Kirjoitus julkaistiin alun perin
Poikkitelan
numerossa 2–3/1992 (3. vsk.), s. 12–16.
Laajennettu versio julkaistiin kokoelmassa
Valitetut teokset (s. 23–49) vuonna 2014.
Johdanto
Ernst
Toch (1887–1964) on suomalaisille melko vieras
säveltäjä. Hänen nimensä on meille tuttu
lähinnä
Aarre
Merikannon uran yhteydestä. Mainzilainen
Schott &
Söhne -musiikkikustantamo julisti syksyllä 1924
sävellyskilpailun, ja siihen osallistui kaikkiaan 103
säveltäjää erilaisilla kamarimusiikkiteoksilla.
Kilpailun tulos julistettiin maaliskuussa 1925: tuomaristo – Joseph
Haas, Paul Hindemith, Erich Korngold, Franz Schrecker, Lothar
Windsperger – päätti jakaa viisi yhtä suurta
palkintoa, ja ne annettiin Merikannolle, Paul Dessaulle, Aleksandr
Tšerepninille, Hermann Wunschille ja Ernst Tochille. Merikannolta
palkittiin ns. Schott-konsertto yhdeksälle soittimelle op. 29 ja
Tochilta konsertto sellolle ja kamariorkesterille op. 35.
1920–30-luvun Saksassa Toch
kuului musiikin modernismin kärkinimiin mm. Paul Hindemithin,
Arnold Schönbergin, Kurt Weillin ja Ernst Křenekin ohella.
Hänen teoksiaan esitettiin Saksan lukuisilla musiikkijuhlilla ja
kustannettiin mainitun Schottin toimesta vuoteen 1933 saakka, jolloin
kansallissosialistit ryhtyivät mustamaalaamaan
”bolševikkisäveltäjiä”. Monet Tochin
sävellykset olivat menestyksekkäitä. Toch kutsuttiin v.
1932 kiertueelle Yhdysvaltoihin esittämään teoksiaan, ja
hän emigroitui sinne v. 1934. Arnold Schönbergin tavoin Toch
oli itävaltalaissyntyinen juutalainen säveltäjä, joka
työskenteli paljon Saksassa ja joutui pakenemaan natseja USA:han.
Hän jäi kuitenkin jossain määrin aikalaistensa
varjoon. Niinpä Toch saattoi elämänsä
loppupuolella vitsailla olevansa ”1900-luvun unohdetuin
säveltäjä”.
Paitsi säveltäjä oli
Ernst Toch myös huomattava pianisti, opettaja ja kirjoittaja;
tunnetuimpia hänen oppilaistaan lienevät
säveltäjä-kapellimestari André Previn ja
säveltäjä Mel Powell. Tochin musiikki ja ajattelu ovat
omaleimaisia, varsinkin kun otetaan huomioon hänen muodollisen
koulutuksensa niukkuus. Voitaisiinkin pohtia, olisiko aika ottaa hänen
elämäntyönsä uudelleen arvioitavaksi.
Katsaus Ernst Tochin elämäkertaan
Elämänvaiheet Itävallassa ja Saksassa
Ernst Toch syntyi Wienissä 7. päivänä joulukuuta
1887. Hänen isänsä Moritz Toch oli kauppias,
eikä perheessä harrastettu musiikkia. Toch osoitti kuitenkin jo
lapsena perheessään harvinaista mielenkiintoa
ääniä ja musiikkia kohtaan. Hän opetteli
soittamaan pianoa isoäitinsä panttilainaamossa, ja
nuotinlukutaidon hän oppi alivuokralaisena asuneelta
harrastelijaviolistilta. Toch ei siis saanut järjestelmällistä
musiikinopetusta, eikä perhekään rohkaissut
musiikkiharrastuksia. Toch totesi myöhemmin, että
musiikillisen lahjakkuuden ilmeneminen sellaisissa oloissa olikin pieni
ihme.
Tochin isä halusi poikansa
opiskelevan vakavaraiseen ammattiin, ja lukion jälkeen Toch
kirjoittautui Wienin yliopistoon opiskelemaan
lääketiedettä (vuosiksi 1906–09).
Lääketieteen opintojen ohella hän kuitenkin jatkoi
musiikin harrastamista. Hän oli jo lukioaikanaan tutustunut Wolfgang
Amadeus Mozartin jousikvartettoihin, ja voidakseen perehtyä niihin
paremmin hän jäljensi niitä. Monien muidenkin
säveltäjien kohdalla, erityisesti ennen nuottipainannan
kehittymistä, musiikin kopioiminen kuului
tärkeänä osana musiikkiopintoihin. – Toch tutki
myös Johann Sebastian Bachin teosta Hyvin viritetty klaveeri
1–2.
Toch itse muisteli myöhemmin:
”Samaan aikaan minussa heräsi vastustamaton halu kirjoittaa
kokonaan omia kvartettoja.” Niinpä Toch olikin 17 vuoden
iän saavutettuaan säveltänyt jo kuusi jousikvartettoa
– kaikki salassa. Kuudennen jousikvarteton a-molli op. 12
partituuri kulkeutui viulisti Arnold Rosén käsiin, ja
hänen Rosé-kvartettinsa kantaesitti teoksen Wienissä v.
1905. Tochia kiitettiin eloisasta jousisatsista.
Vuonna 1909 Toch voitti nuorille
säveltäjille joka neljäs vuosi
järjestettävän Mozart-kilpailun, johon hän oli
kolme vuotta aikaisemmin pilan päiten osallistunut
F-duuri-kamarisinfonialla. Palkintona oli nelivuotinen stipendi
Frankfurt am
Mainin konservatorioon. Toch keskeytti lääketieteen
opintonsa ja muutti Wienistä Saksaan. Hän opiskeli
Frankfurtissa pianonsoittoa Willy Rehbergin (1863–1937) ja
sävellystä Iwan Knorrin (1853–1916) johdolla.
Willy Rehberg oli
sveitsiläissyntyinen pianisti ja kapellimestari. Hän oli opiskellut
Zürichissä ja Leipzigissa (vuosina 1885–90). Hän
opetti pianonsoittoa Leipzigissa ja toimi kapellimestarina vuoteen 1890,
jolloin hän siirtyi opettamaan pianonsoittoa Genovaan; hän
toimi myös Genovan kaupunginteatterin kapellimestarina. Vuonna
1907 hän siirtyi opettamaan Frankfurtin konservatorioon ja v. 1917
Mannheimin musiikkikorkeakouluun. Vuosina 1921–26 hän
opetti Baselissa ja v. 1927–33 jälleen Mannheimissa. Rehberg
sävelsi kamari- ja pianomusiikkia, ja hän käytti
soitonopetuksessa apuna mm. Georg Friedrich Händelin, J. S.
Bachin, Ludwig van Beethovenin, W. A. Mozartin ja Max Regerin
sävellyksiä. – Willy Rehbergin poika Walter Rehberg
(1900–57) oli isänsä tavoin pianisti ja kapellimestari;
hän opiskeli pianonsoittoa isänsä ja Eugène
d’Albertin johdolla sekä sävellystä Ernst Tochin
johdolla.
Iwan Knorr oli saksalainen
säveltäjä ja musiikkikirjailija. Hän oli opiskellut
pianonsoittoa Ignaz Moschelesin, teoriaa Hans Richterin ja sävellystä
Carl Reinecken johdolla. Vuosina 1874–83 hän opetti
Harkovissa. Hän ystävystyi Johannes Brahmsin kanssa ja sai
tämän suosituksesta opettajanviran Frankfurtin
Hoch-konservatoriosta; vuodesta 1886 lähtien hän opetti
sävellystä, ja hänen oppilaisiinsa kuuluivat Tochin ohella
Cyril Scott (1879–1971) ja Hans Pfitzner (1869–1949).
Knorr oli lahjakas säveltäjä, mutta hänen
tuotantonsa on suppeahko; hän oli kiinnostunut Ukrainan
kansanmusiikista (hän asui Ukrainassa v. 1861–68 ja
1874–83), ja hänen kontrapunktinhallintaansa on verrattu Max
Regeriin. Hän julkaisi teoreettisia kirjoituksiaan salanimellä
Otto Armand.
Kun Toch saapui Frankfurtiin,
hänellä oli jo mainetta säveltäjänä.
Kerrotaankin, että kun Toch ilmoittautui Iwan Knorrille,
tämä ihmetteli: ”Tekö haluatte opiskella minun
johdollani? Ja itse aioin kysyä, saisinko minä opiskella
Teidän johdollanne.”
Toch palkittiin vuonna 1910
Mendelssohn-palkinnolla, ja hän sai myös Itävallan
valtionpalkinnon neljänä vuotena peräkkäin.
Vuonna 1913 hänet nimitettiin pianonsoitonopettajaksi Mannheimin
Zuscheid-musiikkikorkeakouluun. Tänä aikana Toch
sävelsi myöhäisromanttiseen tyyliin muun muassa sellaiset
teokset kuin sarjan Kuolevasta rokokoosta viululle ja pianolle op.
16, 8. jousikvarteton Des-duuri op. 18, serenadin kolmelle viululle op. 20
ja klarinettisonaatin A-duuri op. 22. Tuotanto painottui siis
kamarimusiikkiin. Tochin säveltäjänura keskeytyi
ensimmäisen maailmansodan ajaksi, koska hän palveli
Itävallan armeijassa. Sodan päätyttyä Toch palasi
Mannheimiin.
Sodan jälkeen Toch alkoi
kamarimusiikin ohella lähestyä orkesterimusiikkia:
sellokonsertto op. 35 voitti jaetun palkinnon Schott & Söhne
-kustantamon kilpailussa (1925), ja 1. pianokonsertto op. 38 kantaesitettiin
Düsseldorfissa 8. 8. 1926 (solistina oli Walter Gieseking).
Teos esitettiin seuraavana vuonna Frankfurtin kansainvälisillä
musiikkifestivaaleilla (solistina oli Walter Frey ja kapellimestarina Hermann
Scherchen), ja esityksestä tuli Tochille suuri menestys.
1920-luvulla Toch alkoi kiinnostua
myös oopperasta. Vuodelta 1925 on keskeneräiseksi
jäänyt ja kadonnut ooppera Wegwende, ja vuonna 1927
kantaesitettiin Baden-Badenissa Hans Christian Andersenin aiheeseen
perustuva Prinsessa ja herne op. 43, seuraavana vuonna
Mannheimissa ”ei mikään perhedraama” Egon
ja Emilie op. 46 Christian Morgensternin tekstiin ja vuonna 1930
Königsbergissä ooppera Viuhka op. 51, teksti
Ferdinand Lionin. Kaikki oopperat ovat aiheensa puolesta enemmän
tai vähemmän humoristisia ja sarkastisia.
Toch jatkoi sodan jälkeen
myös akateemisia opintojaan: hän väitteli filosofian
tohtoriksi Heidelbergistä vuonna 1921. Väitöskirja
Beiträge zur Stilkunde der Melodie julkaistiin vuonna 1923
nimellä Melodielehre.
Vuodesta 1928 vuoteen 1933 Toch asui
Berliinissä. Se oli tuolloin Saksan uuden musiikin
tärkeimpiä keskuksia Dessaun Bauhausin ohella.
1920–30-luvun vaihteessa oltiin kiinnostuneita mm. koneellisen musiikin
tuottamisesta, ja Berliinin tärkeimpiä kokeilijoita olivat Paul
Hindemith ja Ernst Toch. He sävelsivät muun muassa
musiikkia suoraan äänilevyä varten
(Grammophonmusik), ja teoksia esitettiin Berliinin Neue
Musik -konserttisarjassa. Äänilevyt ovat valitettavasti
tuhoutuneet.
Toch jatkoi
säveltäjän- ja opettajanuraansa Berliinissä, ja
hän alkoi kiinnostua myös elokuvamusiikista. Vuonna 1928
Baden-Badenin kamarimusiikkijuhlien teemana oli elokuva ja musiikki, ja
Toch sävelsi näitä juhlia varten musiikin kokeelliseen
elokuvaan Die Kinderfabrik. Vuonna 1930 valmistui
ensimmäinen musiikki näytelmäelokuvaa varten:
Karamasoff. – Kokeellisen musiikin alueelle kuuluu
myös Tochin kenties tunnetuin sävellys, Maantieteellinen
fuuga puhekuorolle a cappella; se on Puhemusiikkia-sarjan
kolmas osa. Teos kantaesitettiin Berliinissä kesäkuussa 1930,
samoin kuin toinenkin teos puhekuorolle ja lausujalle: Vesi op. 53.
Se kuvaa veden kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia. Näitä
kahta teosta on käytetty paljon musiikinopetuksessa.
Tochin maine oli 1930-luvulla kiirinyt
niin laajalle, että yhdysvaltalainen Pro Musica -yhdistys kutsui
hänet konserttikiertueelle Amerikkaan kevääksi 1932.
Toch esitti kiertueella omaa musiikkiaan, muun muassa ensimmäisen
pianokonserttonsa Bostonin sinfoniaorkesterin ja Sergei Kusevitskin kanssa
25. ja 26. päivänä maaliskuuta. Konsertto sai
myönteisen vastaanoton. Ohjelmaan kuului myös Tochin
Kirjava sarja op. 48 vuodelta 1928.
Adolf Hitler valittiin Saksan
valtakunnankansleriksi vuonna 1933, ja samaan aikaan juutalaisvastainen
liikehdintä laajeni maassa. Toch katsoi parhaaksi paeta maasta; hän
matkusti (yhdessä mm. Richard Straussin kanssa) Firenzeen
edustamaan Saksaa musiikkitieteilijäin kongressiin mutta ei
enää palannut Berliiniin vaan siirtyi Pariisiin ja edelleen
perheensä kanssa Lontooseen.
Kansallissosialistit eivät juuri
sallineet epäarjalaisen musiikin esityksiä. Saksan juutalainen
kulttuurijärjestö sai ajoittain toimia, ja se järjesti
vielä tammikuussa 1935 Tochin 2. pianokonserton esityksen. Sen
jälkeen Tochin musiikki tuli esille vain kansallissosialistien
propagandan yhteydessä.
Die Musik -lehti julkaisi
1. 3. 1936 antisemitistisen erikoisnumeron. Sen
artikkelit käsittelivät
mm. ”juutalaisia musiikkitehtailijoina”, ja lehdessä
julkaistiin Felix Mendelssohnin, Giacomo Meyerbeerin, Gustav Mahlerin,
Arnold Schönbergin, Tochin, Kurt Weillin, Otto Klempererin
ynnä muiden retusoituja muotokuvia.
Toukokuun 22.
päivänä 1938 avattiin Düsseldorfissa
”rappiomusiikkia” (Entartete Musik) esittelevä
näyttely. Siinä esiteltiin ”marxilaisia, bolševistisia,
juutalaisia ym. epäsaksalaisia suuntauksia, kuten atonaalista musiikkia
ja jatsia”; näytteillä oli äänilevyjä,
nuotteja ja kirjoituksia sellaisilta tekijöiltä kuin Igor
Stravinskilta, Alfred Einsteinilta, Schönbergiltä, Alban
Bergiltä, Tochilta, Hanns Eislerilta ja monilta muilta. Lisäksi
mainittujen säveltäjien nuotteja poltettiin roviolla ja
painolaattoja rikottiin.
Elämänvaiheet Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa
Martin J. Dain kuvasi Tochin oletettavasti joulukuussa 1958. |
Lontoossa
Toch toimi pianonsoitonopettajana ja sävelsi.
Hänen sinfoniansa pianolle ja orkesterille eli 2. pianokonsertto op. 61
oli valmistunut Saksassa jo kaksi vuotta aikaisemmin, mutta se sai
kantaesityksensä vasta nyt Lontoossa v. 1934;
säveltäjä soitti itse konserton piano-osuuden.
Englannissa Toch sävelsi muun muassa musiikin kolmeen elokuvaan;
filmisäveltäjänä hänet tunnettaneenkin
parhaiten musiikista elokuvaan
Don
Juanin yksityiselämä. Sen ohjasi
Alexander Korda Englannissa vuonna 1934.
Syksyllä 1934 Toch muutti perheineen
edelleen USA:han. Ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistunut orkesteriteos
on Big Ben: Muunnelmia Westminsterin kellosävelmästä
op. 62. Vuosina 1934–36 hän opetti musiikkia New Yorkissa.
George Gershwinin ehdotuksesta Warner Bros. -elokuvayhtiö
päätti tilata Tochilta musiikkia, ja Toch muutti Kaliforniaan.
Elokuvahanke kuitenkin raukesi, mutta Paramount-yhtiö palkkasi Tochin
studiolleen. Vuosien 1935 ja 1945 välisenä aikana Toch
sävelsi musiikin seitsemään Paramountin ja neljään
Columbian elokuviin sekä katkelmia lukuisiin muihin elokuviin.
Hän oli kolme kertaa ehdolla jaettaessa parhaan elokuvamusiikin
Oscar-palkintoa.
Kaliforniaan-muuton jälkeen
Toch sävelsi kaksi huomattavaa kamarimusiikkiteostaan: jousitrion
op. 63 ja pianokvinteton op. 64. Niiden modernistinen sävelkieli ei
saanut 1930-luvun Yhdysvalloissa huomattavaa vastakaikua. Tochin tyyli
alkoikin muuttua tonaalisemmaksi ja harmonisemmaksi, esimerkiksi
kantaatissa Kyynelin kylväjät op. 65.
Natsien miehitettyä
Itävallan v. 1938 Toch joutui työskentelemään
yhä kovemmin, jotta hän olisi pystynyt avustamaan maasta
paenneita sukulaisiaan. Hän antoi myös yksityistunteja, ja
vuodesta 1940 lähtien hän opetti musiikkia
Kalifornian
yliopistossa Los Angelesissa. Vuonna 1944 hän piti
Harvardin
yliopistossa luentosarjan ja julkaisi sen neljä vuotta
myöhemmin kirjana The Shaping
Forces in Music. Hän ei juuri ehtinyt keskittyä omiin
sävellyksiinsä ennen toisen maailmansodan
päättymistä. – Vuonna 1940 Toch sai
Yhdysvaltain kansalaisuuden.
Vuonna 1945 Toch sävelsi
yhdessä Arnold Schönbergin, Igor Stravinskin ja kolmen muun
säveltäjän kanssa Luomis-sarjan, joka kuvaa
maailman luomista. Tochin säveltämä jakso oli
Liitto. Partituuri on kadonnut, mutta äänilevy on
säilynyt.
Sodan jälkeen Toch asui osan
aikaa Euroopassa. Hän sävelsi ensimmäisen sinfoniansa
op. 72 Wienissä v. 1949–50, ja se kantaesitettiin siellä
20. 12. 1950. Toch aloitti sinfonioiden säveltämisen
huomattavan vanhana: hän oli 63-vuotias 1. sinfonian
valmistuessa.
Toinen sinfonia op. 73 on omistettu
Albert Schweitzerille, ja se esitettiin ensi kerran Wienissä
11. 1. 1952. Kolmas sinfonia kantaesitettiin Pittsburghissa
2. 12. 1955, ja se sai
Pulitzer-palkinnon toukokuussa 1956. –
Kolmen ensimmäisen sinfonian voi ajatella muodostavan triptyykin,
ja ne heijastavat Tochin uskonnollista ja humanistista ajattelua, joka juonsi
juurensa vakavan sydänkohtauksen aiheuttamasta
elämänmuutoksesta. Hän joutui luopumaan
elokuvatyöstä, koska filmistudioiden kiivas työtahti
rasitti liiaksi hänen terveyttään.
Vuosien 1948 ja 1964
välisenä aikana Toch matkusteli opettamassa eri puolilla
Yhdysvaltoja ja Eurooppaa. Hän sävelsi vielä neljä
sinfoniaa (kuudes ja seitsemäs kantaesitettiin vasta v. 1967), lukuisia
orkesteri- ja kamarimusiikkiteoksia sekä oopperan Viimeinen
tarina op. 88
(kantaesitys
oli vasta vuonna 1995). Hänelle
myönnettiin lukuisia palkintoja ja kunnianosoituksia.
Ernst Toch kuoli
mahasyöpään Los Angelesissa lokakuun ensimmäisenä
päivänä vuonna 1964. Kuolinvuoteen vierellä oli
uuden jousikvarteton luonnokset.
Elämäntyöstä
Kautta Tochin tuotannon näkyy 1800-luvun saksalaisen romantiikan vaikutus. Hänen musiikkinsa alkaa vapautua tonaalisesti vuoden 1920 paikkeilla; hän käyttää runsaahkosti kromatiikkaa, mutta musiikkiin jää jäljelle sävellajituntu. Hän oli kiinnostunut uusista sävellystekniikoista, kuten sarjallisuudesta, vaikka ei omaksunut niitä laajemmin; esimerkiksi 13. jousikvartetossa op. 74 (1953) hän käyttää dodekafonista riviä. Toch totesi rivitekniikasta:
”– – kaksitoistasäveljärjestelmä voi rikastuttaa, kun se liitetään mukauttaen menneisyyden tyylivarastoon, mutta se voi myös köyhdyttää, kun kaikki sen ulkopuolelle jäävä dogmaattisesti hylätään. – – En kuulu rivisäveltäjiin, enkä aio heihin liittyäkään.”
Tochin musiikki on myös
purevan karakterisoivaa ja huumorin ryydittämää, ja
kirjalliset aiheet olivat hänelle läheisiä (mm.
orkesteriteokset Peter Pan op. 76 ja ”iloinen alkusoitto”
Pinocchio). Elokuvamusiikissa Tochin alaksi osoittautuivat
erityisesti jännitys- ja takaa-ajokohtaukset.
Myöhäiskauden teoksissa on ajoin vallalla myös lyyrinen
ja melankolinen sävy (mm. Notturno op. 77 ja 4. sinfonia op.
80).
On luonnehdittu, että Toch oli
pohjimmiltaan nöyrä käsityöläinen
eikä erikoisuuksien tavoittelu tai itsensä korostaminen
häntä kiinnostanut.
Kalifornian yliopistoon Los Angelesiin
perustettiin vuonna 1967 erityinen
Ernst
Toch -arkisto, ja siinä
säilytetään Tochin käsikirjoituksia sekä
muuta häntä käsittelevää materiaalia.
Kokoelman ensimmäisenä hoitajana toimi Tochin
tyttärenpoika Lawrence Weschler. –
The
Friends of UCLA Library julkaisi vuonna 1971 Mantle Hoodin
toimittaman valikoiman
Tochin esseitä: Placed as a Link in this Chain
(Lenkkinä tässä ketjussa).
Mitä Tochista on tiedetty Suomessa
Kun Ernst Toch kerran mainitsi Nikolai Slonimskille (Nicolas
Slonimsky) olevansa ”1900-luvun unohdetuin
säveltäjä”, niin Slonimski pyrki kumoamaan
Tochin väitteen huomauttamalla, että Tochin musiikkia
sentään esitettiin eri puolilla maailmaa ja että
hänen nimensä löytyy ”jopa
venäläisestä ensyklopediasta ja suomalaisesta
musiikkitietosanakirjasta”.
Tochista on tosiaankin hakusana vuonna
1948 julkaistussa ja Otavan kustantamassa Musiikin tietokirjassa.
Itse asiassa jo Sulho Rannan Musiikin historia
pääpiirteittäin (1933) osaa kertoa Tochista
seuraavan: ”Ernst Toch on kirjoittanut eksoottista
näyttämömusiikkia ja kamari-sinfonian [D i e]
C h i n e s i s c h e
F l ö t e,
Kiinalainen huilu.” (S. 230.)
Suuressa musiikkikirjassa
(Otava, 1959) ei ole hakusanaa Tochista. Otavan isossa
musiikkitietosanakirjassa (1977) on hakusana, samoin Tammen
musiikkitietosanakirjassa (1984). Otavan musiikkitiedossa
(1987) on suppea maininta. Lisäksi Toch on päässyt
lukuisiin ”maallisiin” hakuteoksiin ja ensyklopedioihin.
Tähän asti laajin ja
monipuolisin Tochia käsittelevä suomalainen kirjoitus
sisältyy Tomi Mäkelän teokseen Konsertoiva
kamarimusiikki 1920-luvun alun Euroopassa (1990).
Mäkelä keskittyy analysoimaan ensi sijassa Schottin kilpailun
voittaneita sävellyksiä; niihinhän kuuluu Tochin
sellokonsertto op. 35. Mäkelä esittää konsertosta
laajan ja yksityiskohtaisen analyysin sekä toteaa:
”– – [Toch] on kuitenkin jäänyt vaille biografiaa tai kokonaisarviota, mikä ei voi olla hämmästyttämättä, onhan kyseessä mm. tunnetun melodiaopin (Melodielehre, 1923) luoja ja originelli [!] musiikin evolutionisti.” (S. 75.)
Myös Seppo Heikinheimon perinpohjaisesta Aarre Merikanto -elämäkerrasta (1985) voi löytää pari mainintaa Tochista, jos ei luota henkilöhakemiston ilmoittamiin sivunumeroihin.
Cohn, Arthur 1965: Twentieth-Century Music in Western
Europe. Dent, London.
Heikinheimo, Seppo 1985: Aarre Merikanto:
Säveltäjänkohtalo itsenäisessä
Suomessa. WSOY, Helsinki.
Mäkelä, Tomi 1990: Konsertoiva kamarimusiikki
1920-luvun alun Euroopassa. Studia musicologica Universitatis
Helsingiensis, 1. Helsingin yliopiston musiikkitieteen
laitos, Helsinki.
Ranta, Sulho 1933: Musiikin historia
pääpiirteittäin.
Gummerus, Jyväskylä.
Slonimsky, Nicolas 1967: Ernst Toch (1887–1967).
Übersetzung von K. W. Bartlett. – Neue Zeitschrift
für Musik, 12 (128. vsk.), s. 499–501.
Toch, Ernst 19772: The
Shaping Forces in Music: An Inquiry into the Nature of Harmony, Melody,
Counterpoint, Form. [1948.] Dover, New York.
Weschler, Lawrence 1974: Ernst Toch, 1887–1964: A
Biographical Essay Ten Years After His Passing. UCLA, Los
Angeles.