Kirjoitus perustuu
tutkijaseminaarialustukseen,
joka pidettiin marraskuussa 2000 Helsingin yliopistossa.
Alustus julkaistiin
Synkooppi-lehden
numerossa 1/2001 (23.
vsk.), s. 46–48.
Julkaistu myös kirjassa Valitetut teokset, s. 103–107.
Siteerattaessa viitattava tuohon julkaisuun.
Hyvät kuulijat!
Ihmisen ruumis on salaperäinen ja hallitsematon paikka. Suuri osa
elintoiminnoistamme tapahtuu tietomme ja tahtomme ulottumattomissa, ja
voimme vain mukautua ruumiimme tapahtumiin, oikkuihin ja rajoituksiin.
Voitaisiin sanoa, että emme ole niinkään
isäntiä omassa talossamme vaan ratsastamme vikuroivalla
hevosella ja joudumme useinkin kulkemaan minne se vie. Tosiasiallisin ja
tuntuvin mahtimme kohdistuu elinympäristöömme, jota
muokkaamme ruumiimme vaateiden mukaiseksi. Henkisten tarpeiden ohjaama
muokkaus tulee myöhemmin, kun ruumiilliset tarpeet on saatu
tyydytettyä.
Koska sisikuntamme on pitkälti
käskyvaltamme ulottumattomissa, ajateltiin kauan, että
sentään henkinen osamme, sielumme, psyykemme, on kirkas ja
selkeä. René Descartes (1956: 97–) opetti, että
itsetutkistelussa tajuamme erehtymättömästi kaiken,
mitä hengessämme tapahtuu. Tämä uljas kuvitelma
on osoittautunut harhaksi. Olemme saaneet kirkasta ja selkeää
näyttöä siitä, että emme ole tietoisia kaikista
psyykkisistä prosesseistamme. Halujemme, toiveidemme ja pelkojemme
perimmäiset vaikuttimet jäävät usein
itseltämmekin tuntematta. Osa haluistamme ja toiveistamme tuntuu
olevan ruumiistamme lähtöisin, mutta emme kykene
näkemään, kuinka ne tajuntaamme joutuvat.
Emme osaa kuvata, millainen yhteys
vallitsee ruumiimme ja henkemme välillä. Voimme vain havaita
yhteyden hyvin kiinteäksi, ehkä kaikkein kiinteimmäksi
sukupuolitoiminnoissa. Monilla mielentiloilla on välitön
ruumiillinen vastineensa, esimerkiksi pelästymisellä,
ahdistuksella, nolostumisella. Ylevät tunteet, kuten riemun, voi
näköjään tunnistaa siitä, ettei meidän
tarvitse olla kovinkaan tietoisia ruumiistamme. Voisi todeta, että
ruumis on huolen (Sorge) lähde. Monet
hengenelämän pyrkimykset tavoittelevat ruumiin vaateiden
hallitsemista tai jopa ruumiin kieltämistä; emmehän voisi
selvitä elossa, jos antaisimme vallan kaikille ruumiin yllykkeille.
Eri taiteista nimenomaan musiikki tuntuu
selvimmin ilmentävän ruumiin ja sielun yhteyttä. Musiikki
on henkisen työn hedelmää, mutta musiikin
vastaanottamiseen liittyy ruumiillisia elämyksiä. Musiikki on
täynnä rytmejä ja jännitystä niin kuin
ruumiimme. Koska teemme musiikkia itse, voitaisiin sanoa, että
musisoidessamme hallitsemme ruumistamme välillisesti ja annamme
sille työstämisen aihetta.
Sonorisen ympäristön
tahallista manipulointia eli musiikkia tavataan kaikista kulttuureista, ja
voitaneen arvella, että emme tule toimeen ilman musiikkia (vaikka
jotkut yksityiset ihmiset väittävät siihen
pystyvänsä). Voisipa sanoa, että musiikki pursuaa
jokaisesta huokosestamme, halusimme tai emme. Musiikki kuuluu elimellisesti
ihmisyyteen, mutta emme kykene selittämään itsellemme
sen syntyä emmekä merkitystä tyhjentävästi:
musiikin juuret ovat tietomme tuolla puolen, tiedostumattomassa
sielunelämässämme ja ruumiissamme, sikäli kuin
näitä voidaan toisistaan erottaa.
Musikaalisuutemme on ilmeisen
vietinomaista. Musiikkiteoksen kuuntelu ei vain tyydytä kertaluonteista
tiedonhalua, vaan musiikkiteos tuottaa kuulijalleen aistillista
mielihyvää, joka voi toistua periaatteessa loputtomiin. Vaikka
tiedämme jo kertakuulemalta, kuinka musiikkiteos kulkee ja
päättyy, siitä huolimatta haluamme kuulla
jotkin teokset yhä uudelleen.1 Musiikin juuret ovat
syvemmällä kuin tietoisessa ajattelussa, emmekä
välttämättä kykene niitä lopullisesti
tavoittamaan, olipa kyse ontogeneettisestä tai fylogeneettisestä
tarkastelusta.
Några idéer kan man dock
få genom att betrakta olika sätt att använda musik.
Musikutövandet är sällskapligt eller socialt till naturen,
och i den uppdelningen som följer betraktar jag musik som ett
massfenomen; jag antar att alla musikföreteelser föds ur
massfenomen.
Den amerikanske filosofen Charles S.
Peirce (1998: 160–) delade upp människans relation till
verkligheten i tre delar och gav sina klasser de märgfulla
benämningarna förstahet (Firstness),
andrahet (Secondness) och tredjehet
(Thirdness). Vi ska nu tillämpa dessa begrepp på
musiklivet i omvänd ordning.
”Kaikki, joissa henki on,
kiittämään jo tulkohon!” kehottaa psalmirunoilija ja
täsmentää, kuinka kiittäminen on suoritettava:
”Ylistäkää häntä pasunan pauhulla,
ylistäkää häntä harpuilla ja kanteleilla.
Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla,
ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla.
Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla,
ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla.”2
Tämä esimerkki kuvaa selvästikin kaikkein hallituinta
musiikin käyttöä. Musiikkia tehdään itse
yhdessä joukolla, ja musiikilla on aivan tietty julkinen ja salattu
tarkoituksensa: musiikki on lahja, joka uhrataan Kaikkivaltiaan Jumalan
mielistykseksi; ja musiikilla pyritään aivan tietynlaiseen
hurmioituneeseen mielentilaan, jota voisi luonnehtia äitiyhteyden tai
alkutilan tavoittelemiseksi. Ihminen on tässä sävelten
isäntä, ja esimerkki kuuluu kolmannuuden tasoon.
Kun haluamme tarkastella toiseuden
ilmenemistä musiikinharjoittamisessa, voidaan löytää
havainnollinen kuvaus Sammatin suurelta runonlaulajalta:
”Siitä vanha Väinämöinen alkoi soittoa somasti
hauinruotaista romua, kalanluista kanteletta.
Sormet nousi notkeasti, peukalo ylös keveni.
Jo kävi ilo ilmoille, riemu riemulle remahti,
tuntui soitto soitannalle, laulu laululle tehosi.
Helähteli hauin hammas, kalan pursto purkaeli,
ulvosi upehen jouhet, jouhet ratsun raikkahuivat.
Soitti vanha Väinämöinen. Ei ollut sitä metsässä
jalan neljän juoksevata, koivin koikkelehtavata,
ku ei tullut kuulemahan, iloa imehtimähän.
Oravat ojentelihe lehväseltä lehväselle;
tuohon kärpät kääntelihe, aioillen asettelihe.
Hirvet hyppi kankahilla, ilvekset piti iloa.
– –
Ei sitä oloista ollut, ei ollut ve’essäkänä,
evän kuuen kulkevata, kalaparvea parasta,
ku ei tullut kuulemahan, iloa imehtimähän.
– –
Itseki ve’en emäntä, ve’en eukko ruokorinta,
jopa nousevi merestä ja lapaikse lainehesta;
ruokorintahan rivahti, väännäikse vesikarille,
tuota ääntä kuulemahan, soitantoa Väinämöisen,
kun oli ääni kummanlainen, soitanto ylen sorea.
Se siihen sike’in nukkui, vaipui maata vatsallehen,
kirjavan kiven selälle, paaen paksun pallealle.
Siinä vanha Väinämöinen soitti päivän, soitti toisen.
Ei ollut sitä urosta eikä miestä urheata,
ollut ei miestä eikä naista eikä kassan kantajata,
kellen ei itkuksi käynyt, kenen syäntä ei sulannut.
Itki nuoret, itki vanhat, itki miehet naimattomat,
itki nainehet urohot, itki pojat puol’-ikäiset,
sekä pojat jotta neiet, jotta pienet piikasetki,
kun oli ääni kummanlainen, ukon soitanto suloinen.”3
Tässä esimerkissä musiikki on jotakin itsen ulkopuolista
eikä soittoon voida itse vaikuttaa; kuulijat voivat vain hakeutua soiton
tykö ja kokea syvästi niitä mielenliikutuksia, joita soiton
on määrä herättää. Tästä
suhtautumisesta puuttuu tulevaisuuteen kohdistuva ulottuvuus, ja se kuuluu
siksi toiseuteen.
Ensiydellä Charles Peirce tarkoitti
analysoimatonta, välitöntä ja hetkellistä tunnetta,
joka tunkeutuu ihmisen mieleen ja vaatii hänen täyden
huomionsa. Mitä tulee musiikkiin, me länsimaiset ihmiset
olemme tottuneet ja turtuneet musiikkiin niin ettemme enää juuri
koe sitä ensiyden tasolla. Elias Canetti (1998: 39) on kiinnittänyt
huomiota konserttiyleisön kurinalaisuuteen ja ryytymiseen:
”Musiikkiesityksen aikana, jolloin poljennolla on keskeinen osa, ei kuulijoissa saa erottaa mitään rytmikästä elehdintää. Musiikin lakkaamaton vaihtelu herättää moninaisia ja kiihkeitä tunnetiloja. On mahdotonta, että useimmat läsnäolijat eivät kokisi niitä, ja on mahdotonta, että he eivät kokisi niitä siinä paikassa.”
Musiikki ei siis saa meitä ulkoisesti kiihdyksiin, koska meihin on
kasvanut kurinalaisuuden panssari; sen läpäiseminen
edellyttää erityistä voimankäyttöä,
kuten teknomusiikin kohdalla tapahtuu. Silti ”ne, jotka eivät
konsanaan ole musiikkia kuulleet, saattavat kiihtyä
hillittömästi ensimmäisen
musiikkielämyksensä vaikutuksesta”, arvioi Canetti (1998:
39–40). Ilmeisestikin hän viittaa nimenomaan
länsimaiseen taidemusiikkiin.
Eräältä
löytöretkeilijältä Canetti on saanut seuraavan
kuvauksen, josta ensiyden tasoon kuuluva musiikkikokemus ja sen
ruumiillisuus ilmenee havainnollisesti:
”Kun rantautuneet merimiehet esittivät tasmanialaisille alkuasukkaille Marseljeesin, heidän riemukseen nämä ilmaisivat tunteitaan niin omituisilla asennoilla ja hämmentävillä eleillä, että merimiehet lienevät nauraneet katketakseen. Eräs ihastunut nuorukainen raastoi hiuksiaan, raapi päätään kaksin käsin ja huuteli kovaäänisesti.” (Canetti 1998: 40.)
Onneksi tämä alustus ei
herättänyt aivan yhtä voimakkaita reaktioita.
1. Ehkä kysymys on vain siitä, että saamme tietoomme
yhä uusia yhteyksiä. Mutta miksi sitten haluamme tällaista
tietoa?
2. Psalmi 150: 3–5. Virsi 332.
3. Kalevala 41.
Canetti, Elias 1998: Joukko ja
valta. Suomentanut
Markus Lång. Loki-Kirjat, Helsinki. [Masse und Macht,
1960.]
Descartes, René 1956: Teoksia ja
kirjeitä. Suomentanut J. A. Hollo. WSOY, Helsinki.
Peirce, Charles S. 1998: The Essential Peirce. Selected
Philosophical Writings, 2. Edited by Nathan Houser et alii. Indiana
University Press, Bloomington.