Liisa Keltikangas-Järvinen: Hyvä itsetunto. WSOY, Helsinki. 1994. 243 s. ISBN 951-0-19425-5 |
Professori Liisa Keltikangas-Järvinen kuvaa uudessa kirjassaan
Hyvä itsetunto erityisesti kasvatuksen merkitystä
itsetunnon kehitykselle. Huomiota saavat ne tavat, joilla vanhemmat ja
opettajat voivat tukea lapsen henkistä kasvua.
Kirja jakaantuu kolmeen osaan.
Ensimmäisessä jaksossa pohditaan lähemmin
käsitettä hyvä itsetunto, toisessa kuvaillaan lapsen
minän kehitystä, ja viimeisessä ja laajimmassa osassa
varsinaisesti selvitetään, kuinka kasvattajat voivat vaikuttaa
lapsen kehittyvään minäkuvaan.
Teos on kirjoitettu laajaa
yleisöä silmälläpitäen, ja siksi
Keltikangas-Järvinen välttää
lähdeviitteitä ja psykologian suuriin nimiin vetoamista.
Hän ei myöskään tunnustaudu
minkään nimenomaisen psykologian koulukunnan
kannattajaksi, vaikka esimerkiksi yliminän käsite kirjasta
löytyy.
Keltikangas-Järvinen arvostelee
ihmisten hyväksymää käsitystä, että
suomalaisten itsetunto olisi heikompi kuin muilla kansoilla. Miten
tällainen kuvitelma on yleensä voinut syntyä?
Keltikangas-Järvisen mukaan ”itsetuntoa ja sen heikkoutta tai
voimaa on pyritty päättelemään ulkoisesta
käyttäytymisestä, joka usein on aika
etäällä siitä, mitä mielessä
liikkuu”. Suomalainen vaatimattomuus ei missään
tapauksessa ole merkki huonosta itsetunnosta; muukalaisvihaa taas
tunnetaan muuallakin.
Selostus ns. narsistisesta
luonnevauriosta on kiinnostava ja havainnollinen. Kulttuurissamme
kaikkivoipuuden harha tulkitaan usein hyväksi itsetunnoksi, vaikka
kysymys on kokonaan muusta: lapsi ei saa osakseen rakkautta eikä
huolenpitoa, ja tällöin hänelle saattaa kehittyä
pyrkimys täydellisiin suorituksiin. Kasvaessaan ja aikuisena
hän ei kuitenkaan kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan
eikä luomaan tunnesiteitä.
On puistattavaa lukea, miten
vielä muutamia vuosikymmeniä sitten kehotettiin kasvattamaan
lapsia kurinalaisuuteen, jotta he eivät ”tyrannisoisi”
perhettä, tai miten lapsia nöyryytettiin
järjestelmällisesti. Lasta ”piti hoitaa vain
määräajoin, eikä hänen luokseen saanut
mennä, jos hän ruoka-aikojen välissä itki”.
Tällaiset ohjeet olivat omiaan paitsi syyllistämään
äitejä myös haittaamaan lapsen kehitystä. Kun
lapsen itkuun vastataan, hän tuntee, että hän voi
vaikuttaa elämäänsä ja että
hänellä on merkitystä. Hyvä itsetunto rupeaa
kasvamaan juuri tällaisista pienistä iduista.
Syyllisyydentunteet eivät ole
oikein hyvässä huudossa. Yhteen aikaan uskottiin ns.
vapaaseen kasvatukseen, jollaista esimerkiksi psykoanalyysin luultiin
vaativan. Keltikangas-Järvinen liittyy niihin, jotka arvostelevat tuota
asennetta: ”Pääsemällä syyllisyydentunteista
eroon pääsemme myös sivistyneestä ja
järjestyneestä yhteiskunnasta ja sen jälkeen hoidamme
asiat kanssaihmisten kanssa asianajajien välityksellä,
piiloudumme iltaisin kotiin monien turvalukkojen taakse ja maksamme
suojelurahaa voidaksemme liikkua päivisin ulkona.”
Syyllistämistä ei tietenkään pitäisi
hyväksyä kasvatusmenetelmäksi, koska se vasta lapsen
persoonallisuuden tuhoaakin. Lapsi voi sisäistää
hyvän ja pahan eron ilman asiattomia ylilyöntejä
suuntaan tai toiseen.
Suomalainen peruskoulu saa
Keltikangas-Järviseltä runsaasti huomiota. Hän osoittaa
useita piirteitä — mm. rangaistuskäytännöt
ja koulukiusaamisen —, joissa olisi parantamisen varaa.
Hän tarkentaa oivaltavasti näihin liittyviä arkisia
käsityksiä, niin että lukija itse oivaltaa, kuinka ongelmia
voitaisiin vähentää. Kirjan miellyttävyyttä
lisääkin sen sovinnollinen ja sormellaosoittelematon tyyli;
kirjoittaja luottaa lukijoihinsa. Muutamat toistuvat kieliasun
epätarkkuudet eivät haittaa lukemista.