Arvostelu julkaistiin alun perin
Kulttuurivihkojen
numerossa 5/2003 (31. vsk.), s. 10–11.
Arvostelu julkaistiin myös kokoelmassa
Valitetut teokset (s. 409–412) vuonna 2014.
Wild Strawberries (Smultronstället, 1957) Svensk Filmindustri Ohjaus: Ingmar Bergman Kuvaus: Gunnar Fischer Musiikki: Erik Nordgren Pääosissa: Victor Sjöström, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Bibi Andersson, Naima Wifstrand, Max von Sydow Kesto: 87'26" Kuvasuhde: 4 : 3 (full frame) Kieli: ruotsi Tekstitys: englanti Aluekoodi: 0 Formaatti: PAL (DVD 5) Tartan Video DVD 3369 © 2002 |
Klassikkoelokuvien DVD-julkaisuja on
tervehdittävä ilolla, sillä enimmäkseen kauppojen
hyllyt pursuavat megahittien monikanavamarkkinointia ja DVD-levyjen avulla
elokuvat pannaan vain tuottamaan vielä kerran. Suurista
auteureista Alfred Hitchcock on kuitenkin ollut DVD-hyllyissä
edusteilla. Myös Ingmar Bergmania on nykyään
kiitettävästi joskaan ei kattavasti saatavilla Tartan Videon
julkaisusarjassa. Muiden muassa Mansikkapaikasta (1957) on julkaistu
kuvan- ja äänenlaadultaan ensiluokkainen levy.
Mansikkapaikka on
Bergmanin rakastetuimpia elokuvia, muodoltaan eheä, aiheeltaan
yleisinhimillinen, näyttelijäntyöltään
häikäisevä. Yhden vuorokauden tapahtumiin on
sisällytetty takautumien avulla kokonaisen ihmiselämän
pettymykset. Mansikkapaikka on myös varhaisia
road-movie-lajityypin edustajia. Ulkoisen matkan ohella
elokuvassa tehdään sisäinen, psykoanalyyttinen matka
kohti torjuttua totuutta. Tässä suhteessa
Mansikkapaikka on onnistuneempi kuin Kesäinen
leikki (1950), jossa menneisyyden uusi läpieläminen
sinänsä johti psyykkiseen vapautumiseen.
Psykologinen
tapahtuminen on Mansikkapaikassa tärkeämpää kuin
ulkoinen juoni. Päältä katsoen elokuvassa ei paljon tapahdu:
iäkäs professori Eberhard Isak Borg (Victor Sjöström)
matkustaa kesäisen Ruotsin halki Lundiin, jossa hänet
vihitään riemutohtoriksi; matkan varrella käydään
katsomassa 96-vuotiasta äitiä (Naima Wifstrand) ja vanhaa
kesäasuntoa ja melkein joudutaan auto-onnettomuuteen;
välillä professori nukkuu.
Ulkoisten tapahtumien vaatimattomuutta
tasapainottaa sisäisen kehittelyn rikkaus ja uudenlainen kuvaustapa.
Isak Borg joutuu kohtaamaan ikäviä
totuuksia, jotka hän on torjunut ja eristänyt kliinisen
pikkutarkasti: hänestä on tullut tunteeton egoisti. Unissaan
hän joutuu kohtaamaan nuoruutensa ratkaisevat pettymykset, jotka
muokkasivat hänen persoonallisuuttaan. Nuoruudenrakastettu Sara (Bibi
Andersson) menikin naimisiin Isakin veljen Sigfridin (Per
Sjöstrand) kanssa; Isakin vaimo Karin (Gertrud Fridh) oli uskoton.
Ongelmat tuntuvat periytyneen, sillä pojan Evaldin (Gunnar
Björnstrand) avioliitto Mariannen (Ingrid Thulin) kanssa rakoilee. Kun
tapahtumat nyt otetaan uuden tutkistelun kohteeksi tietäen, mitä
niistä seurasi, se tarjoaa mahdollisuuden persoonallisuuden
tarkistamiseen — niin kuin psykoanalyysissa tapahtuu.
Jörn
Donner kiinnitti huomiota siihen, miten isyys puuttuu elokuvasta
moninkertaisesti: Isakin isää ei nähdä ennen kuin
viimeisessä kohtauksessa; Isak ei suhtaudu poikaansa Evaldiin
kovinkaan isällisesti; Evald ei halua tulla isäksi; eikä
Isak ole varma siitä, onko hän Evaldin isä. Näin
silmiinpistävä poissaolo saa pohtimaan,
käsitteleekö elokuva pohjimmiltaan sittenkin pojan ja
isän suhdetta — vieläpä aivan erityisestä
näkökulmasta, jota psykoanalyytikot nimittävät
oidipaaliseksi.
Mansikkapaikassa
korostuu näet ratkaisevasti ulkopuolisuus,
”kolmanneksi pyöräksi” jääminen.
(Yksinäisyys on Isakin ”tavallinen rangaistus”, mutta
kyse on nimenomaan ulkopuolisuuden aiheuttamasta
yksinäisyydestä.) Isak toivoo Saran rakkautta omakseen, mutta
Sara valitseekin Sigfridin ja Isak joutuu tarkastelemaan heidän
keskinäistä onneaan ulkopuolelta. Yhtä lailla Isak
jää ulkopuoliseksi tarkastelijaksi, kun vaimo etsii onnea
rakastajan (Åke Fridell) sylistä metsäaukealla.
Ulkopuolisuuden teemaa heijastavat myös sivuhenkilöt:
peukalokyytiläis-Saralla (Bibi Andersson) on kaksi kosijaa, ja
väistämättä toinen jää
ulkopuoliseksi; vielä ei vain ole ratkennut, kumman niin käy.
Myös Isakin kuolemanpelko voidaan liittää
tähän yhteyteen, sillä ajattelemme kuoleman
tekevän meistä ulkopuolisia kaikkeen
elävään nähden.
Nämä kaikki ovat
kuitenkin perimmäisen oidipaalisen asetelman johdannaisia; on kuin
torjunta olisi päästänyt ne tietoisuuteen vain
suojellakseen kaikkein raskainta ydintään, varsinaista
oidipuskompleksia. (Kastraatioahdistukseenkin viitataan vain
epäsuorasti, kun Isak haavoittaa kätensä katsellessaan
Saran ja Sigfridin onnea ikkunan läpi.) Lapsuuden
oidipusasetelmassa on kysymys ulkopuolisuudesta mutta paljon
tuskallisemmassa ja kokonaisvaltaisemmassa muodossa, joka tuntuu
kuolemaakin pahemmalta: lapsi joutuu havaitsemaan, että
äidillä ja isällä on keskinäisiä
rakkauden muotoja, joista hän ei pääse osalliseksi
eikä heikommuutensa vuoksi pysty kilpailemaan; vauva on
niistä kiistämättömin todiste. Havainnon
tuskallisuus perustuu varhaisten tunnesuhteiden kiihkeyteen ja
kokonaisvaltaisuuteen.
Perimmäistä
oidipuskompleksia kuitenkin työstetään elokuvassa
epäsuorasti. Tämä ilmenee helpotuksen ja tyydytyksen
tunteesta, jonka viimeinen kohtaus tuottaa sekä Isakille että
katsojalle. Sara kuljettaa Isakia kädestä pitäen kannaksen
toiselle puolen, missä isä ja äiti istuvat ongella —
isällä ongenvapa terhakkaasti pystyssä! — ja
vilkuttavat etäältä Isakille. Myöhempien koettelemusten
työstäminen on auttanut häntä
hyväksymään äidin ja isän keskinäisen onnen.
Elokuvan musiikki ilmentää kauniisti tunneristiriidan
ratkeamista, kun dissonoiva harmonia purkautuu kirkkaaseen
toonikasointuun.
Tarinankerronnan
tapaa voi tässä elokuvassa vain ihailla. Bergman
yhdistää monenlaisia tyylejä aina August Strindbergistä
ja saksalaisesta ekspressionismista lähtien, ja Victor
Sjöströmin kasvot ilmaisevat ja kuljettavat tarinaa. Unijaksot
ovat moderneja ja nerokkaita, ja niitä ovat jäljitelleet niin
Woody Allen (Toinen nainen) kuin David Cronenberg (Spider).
Peili ja matka ovat tärkeitä symboleja: peilistä ihminen
joutuu näkemään omat kasvonsa sellaisenaan, ja matka edustaa
Isak Borgin kulkua itsetuntemukseen. Viisariton kello kunnioittaa
Sjöströmin omaa ohjaajantyötä (Karin
Ingmarintytär). Kameratyö on hillittyä ja
myötäelävää, ja kamera liikkuu vain
tarvittaessa.
Digitaalinen julkaisu
on laadukas. Televisiosta katsottaessa mustavalkoisen kuvan laatu on kirkas
ja terävä, kuva ei ajelehdi, ja syvätarkat otot
pääsevät oikeuksiinsa. Ääniraita on selvä ja
dynaaminen; vain hienoinen säröytyminen ilmaisee, miten vanhasta
materiaalista on kysymys. Levyssä on englanninkielinen tekstitys,
jonka voi asettaa pois. Lisäominaisuudet ovat vaatimattomat,
toisin kuin USA:laisen Criterionin julkaisussa: ei kommenttiraitaa, ei
dokumenttia — vain julkaisusarjan mainoselokuva ja
englanninkielisiä tekstiruutuja.