeksi vaikka ei sentään
olemassaolevaksi, lähes niin kuin on esitetty muun muassa Josiah
Roycen kirjassa The World and the Individual, joka ei ole
täysin vapaa loogisista virheistä, vaikka pääosin
onkin kelvollinen). Näiden kahden luvun opinkappale on jo
muutamia vuosia tunnettu kirjoittajan ystävien keskuudessa
hänen ehdottamallaan nimellä ’pragmatismi’.”
Hakasulkeissa olevat huomautukset ovat
Collected Papers -teoksen julkaisijoiden Charles Hartshornen
ja Paul Weissin, ellei toisin osoiteta. Suomennoksen
lähtöteksti: CP 5.358–387. —
Suom.
2. Ks. J. Aubrey, Brief Lives I, s. 299. (Oxford
1898.)
3. Ei aivan mutta melkein, jotta asian voi näin lyhyesti
selostaa.
4. Minua hävettää tunnustaa, että
tässä
kirjoituksessa on täysin virheellinen ja typerä lausunto
Kepleristä. Kun kirjoitin tekstiä, en ollut tutkinut
hänen alkuperäisiä teoksiaan, kuten myöhemmin
tein. Nykyään olen vilpittömästi sitä
mieltä, että yllä on loistavin osoitus induktiivisesta
päättelytaidosta, mitä koskaan olen tavannut. —
1893.
5. Lajien synty ilmestyi 1859, The
Variation of Animals and
Plants under Domestication 1868 ja The Descent of Man and
Selection in Relation to Sex 1871. — Suom.
6. Hänen menettelynsä tarjoaa tieteen
logiikasta hyvin
havainnollisen kuvan, ja sitä tarkastellaan lähemmin
toisessa luvussa [ei tunneta]; ja nyt tiedämme sen
mikä virallisesti kiistettiin, kun ensi kertaa esitin ajatuksen
— hän sai virikkeen Thomas Malthusin
populaatiotutkimuksesta. — 1903.
7. Toisin sanoen sitä hallitsee sellainen taipumus, että
yleensä se antaa. — 1903.
8. Älkäämme kuitenkaan olko
vuorenvarmoja siitä,
että luonnonvalinta on evoluution ainut osatekijä; ja ennen
kuin tämä tärkeä väittämä on
todistettu paljon paremmin kuin nyt, älköön se
sokaisko meitä järkevän päättelyn voimalta.
— 1903.
9. Esseen ydinkäsite on belief. Sanaa ei ole voitu
suomentaa aina samalla tavoin, vaan tekstiyhteyden ja
merkitysvivahteen mukaan käytetään sanoja
käsitys ja vakaumus. Peirce itse
käyttää vaihdellen mm. sanoja opinion
’mielipide, käsitys’, proposition
’käsitys’ ja
view ’näkemys’. — Suom.
10. Ajatelkaamme merkin luonnetta ja kysykäämme
itseltämme, kuinka voimme tietää, että mikä
tahansa tuntemus on merkki meihin juurtuneesta tottumuksesta.
Voimme ymmärtää yhden
tottumuksen vertaamalla sitä toiseen tottumukseen. Mutta jotta
voisimme ymmärtää, mitä tottumus
ylipäänsä on, silloin on oltava jokin tottumus, josta
olemme tietoisia sen koko laajuudessa. Toisin sanoen
välittömän tietoisuutemme on oltava tietyllä
tapaa yleispätevä. Piispa Berkeley ja monet
selväjärkiset ajattelijat nauravat idealle, että
voimme kuvitella kolmion, joka ei ole tasasivuinen, tasakylkinen
eikä erisivuinen. He tuntuvat ajattelevan, että kuvittelun
kohteen on oltava joka suhteessa tarkkarajainen. Mutta vaikuttaa
siltä, että yleislaatuiset ilmiöt meidän on
kuviteltava. En aio tässä kirjassa [hanke ei
toteutunut] käsitellä psykologian kysymyksiä.
Meidän ei välttämättä tarvitse
tietää yksityiskohtaisesti, miten ajattelumme etenee, vaan
pelkästään, miten se voi edetä. Silti voin aivan
hyvin todeta heti, että uskon välittömän
tietoisuutemme kattavan ajallisen tuokion, vaikkakin vain
äärettömän lyhyen tuokion. Joka tapauksessa en
usko voitavan välttää väitettä, että
voidaksemme liittää merkkiin mitään yleistä
merkitystä ja tietää todella liittävämme
siihen yleistä merkitystä meidän on voitava kuvitella
välittömästi jotain, mikä ei ole kaikissa
suhteissa tarkkarajaista. — 1893.
11. Tähän pätee sama kuin mihin tahansa
ärsykkeeseen. Yhtä lailla kuin ihmiset saattavat
ruokapöydän nautintojen takia tuntea mieluusti
nälkää ja eri keinoin tavoitella sitä, vaikka
nälkä aina merkitsee sitä että yksilö haluaa
täyttää vatsansa, yhtä lailla tutkimuksen
mielihyvän takia ihmiset saattavat varta vasten etsiä
epäilyä. Tästä huolimatta epäilyyn
sisältyy väistämättä taistelu epäilyn
välttämiseksi. — 1893.
12. En tarkoita satunnaisia vaikutuksia, joita
pohdiskelu ja toisten
yllykkeitten mukaantulo joskus aiheuttaa. — 1910.
13. Epäily ei kuitenkaan tarkoita, että yksilö
epäröisi, mitä pitäisi tehdä tässä
ja nyt. Siinä epäröidään ennakkoon,
mitä pitäisi tehdä myöhemmin, tai ollaan
epäröivinään sepitteellisiä tilanteita. Me
epäröimme mielikuvituksen aikaansaannoksia, samoin kuin
sitä tärkeää seikkaa, että kuvitellun pulman
ratkaisu johtaa bona fide tottumukseen, joka vaikuttaa
todellisessa hätätilassa. Yhdessä nämä kaksi
seikkaa tekevät meistä älyllisiä olentoja.
Aina kun vastataan kysymykseen, jolla
on mitään merkitystä, ratkaistaan kuinka me toimisimme
kuvitelluissa oloissa tai kuinka maailman odotettaisiin vaikuttavan
aisteihimme. Kuvitellaan siis, kuinka minulle kerrotaan, että
jos kaksi suoraa kulkee tasolla ja kolmas suora leikkaa ne ja
sisäkulmien summa yhdellä puolella on vähemmän
kuin kaksi suoraa kulmaa, niin mikäli nuo suorat on piirretty
asianmukaisesti, ne kohtaavat sillä puolella, jolla mainittu
summa on pienempi kuin kaksi suoraa kulmaa. Minulle tuo merkitsee,
että jos minulla olisi tasoon piirrettynä kaksi suoraa ja
haluaisin selvittää, missä ne kohtaavat, voisin
vetää kolmannen suoran niiden yli ja
määrittää, kummalla puolen sisäkulmat ovat
pienempiä kuin kaksi suoraa kulmaa, ja siltä puolelta minun
pitäisi suoria jatkaa. Samalla tavoin kaikki epäily
merkitsee epäröintiä, joka kohdistuu kuviteltuihin
asiaintiloihin. — 1893.
14. Edellyttäen tietysti, ettei se saa meitä
muokkaamaan
toiveitamme. — 1903.
15. Sillä totuus ei ole enempää eikä
vähempää kuin väittämän ominaisuus,
mikä tarkoittaa sitä, että usko kyseiseen
väittämään yhdessä riittävän
kokemuksen ja pohdiskelun kera saa meidät toiminaan niin
että kyseisen toiminnan voi odottaa edesauttavan senhetkisten
toiveidemme täyttymistä. Jos väitettäisiin,
että totuus merkitsee vielä jotain enemmän, niin
väitettäisiin, ettei sillä ole merkitystä
lainkaan. — 1903.
16. Niin kauan kuin emme voi puuttua harhaanjohtaviin
käsityksiimme, ne ovat yhä edelleen
käsityksiämme. On terveellistä luoda yleiskatsaus
vakaumustemme perusteisiin; tällöin ilmenee, että
olemme omaksuneet monia käsityksiä hyvässä
uskossa ja elätelleet niitä siitä lähtien kun
olimme liian nuoria erottamaan uskottavan uskomattomasta.
Tällaiset pohdinnat voisivat johtaa meidät todella
epäilemään eräitä asennoitumistapojamme.
Mutta silloin kun ajatusmaailmastamme puuttuu todellinen epäily,
käy tutkimus silkaksi farssiksi, selittelykomiteaksi jota ilman
mainiosti selviämme. Tämä filosofian vaiva oli
levinnyt laajalle niihin aikoihin, kun väittelyt vielä
olivat yliopistojen tärkein opetusmuoto, toisin sanoen niiden
synnystä 1200-luvulta 1700-luvun puoleenväliin ja joissakin
katolisissa oppilaitoksissa aina omaan aikaamme asti. Kun
väittelyt ovat nyt jääneet pois muodista, ei
tämä filosofian vaiva ole enää kovin
elinvoimainen. — 1893.
17. On ymmärrettävä, että
premissejä voidaan
alkaa epäillä vasta myöhemmin; mutta emme voi koskaan
löytää väittämiä, joita tuo vaara ei
uhkaa. Meidän on rakennettava teoriamme niin että ne
suosivat sellaisia havaintoja; ensiksikin siten, että annamme
teorioiden nojata niin monenlaisiin pohdintoihin kuin mahdollista,
ja toiseksi siten, että jätämme tilaa parannuksille,
joita ei voida ennustaa mutta joita melko varmasti tarvitaan. Jotkin
järjestelmät ovat avoimempia tällaiselle kritiikille
kuin toiset. Kaikki sellaiset järjestelmät, jotka
perustuvat lähinnä vain ”vastakkaisen käsityksen
järjettömyyteen” [reductio ad absurdum], ovat
osoittautuneet erityisen hauraiksi ja lyhytikäisiksi. Sen sijaan
ne, jotka nojaavat varmoihin todisteisiin ja jotka eivät
esitä opinkappaleidensa olevan ehdottoman tarkkoja, tuntuvat
tuhoutuvan vain harvoin. — 1893.
18. Paitsi suosia itsekritiikkiä. Lisää
tähän selvitys itsekontrollista sekä moraalin ja
rationaalisen itsekontrollin yhtymäkohdista. — 1903.
[Puuttuvat. — Suom.]
19. Sana fallacy on tässä suomennettu
’harhapäätelmäksi’. — Suom.
20. Vaikka se on hyvinkin voinut johtaa tuskallisiin kokemuksiin,
jotka perusteellisemman harkinnan avulla olisi voitu
välttää. — 1903.
21. Kun uskonnot yhdistetään siten kuin Alexander Popen
”Kaikkien rukouksessa”
(Universal
Prayer), niin kuka
yksilö on riittävän omahyväinen asettaakseen
sanansa niiden sanaa vastaan? Nämä uskonnot
väittävät olevansa jumalaista perua; ja on totta,
että ihmiset eivät ole keksineet niitä sen
enempää kuin linnut ovat keksineet laulunsa. Vajoaminen
takaisin jääräpäisyyden menetelmään on
erottanut uskonnot toisistaan ja sokaissut kirkonmiehet kaiken muun
kuin vihan arvolta. Jokainen erottava uskontunnustus on alun perin
tarkoitettu vahingoittamaan jotakuta. Silti kokonaisuutena ottaen
lopputulos on ollut verrattoman menestyksekäs. Jos
mielipideorjuus on ihmisille luontaista ja edukasta, niin orjina
heidän tulee pysyä.
Tuommoisen järjestelmän
pystytti aina ensimmäiseksi joku yksityinen lainlaatija tahi
profeetta; ja kerran vakiinnuttuaan järjestelmä kasvoi
itsestään. Mutta tällaisessa kasvutavassa piilee
rappion aihe. Yksilöllisyyden mahti kuolee sukupuuttoon; vain
organisaatiossa on elämää. Ajan mittaan vanhat
kysymykset katoavat vähitellen mielestä: uuden kysymykset
käyvät polttaviksi. Meri nousee tai perääntyy;
jokin heimo, joka on aina elänyt valloituksista, onnistuu
tekemään valloituksen, jolla on maailmanlaajuisia
vaikutuksia. Kauppa ohjautuu tavalla tai toisella pois ikiaikaiselta
reitiltään. Tuollainen muutos tuo mukanaan uusia kokemuksia
ja uusia aatteita. Ihmiset alkavat vastustaa vallanpitäjäin
toimia, joihin he aiemmin olisivat suostuneet. Ennenkuulumattomat
kysymykset vaativat vastauksia; mutta yksityistä lainlaatijaa
ei enää kuunnella. Koskaan ei hallitsijain vaisto ole
epäonnistunut näkemään, miten suureksi vaaraksi
kansalaisneuvoston koollekutsuminen on vallanpitäjille ollut.
Mutta vaikka he koettavat välttää sitä, he
loppujen lopuksi aikaansaavat yleisen mielipiteen, mikä
edellyttää täysin uutta
käsityksenmuodostuskeinoa. Esiintyy levottomuuksia; pienet
ihmisryhmät keskustelevat valtion asioista; ja epäluulot
leimahtavat ja kiertelevät ympäriinsä kuin ruutijuna;
epäillään että ihmisten noudattamat
säädökset ovat syntyneet mielijohteen, jonkun
puuhamiehen itsepäisyyden, kunnianhimoisen miehen juonien tai
muiden syiden takia, joiden takaa ounastellaan vasituista
suunnittelua. Ihmiset alkavat nyt vaatia, että koska valta, joka
ylläpitää käsityksiä, on menettänyt
oikullisuutensa ja muuttunut julkiseksi ja
järjestelmälliseksi, on käsitykset, joihin ihmisten
kuuluu uskoa, määriteltävä julkisesti ja
järjestelmällisesti. — 1893.
22. Tarkastellaanpa, millä tavoin eräät suuret
filosofit ovat muodostaneet näkemyksensä ja miten he ovat
menestyneet. René Descartes panee ihmisen
epäilemään kaikkea ja huomauttaa, että yhtä
asiaa hän ei kykene epäilemään, nimittäin
sitä että hän epäilee; ja kun hän
mietiskelee omaa epäilyään, hän ei enää
voi epäillä omaa olemassaoloaan. Koska Descartes
epäilee koko ajan, onko olemassa sellaisia asioita kuin muoto
ja liike, hän katsoo joutuvansa vakuuttumaan siitä,
että hänen luontoonsa eivät muoto ja liike kuulu, ei
mikään muu kuin tietoisuus. Näin hän
pitää itsestään selvänä sitä,
ettei hänen luonnossaan mikään lymyä pinnan alla.
Seuraavaksi Descartes pyytää epäilijää
huomaamaan, että hänellä on olennon idea, kaikkein
viisaimman, mahtavimman ja täydellisimmän olennon idea.
Olennolla ei olisi näitä ominaisuuksia, ellei hän
olisi välttämättä ja ikuisesti.
Välttämättömällä olemassaololla
hän tarkoittaa, että olento on olemassa, koska idea on
olemassa. Niinpä on lakattava vähänkään
epäilemästä tämän olennon olemassaoloa.
Tämä merkitsee yksinkertaisesti sitä, että
käsitykset on muodostettava sen perusteella, mitä ihmiset
mielestään löytävät. Descartes
päättelee näin: järkeni
kirjakääröihin on merkitty, että on olemassa
jokin X, ja tähän pätee, että heti kun se
on kirjoitettu, se on olemassa. Hän yksinkertaisesti pyrkii
sellaiseen totuuteen, jossa asioista tulee totta, kun ne sanotaan.
Hän tarjoaa kaksi lisätodistetta Jumalan olemassaolosta.
Descartesille Jumala on helpommin tajuttavissa kuin mikään
muu; sillä mitä me ajattelemme Hänen olevan, Hän
on. Descartes ei onnistu huomaamaan, että tämä on
nimenomaan mielikuvituksen määritelmä. Ennen
kaikkea Jumala ei voi petkuttaa; tästä seuraa, että
mitä me kuvittelemmekin selvästi ja tarkasti olevan totta
mistä tahansa aiheesta, sen täytyy olla totta.
Niinpä jos ihmiset pohtivat huolellisesti jotakin aihetta ja
selvästi ja yksiselitteisesti muodostavat
käsityksensä, kysymykseen löytyy toivottu vastaus.
Voin huomauttaa, että maailma on harkinnut tuota teoriaa varsin
huolellisesti ja on erittäin yksiselitteisesti
päätynyt siihen lopputulokseen, että teoria on silkkaa
hölynpölyä; niinpä tämä arvio osuu
kiistatta oikeaan.
Monet kriitikot ovat huomauttaneet,
että esitän virheellisen kuvauksen a priori
-filosofeista, kun kuvaan heidät omaksumaan minkä tahansa
käsityksen, jonka omaksuminen tuntuu luontevalta. Mutta kukaan
ei voi sanoa, ettei edellä esitetty määrittelisi
tarkoin Descartesin asennetta, ja mihin hän nojaa, jos ei
luontaisiin ajattelutapoihin? Ehkä minulle kuitenkin
selitetään, että Kantista lähtien tuo vaiva on
parannettu. Immanuel Kantin suuri saavutus on se, kun hän
kriittisesti tutkii, miten luonnostamme asennoidumme tiettyihin
käsityksiin. Käsitys, että jokin on
yleismaailmallisesti totta, menee selvästi
pitemmälle kuin kokemus voi taata. Käsitys, että jokin
on välttämättä totta (toisin sanoen ei
totta vain olemassaolevien asiaintilojen vallitessa vaan totta
kaikkien asiaintilojen vallitessa), menee yhtä lailla
pitemmälle kuin kokemus takaa. G. W. Leibniz oli esittänyt
nuo huomautukset ja David Hume oli ne tunnustanut; ja Kant toistaa
ne. Vaikka nuo käsitykset ovat nominalistista tekoa, niitä
tuskin voi kiistää. Saanen lisätä, että kun
mitä tahansa pidetään täsmällisesti totena,
mennään pidemmälle kuin kokemus mitenkään
voi sallia. Hyväksyttyään ideoiden synnylle
tällaiset perusteet Kant siirtyy järkeen seuraavasti:
Geometrian väittämiä pidetään
yleismaailmallisesti tosina. Niinpä ne eivät ole kokemuksen
tarjoamia. Tästä seuraa, että ihminen luonnostaan
näkee kaiken välttämättä avaruudellisesti.
Ergo, kolmion kulmien summa on kaksi kertaa suora kulma, ja
tämä pätee kaikkiin näkemiimme kohteisiin. Juuri
näin eikä yhtään enemmän on Kantin
ajatuksenjuoksu. Mutta järjen sisäinen rappio on edennyt
seminaareissa niin pitkälle, että moista
sanahelinää pidetään ihailtavana argumentointina.
Voisin käydä Puhtaan järjen kritiikin kappale
kappaleelta läpi ja osoittaa että ajattelu on siellä
läpikotaisin juuri tällaista. Kaikkialla Kant osoittaa,
että tavalliset kohteet, kuten puut ja kultakimpaleet,
sisältävät osatekijöitä, jotka eivät
sisälly ensimmäiseen aistimielteeseen. Mutta me emme voi
suostua luopumaan puiden ja kultakimpaleiden todellisuudesta.
Niissä on sisäistä painokkuutta, ja sen ansiosta
voimme nielaista koko ison pillerin, joka johtaa uskomaan niihin
läpikotaisin. Tässä vain niellään
kakistelematta käsitys heti kun se osoittautuu
miellyttävän monia ihmisiä suuresti. Kun Kant
pääsee Jumalan, vapauden ja kuolemattomuuden ideoihin,
hän epäröi, koska ihmiset, jotka ajattelevat vain
leipää ja voita, mielihyvää ja valtaa,
suhtautuvat niihin välinpitämättömästi.
Hän tutkii näitä ideoita toisesta
näkökulmasta ja lopulta hyväksyy ne perustein, jotka
tuntuvat seminaarilaisista enemmän tai vähemmän
epäilyttäviltä mutta jotka ovat laboratoriolaisten
näkökulmasta äärettömän paljon
vahvempia kuin ne syyt, joiden perusteella hän hyväksyi
avaruuden, ajan ja kausaalisuuden. Nuo jälkimmäiset
perusteet eivät tarkoita muuta kuin sitä, että sen,
mikä yleisesti ja päättäväisesti tahdotaan
uskoa, täytyy olla totta. Jos Kant olisi vain sanonut, että
omaksun toistaiseksi käsityksen, jonka mukaan kolmion kolme
kulmaa ovat yhtä kuin kaksi suoraa kulmaa, koska kukaan muu kuin
veli Lambert ja joku italialainen eivät ole sitä koskaan
kyseenalaistaneet, olisi hänen asenteensa ollut kerrassaan
asianmukainen. Mutta hän ja hänen koulukuntansa nykyiset
edustajat päinvastoin selvästi väittävät,
että väite on todistettu ja lambertilaiset
kumottu vain koska kukaan ei halua olla samaa mieltä
näiden kanssa.
Mitä tulee Hegeliin, joka johti
Saksaa sukupolven ajan, hän ymmärtää
selvästi, mistä on kysymys. Hän vain laskee
venheensä ajatuksen virtaan ja antaa kuljettaa itseään
minne virta viekin. Itse hän nimittää
menetelmäänsä dialektiseksi, mikä
tarkoittaa, että kun keskustellaan rehellisesti ongelmista,
joihin jokainen näkemys tietenkin antaa aihetta, se johtaa
parannukseen toisensa jälkeen, kunnes on saavutettu
näkemys, jota voidaan puolustaa. Tässä tunnustetaan
selkeää uskoa taipuvaisuuden menetelmään.
Toiset filosofit vetoavat ”vastakohdan
kestämättömyyteen”, ennakko-olettamuksiin (heillä
Voraussetzungen eli asianmukaisesti käännettynä
postulaatit, selviöt) ja muihin keinoihin; mutta
nämä kaikki ovat vain monenkirjavia järjestelmiä,
joilla pengotaan kallon ullakolta kestävä käsitys
maailmankaikkeudesta.
Kun lakkaamme tutkimasta teoksia, jotka
vaalivat arvovallan menetelmää, ja siirrymme tutkimaan
filosofeja, huomaamme joutuneemme älyllisesti paljon korkeampaan
ilmapiiriin, samalla kuulaampaan, vapaampaan, valoisampaan ja paljon
virkistävämpään moraaliseen ilmapiiriin.
Tämä kaikki ei kuitenkaan kosketa ainutta
tärkeää kysymystä: voivatko ihmiset muodostaa
menetelmän avulla käsityksiä? Noiden kirjoittajien
suunnitelmat ovat hyvin houkuttelevia. Voisi vannoa, että niiden
on määrä onnistua. Mutta tarkkaan ottaen ne eivät
todellakaan ole omaan aikaamme mennessä onnistuneet;
eivätkä tulevaisuudennäkymät toivoa
herätä. Ongelma on siinä, että näkemykset,
jotka tällä hetkellä tuntuvat täysin vakailta,
joutuvat huomenna pois muodista. Näkemykset vaihtelevat
todellakin vilkkaammin kuin kiireisestä lukijasta tuntuu;
sillä seuraajat käyttävät uudelleen lauseita,
jotka oli tarkoitettu pukemaan jo hävinneitä
näkemyksiä.
Me puhumme yhä ”syystä ja
seurauksesta”, vaikka mekaniikan maailmassa käsitys, jota tuon
lausuman piti ilmaista, on hylätty aikoja sitten. Tiedämme
nykyään, että kappaleen kiihtyvyys tiettynä
hetkenä riippuu kappaleen sijainnista suhteessa muihin
kappaleisiin samalla hetkellä; kun taas entinen käsitys
oli, että menneisyys vaikuttaa tulevaisuuteen mutta tulevaisuus
ei vaikuta menneeseen. Niinpä ”kysynnän ja tarjonnan laki”
merkitsee eri ekonomisteille hyvin erilaisia asioita. —
1893.
23. Kannattamisen ainoa todellinen peruste on
käsitys, että
mielihyvä on ainut perimmäinen hyvä. Mutta
tämä näkemys, tai edes näkemys että
mielihyvä sinänsä on lainkaan hyvää, on
puolustettavissa vain niin kauan kuin sen kannattajalla ei ole
selkeää käsitystä siitä, mitä hän
tarkoittaa ”hyvällä”. — 1903.
24. Mutta joka toisaalta pyrkii vaikuttamaan ajatteluun;
tai toisin
sanoen jokin todellinen. — 1903.
25. Tai hän tekisi, jos tutkimusta sinnikkäästi
jatkettaisiin. — 1903.
26. Ihmisten valta ei ulotu tapahtumiin, jotka aikaansaavat
käsitysten muutoksia. Koko ihmiskunta oli täysin
vakuuttunut siitä, että painavien kappaleiden täytyy
pudota nopeammin kuin kevyiden, joten kaikki vastakkaiset
näkemykset leimattiin järjettömiksi, omituisiksi ja
todennäköisesti vilpillisiksi. Tosin heti kun joidenkuiden
noista omituisista ja järjettömistä ihmisistä
onnistui suostutella muutama terveen järjen edustaja seuraamaan
kokeitaan — ei mikään helppo
tehtävä —, kävi ilmeiseksi, ettei luonto
tottele ihmisten näkemyksiä, vaikka ne olisivat miten
yksituumaisia. Niinpä ei muu auttanut kuin se, että
ihmisten näkemysten täytyi siirtyä luonnon linjoille.
Siinä opittiin hiukan nöyryyttä. Muutamat ihmiset, ne
jotka ahersivat laboratorioissa, alkoivat nähdä, että
heidän oli joka suhteessa hylättävä ylpeys, jota
lopullisen käsityksen varmuus herätti, ja kaikin keinoin
ponnisteltava niin heltymättä kuin mahdollista, jotta
voitaisiin tavoittaa kokemuksen kaikenkattava kymi, jonka on viime
kädessä ohjattava heitä, ja kuunneltava, mitä
luonto näyttää kertovan. Tämän
kokemusmenetelmän luonnontieteelliset sovellukset viimeisten
kolmensadan vuoden ajalta — huolimatta ihmiskunnan
enemmistön purevasta paheksunnasta — rohkaisevat uskomaan,
että olemme pääsemässä lähemmä ja
lähemmä käsitystä, joka ei uhkaa romahtaa —
vaikka emme voi odottaa, että koskaan lopullisesti
saavuttaisimme tuon ihanteellisen päämäärän.
— 1893.
27. Huomautus marginaalissa: Poista loppu. — 1893,
1903.