Arvostelu julkaistiin alun perin
Niin & näin
-lehden numerossa
1/1999 (6. vsk.), s.
70.
Arvostelu julkaistiin myös kokoelmassa
Valitetut teokset (s. 377–380) vuonna 2014.
Göran Bolin:
Filmbytare.
Videovåld, kulturell produktion & unga män. Boréa, Umeå 1998. 288 s. ISBN 91-89140-00-1 |
Ruotsalainen
viestinnäntutkija Göran Bolin on tehnyt
väitöskirjansa harvinaislaatuisesta ja ambivalentista aiheesta,
videoväkivallasta. Kiinnostavaa on hänen valitsemansa
mediaetnografinen lähestymistapa: hän on tutkinut ja
haastatellut nuoria, n. 20–25-vuotiaita videoväkivallan
harrastajia ja seurannut heidän
arkielämäänsä. Väitöskirja
Filmbytare liikkuu vaivattomasti monilla eri tieteenaloilla. Teos
edustaa nuorisotutkimusta, elokuvatiedettä, etnografiaa,
viestintää ja sosiologiaa. Tieteidenvälisyys sopiikin
hyvin tämänkaltaiseen kohteeseen. Bolin on tehnyt
väitöskirjansa Tukholman yliopiston media- ja
viestintätutkimuksen laitokseen (hän väitteli
helmikuussa 1998), ja hänen työnohjaajanaan oli prof. Johan
Fornäs, jolta on hiljattain suomennettu teos
Kulttuuriteoria.
Bolin nimittää
lähestymistapaansa mediaetnografiaksi: tarkastellaan
tiettyä ihmisryhmää ”median
käyttäjänä eikä niinkään
vastaanottajana” (Filmbytare, s. 234). Tarkastelun kohteena
ovat olleet nuorten miesten ”mediastrategiat” ja
viestintäkeinot (tytöt eivät juuri harrasta väkivalta-
eivätkä pornoelokuvia). Kyse on näin ollen paitsi
elokuvista, joita nuoret katsovat, ja välineistä, joilla he
pitävät yhteyttä toisiinsa, myös omasta
julkaisutoiminnasta, kuten fanzineista ja omista
videofilmeistä.
Lähtökohtana Bolinilla on
ollut kolme keskeistä teemaa: julkisuus, maku ja identiteetti.
Julkisuudella hän tarkoittaa sitä, kuinka videoharrastajat
viestivät keskenään; viestintä tarjoaa perustan
maulle ja identiteetille. Hän tarkastelee, kuinka nuoret
järjestävät oman vaihtoehtojulkisuutensa ja kuinka he
suhtautuvat muihin julkisuuksiin. Maun osalta selvitetään,
kuinka nuoret suhtautuvat vakiintuneeseen kulttuurikaanoniin ja toisiinsa
(videoharrastajat eivät muodosta tasakoosteista joukkoa, vaikka
ulkopuolinen saattaisi mielellään niin ajatella). Kolmanneksi
Bolin tarkastelee, miten videoharrastajien identiteetti rakentuu
ryhmittelyissä ikä–sukupuoli,
sosiaalinen–biologinen sukupuoli (ts. sex–gender) ja
rotu–etnisyys. Laajimmin ja kiinnostavimmin hän analysoi
sukupuolen merkitystä, mm. samastumista sukupuolirajan ylitse.
Moinen on mahdollista siksi, että nuorukaiset eivät samastu
niinkään sankarittareen vaan hänen murhaaja-kostajan
rooliinsa; tällainen rooli liitetään yleensä miehiin
ja miehuuden ongelmistoon (esimerkiksi aggression hallintaan). Toisaalta
nuoret suhtautuvat — eritoten itse tehdyissä elokuvissa
— ironisesti ja leikinomaisesti perinnäisiin miesten malleihin.
Tutkimuksessa ei analysoida
yksityisiä kauhu- ja väkivaltaelokuvia vaan
nuorisoyhteisöä, joka muodostuu niiden ympärille. Bolin
käyttää kahta tärkeää
tutkimuskäsitettä, joista toinen, julkisuus eli
Öffentlichkeit, on peräisin Jürgen Habermasilta
ja toinen, erottuminen eli distinction, Pierre Bourdieultä.
Bolinin hypoteesi on suorasukainen ja hyväksyttävä:
harrastamalla väkivaltaelokuvia nuoret pyrkivät erottumaan
valta- eli yleiskulttuurista ja muodostamaan oman ala- tai vastakulttuurinsa,
joka paremmin tyydyttää heidän senhetkisiä
tarpeitaan. Bolin on tutkinut nuoria heidän harrastelehtiensä eli
fanzineinsa kautta sekä haastattelemalla niiden tekijöitä.
Näin hän on voinut sukeltaa nuorten maailmaan, ja
hänen etnografista kuvaustaan voi pitää
vähintäänkin kiinnostavana. Yleensähän me
torjumme kauhistuen esimerkiksi splatter-elokuvat (ruotsinkielinen
nimitys huggfilm eli hakkuufilmi tuntuu varsin sattuvalta), ja
tällöin jää huomaamatta, minkälainen
yhteisö harrastajista muodostuu. Alakulttuuri voi olla uudenlainen ja
teoreettisestikin kiinnostava, kun julkisuutta hallitaan ja
käsitellään uudentavalla tavalla.
Filmiharrastajat ovat hakeutuneet varta
vasten ”erilaisten” elokuvien pariin; usein nämä
elokuvat osoittavat huonoa makua, ja se koetaan vastalauseeksi
valtakulttuurille. Arvosteluissa ei kehutakaan elokuvia siksi, että ne
olisivat hyviä, vaan siksi, että hyvää
makua kohdellaan niin kaltoin kuin mahdollista. ”Jos oletetaan
että videoharrastajien alkiokenttä (embryonalt
fält) perustuu hyväksyttyjen esteettisten arvojen
kumoamiseen, osoittautuu harrastelijoiden kuvaamien pornofilmien
ylistäminen loogiseksi” (mts. 167). Bourdieun mukaan toimijat
eivät itse voi olla selvillä menettelynsä erottavista
tarkoitusperistä, mutta Bolinin mukaan nuorilla on aavistus
toimintansa hierarkkisista ulottuvuuksista; he ovat selvillä
erottumispelin säännöistä omissa ironisissa
videoelokuvissaan. — Erottumisen kannalta on kiinnostavaa
myös se, kuinka eri fanzineille muodostuu oma linjansa.
Mainitsematta koskaan toisiaan lehdet — vai pitäisikö
sanoa ”läpyskät” — kilvoittelevat
keskenään.
Nuoret ovat yhteiskunnan
paarialuokkaa: heillä ei ole poliittista, taloudellista eikä
yhteiskunnallista valtaa, ja tämä pätee myös
fiktioiden arvottamiseen. Kuten Bolin on huomannut, väheksyttyjen
elokuvien harrastajat samastuvat muihin sorrettuihin ryhmiin, kuten
työmiehiin, neekereihin ja homoseksuaaleihin. Videoharrastajien
sorto ilmenee valtiollisen elokuvasensuurin muodossa, ja muutamat nuorista
ovatkin osallistuneet julkiseen keskusteluun ja vaatineet aikuissensuurin
poistamista Ruotsista. (Suomessa vastaavaa tavoitetta ajaa
Dark Fantasy
ry.) Heitä on haastateltukin Ruotsin valtalehdissä mutta
valtalehdistön ehdoilla: kun nuoret ovat nähneet julkaistun
haastattelun, heistä on tehty sairasmielisiä väkivallan
palvojia. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten
videoharrastajille ei ole sijaa ”porvarillisessa julkisuudessa”
vaan moraalisen pakokauhun vallassa heistä tehdään
syntipukkeja; niinpä nuorten on luotava oma julkisuutensa.
Paradoksaalista kyllä
keräilijöiden status riippuu elokuvasensuurista. Koska elokuvat
ovat sensuurin kieltämiä, niitä on vaikea hankkia ja ne
ovat siis arvokkaita. Jos jollakulla on esimerkiksi 700 nauhan kokoelma
alkuperäisiä leikkaamattomia väkivalta- ja
kauhuelokuvia, kuten Dr Blackilla, yhdellä Bolinin haastattelemista
nuorista, se takaa hänelle korkean aseman videoharrastajain
yhteisössä.
”Elokuvasensuurin poistaminen toisi nämä elokuvat — joihin he ovat panneet tavattomasti vaivaa, tuoneet niitä yksityisesti ulkomailta ja/tai hankkineet vaihtelemalla — periaatteessa kenen tahansa saataville. Moinen sensuurin poistaminen merkitsisi näille keräilijöille suunnilleen samaa kuin raju pörssiromahdus.” (Mts. 157; ks. myös s. 231.)
Viimeisessä luvussa Bolin siirtyy
itsetutkistelun tasolle ja pohtii, kuinka tutkimus on muuttanut hänen
itseymmärrystään ja kuinka hänen
tutkimustyönsä on vaikuttanut nuorten yhteisöön.
Osallistuva havainnointi vaikuttaa väistämättä
tutkimuksen kohteeseen; vaikutuksen voi minimoida, mutta sitä ei
voi poistaa. Tästä dilemmasta huolimatta etnografisella
tutkimuksella on etunsa tekstianalyysiin nähden, sillä
tekstejä voidaan lukea myös vastakarvaan, kuten mm. Stuart
Hall on tähdentänyt.
Filmbytare on hyvin sujuva ja
innostava väitöskirja. Kenttäpäiväkirjojen
kautta lukija pääsee sisälle nuorten vaihtoehtoiseen
julkisuuteen ja saa hetken kokea, kuinka taide sulautuu yhteen
elämän kanssa, kuten Bolin hiukan ironisesti letkauttaa.
Teoksen käyttökelpoisuutta lisää se, että
keskeiset käsitteet on esitetty myös alkukielellä ja Bolin
selvittää alaviitteissä niiden merkitystä ja
käännösongelmia.