Studia musicologica Universitatis Helsingiensis

 

Sarja Studia musicologica Universitatis Helsingiensis (ISSN 0787-4294) on Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksen, nykyisen musiikkitieteen oppiaineen monikielinen julkaisukanava. Sarja perustettiin vuonna 1990, ja siinä julkaistaan musiikkitieteellisiä väitöskirjoja sekä käännöksiä, artikkelikokoelmia ja monografioita. Sarjan päätoimittaja on professori Eero Tarasti.

Toimituksen osoite:
 
    Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
    Musiikkitiede
    PL 59 (Unioninkatu 38 C)
    00014 HELSINGIN YLIOPISTO

Julkaisusarjan kirjoja välittää nuottikauppa Ostinato Oy.

Sarjassa ovat ilmestyneet seuraavat teokset:

1. Tomi Mäkelä: Konsertoiva kamarimusiikki 1920-luvun alun Euroopassa: Historiallinen ja interaktionalistinen näkökulma tyylilajin muotoihin ekspressionismin ja uusbarokin piirissä. 1990. ISBN 951-45-5249-0. 282 s.
2. Kauko Karjalainen: Leevi Madetojan oopperat Pohjalaisia ja Juha: Teokset, tekstit ja kontekstit. Diss. 1991. ISBN 951-45-5742-5. 311 s.
3. Kari Kilpeläinen: Tutkielmia Jean Sibeliuksen käsikirjoituksista. Diss. 1992. ISBN 951-45-6138-4. 303 s.
4. Ilmo Pokkinen: ”Orgaaninen prosessi”: Tutkimus Joonas Kokkosen motiivitekniikan ja muotoajattelun kehittymisestä. Diss. 1992. ISBN 952-90-3841-0. 349 s.
5. Veijo Murtomäki: Symphonic unity: The Development of Formal Thinking in the Symphonies of Sibelius. Translated by Henry Bacon. 1993. ISBN 951-45-6406-5. 339 s.
6. Irma Vierimaa (ed.): Balticum — a Coherent Musical Landscape in 16th and 18th Centuries. 1994. ISBN 951-45-6680-7. 116 s.
7. Urve Lippus: Linear Musical Thinking: A Theory of Musical Thinking and the Runic Song Tradition of Baltic-Finnish Peoples. Diss. 1995. ISBN 951-45-6969-5. 169 s.
8. Antti Vihinen: Theodor W. Adornon Sibelius-kritiikin poliittinen ulottuvuus. Diss. 2000. ISBN 951-45-9483-5. 236 s. Painos loppunut.
9. Eero Tarasti (ed.): Musical Semiotics Revisited. 2003. ISBN 952-5431-03-7. 669 s. Painos loppunut.
10. Drina Hočevar: Movement and Poetic Rhythm: Uncovering the Musical Signification of Poetic Discourse via the Temporal Dimension of the Sign. Diss. 2003. ISBN 952-5431-06-3. 283 s. Painos loppunut.
11. Kai Lassfolk: Music Notation as Objects: An Object-Oriented Analysis of the Common Western Music Notation System. Diss. 2004. ISBN 952-5431-07-X. 172 s.
12. Markus Lång: Psykoanalyysi ja sen soveltaminen musiikintutkimukseen. Diss. 2004. ISBN 952-10-2197-7. 321 s. Painos loppunut.
13. Erkki Pekkilä: Etnomusikologia ja maailmanmusiikki: Esseitä ja arvosteluja. 2006. ISBN 952-10-3489-0. 237 s.
14. Rita Honti: Principles of Pitch Organization in Bartók’s Duke Bluebeard’s Castle. Diss. 2006. ISBN 952-10-3331-2. 362 s.
15. Erkki Pekkilä & David Neumeyer & Richard Littlefield (ed.): Music, Meaning and Media. 2006. ISBN 952-5431-18-5. 246 s.
16. Rita Honti: Principles of Pitch Organization in Bartók’s Duke Bluebeard’s Castle. 2nd edition. 2007. ISBN 978-952-10-3837-2. 362 s.
17. Álvaro Menanteau: Modernidad, posmodernidad e identidad del jazz en Chile: El caso de la generación de 1990 y Ángel Parra. Diss. 2009. ISBN 978-952-10-5279-8. 182 s.
18. Clara Petrozzi: La música orquestal peruana de 1945 a 2005: Identidades en la diversidad. Diss. 2009. ISBN 978-952-92-5977-9. 402 s.
19. Reijo Lainela: Pathet: Musiikin symboliikka jaavalaisessa varjoteatterissa. Diss. 2010. ISBN 978-952-10-5908-7. 396 s.
20. Wojciech Stępień: Signifying Angels: Analyses and Interpretations of Rautavaara’s Instrumental Compositions. Diss. 2010. ISBN 978-952-10-6399-2. 317 s.
21. Maris Amon-Merilain: Ühis- ning erijooni Soome ja Eesti Kaitseliitude puhkpillimuusikas aastatel 1925–1934. Diss. 2011. ISBN 978-952-10-7149-2. 382 s.
** 22. Reijo Jyrkiäinen: Form, Monothematicism, Variation and Symmetry in Béla Bartók’s String Quartets. Diss. [Translation.] 2012. ISBN 978-952-10-8040-1. 390  s.
** 22.
bis  
Reijo Jyrkiäinen: Muoto, monotemaattisuus, muuntelu ja symmetria Béla Bartókin jousikvartetoissa. 2012. ISBN 978-952-93-0739-5. 378  s.
23. Timo Laiho: Perception, Time and Music Analysis: An Introduction to Analytic-Generative Methodology. Diss. 2013. ISBN 978-952-10-8715-8. 248 s.
24. Marianela Calleja: Ideas of Time in Music: A Philosophico-logical Investigation Applied to Works of Alberto Ginastera (1916–1983). Diss. 2013. ISBN 978-952-10-8992-3. 273 s.
25. John Nelson: The Significance of Rimsky-Korsakov in the Development of a Russian National Identity. Diss. 2013. ISBN 978-952-10-9390-6. 400 s.
26. Áurea Domínguez Moreno: Bassoon Playing in Perspective: Character and Performance Practice from 1800 to 1850. Diss. 2013. ISBN 978-952-10-9443-9. 255 s.
27. Jukka Kuha: Suomen musiikkioppilaitoshistoriaa: Toiminta ulkomaisten esikuvien pohjalta vuoteen 1969. Diss. 2017. ISBN 978-951-51-3197-3. 864 s.
28. Hanna Isolammi: Väinö Raition orkesteriteosten modernismi ja sen vastaanotto 1920-luvun Helsingissä. Diss. 2019. ISBN 978-951-51-5284-8. 346 s.
29. Rafael Leonardo Junchaya: Teaching Music Composition: Creating Form in Time. Diss. 2019. ISBN 978-951-51-5183-4. 241 s.
30. Kari Laitinen: Piipareita, klarinetinpuhaltajia ja musikantteja: Sotilassoittajat Suomessa Ruotsin ajan lopulla. Diss. 2020. ISBN 978-951-51-6363-9. 318 s.
Sarja jatkuu.
______________________
 
* Oppiaineen virheen takia kahdelle väitöskirjalle annettiin sama numero syksyllä 2004. Virhe vaikuttaa muutamien niteiden järjestysnumeroon. Vaikka Långin väitöskirjaan on painettu numero 11, se on todellisuudessa sarjan 12. nide; Pekkilän antologiaan on painettu numero 12 ja Hontin väitöskirjaan numero 13.
 
** Jyrkiäisen englanninkielinen väitöskirja sekä sen suomenkielinen alkuperäisversio on molemmat julkaistu numerolla 22.

 

 

Takaisin kotisivulleni